סגור

בדרכה החוצה מאפריקה - רשויות המס בטנזניה פשטו על אתרי חברה בת של שיכון ובינוי

לאחר סגירת פרשיית השוחד של פעילות שיכון ובינוי באפריקה, הפעילות שנותרה ביבשת ממשיכה לספק עדכונים שליליים; רק לפני חודשיים בוטלה מכירת החברה המוחזקת שפועלת בניגריה ובטנזניה, בעסקה פוטנציאלית של 100 מיליון דולר 

רשות המס בטנזניה פשטו על אתרי חברה בבעלות של שיכון ובינוי, RCC, הפועלת במדינה. שיכון ובינוני עדכנה בדיווח לבורסה כי נציגי הרשות העתיקו חומרים ומסמכים דיגיטליים. לפי הדיווח, "למיטב ידיעת RCC הבדיקה היא על רקע מכירות ציוד שעושה החברה לקראת השלמת פרויקט וסיום הפעילות במדינה".
הפעילות שנותרה לחברה המוחזקת (בשמה המלא - Reynolds Construction Company) בטנזניה היא פרויקט לשדרוג כביש באורך של 67 ק"מ, כולל הקמת גשרים. העבודות שכמעט הושלמו כאמור, הניבו לחברה עד לסוף 2023 הפסד גולמי של 96 מיליון שקל.
בימים אלה עוסקת RCC בהשלמת העבודות האחרונות באתר ובהכנות למכירת הציוד ששימש אותה להקמתו. התמורה העתידית הנוספת צפויה להגיע לכמה מיליוני דולרים בודדים.
הפשיטה מגיעה באופן סמלי סמוך להרשעתה של החברה הבת של שיכון ובינוי, SBI, שפועלת באפריקה וש-RCC פועלת תחתיה, בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע ואי קיום הוראות בחוק ניירות ערך. זאת במסגרת הסדר טיעון עם פרקליטות המדינה שנחתם 6 שנים לאחר שהחלה חקירה כנגד שיכון ובינוי והחברה הבת. החקירה החלה בשל חשדות לתשלום שוחד לגורמים בכמה ממשלות באפריקה לטובת קידום פרויקטים שלהן. במסגרת ההסדר חולט סכום של 250 מיליון שקל ו-10 מיליון שקל נוספים ישולמו כקנס.
בסמוך להתפוצצות הפרשיה ב-2018, ובמקביל לשינויי הבעלות בחברה במסגרתם הפך נתי סיידוף לבעל השליטה במקומה של שרי אריסון, החלה שיכון ובינוי במהלך להסטת מרכז הכובד של פעילות הקבלנות והתשתיות שלה בחו"ל מאפריקה לארה"ב (במקביל להמשך הפעילות בישראל). כתוצאה מכך, צבר העבודות באפריקה שעמד ב-2015 על 7.8 מיליארד שקל, הצטמצם עד ל-757 מיליון שקל בסוף יוני השנה.
באוקטובר 2023 חדלה שיכון ובינוי חדלה את הפעילות באתיופיה וביוני העבירה לחברה סינית את הפרויקט שהקימה לסלילת כביש בין עירוני דו-מסלולי ודו נתיבי באורך של כ-57 ק"מ. עסקה בוצעה לאחר שהשלימה כשני שלישים מעבודות ההקמה ולאחר שצברה בו מאז תחילת 2023 הפסדים של 289 מיליון שקל.
ביולי חתמה שיכון ובינוי על מזכר הבנות למכירתה של RCC שעיקר פעילותה בניגריה לקבוצת פרלין (Perleen Group) שבבעלות איש העסקים האיטלקי פאולו פרסיקו. התמורה בעסקה זו אמורה היתה לעמוד על 100 מיליון דולר, והיא היתה מותנית בההשלמת בדיקת נאותות. ואולם חודש לאחר מכן נסוגה פרלין מהעסקה, שאמורה היתה לייצר לשיכון ובינוי תזרים פנוי של 340 מיליון שקל, לצד הפסד של 290-220 מיליון שקל.
ל-RCC צבר עבודות של 590 מיליון שקל בניגריה. מעבר לפעילות זו נותרה שיכון ובינוי עם פעילות באפריקה רק באוגנדה, שם היא חידשה לאחרונה עבודות להקמת שדה תעופה. העבודות בשדה התעופה הופסקו מוקדם יותר בשל קשיי תקציב של הממשלה המקומית. שיכון ובינוי אינה מתמודדת על פרויקטים חדשים במדינות ביבשת.
בנוסף לבדיקה כאמור של רשויות המס בטנזניה, שיכון ובינוי מנהלת מאבק משפטי מול רשויות המס באתיופיה על סכום של מיליון דולר. במקביל, ביולי הגיעה החברה להסדר מול רשויות המס בקניה, שעשוי להביא לשחרור של 17 מיליון דולר - מורת ההתקשרות מול הממשל בקניה שעד כה הוקפאה על ידי הרשויות במדינה.