בלעדיפיפלביז מבטלת את ההנפקה: המייסדים לא התפשרו על השווי
בלעדי
פיפלביז מבטלת את ההנפקה: המייסדים לא התפשרו על השווי
פלטפורמת גיוס ההמונים שאפה לגייס 50 מיליון שקל לפי שווי של 250 מיליון שקל, אולם הגופים המוסדיים הסכימו להעניק לחברה תג מחיר נמוך ב־20%. המייסדים והמנכ"לים המשותפים, שלא היו מוכנים לשווי, כבר מחפשים חלופות לגיוס הכספים
שנת 2021 היתה שנה מוצלחת במיוחד בכל הנוגע להנפקות הראשוניות בבורסת ת"א (IPO). בשנה זו בוצעו 94 הנפקות, שבמסגרתן חברות שהצטרפו לבורסה גייסו 10.5 מיליארד שקל – שיא של כל הזמנים.
במסגרת הגל הגדול הגיעו לבורסה גם חברות בשלות פחות, בעיקר חברות חלום טכנולוגיות צעירות, שהנחילו אכזבה למשקיעים, מה שהוביל להצטננות קלה של הגל ולעלייה בסלקטיביות מצד המוסדיים, שמצדה הובילה חברות רבות לקיצוץ בשווי המבוקש, וגם לביטול של כמה הנפקות.
כעת משב הקור הגיע לחברת פיפלביז, שפיתחה פלטפורמה לגיוס המונים. פיפלביז ביקשה לבצע גיוס של כ־50 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ־250 מיליון שקל. כלומר, להתחיל להיסחר לפי שווי של כ־300 מיליון שקל, תוך שהציבור מחזיק ב־21% מהמניות שלה לאחר ההנפקה. לפני שלושה חודשים פורסם לראשונה התשקיף של החברה, שחשף הערת עסק חי, והשבוע פיפלביז החליטה לוותר על ההנפקה.
לא התפשרו וביטלו
ל"כלכליסט" נודע כי ההנפקה, שאותה הובילו חברות החיתום אקסטרה מייל של מוטי בן־משה ואר.אי חיתום, בוטלה משום שהמייסדים שלה - אור בנון (שמחזיק 20% מהמניות) ואורן המבורגר (שמחזיק בנתח זהה), שמכהנים כמנכ"לים משותפים – לא הסכימו להתפשר על השווי.
התשקיף של פיפלביז חשף הפסדים מצטברים של כ־28 מיליון שקל, גירעון בהון החוזר והערת עסק חי. אבל גם חברות גדולות וחזקות ממנה החליטו לבטל את הנפקתן
הגופים המוסדיים לא הסכימו להעניק לפיפלביז את תג השווי המבוקש. השווי שאליו כיוונה פיפלביז נקבע כנגזרת המודל הפיננסי שהכינה חברת הייעוץ בטא פייננס עבור החברה, שאף הביא את החברה לשקול תג מחיר גבוה יותר (300 מיליון שקל לפני הכסף). המוסדיים, לעומת זאת, הסכימו להצמיד לפיפלביז תג מחיר של 200 מיליון שקל בלבד לפני הכסף.
פיפלביז תכננה לעשות שימוש בכספי ההנפקה בין היתר כדי לחדור לשווקים חדשים בחו"ל. על מנת לכסות על הפער התקציבי שנוצר כתוצאה מביטול ההנפקה, פיפלביז בוחנת בימים אלו אלטרנטיבות אחרות לגיוס כספים.
הפסדים וגירעון בהון
פיפלביז היא חברה שמאפשרת למיזמים לגייס הון או חוב באמצעות פלטפורמה אינטרנטית במתווה של מימון המונים, או באמצעות גיוס פרטי באמצעות מועדון משקיעים. החברה, שהוקמה ב־2015, מעסיקה 20 עובדים. המודל העסקי של החברה כולל גבייה של 15 אלף שקל מהגוף המגייס עבור דמי הרישום, וכן עמלה של 10% מהגיוס, בנוסף לדמי שימוש שנתיים של 5,000 שקל.
מהתשקיף שפרסמה החברה עולה כי במחצית הראשונה של 2021 ההכנסות של פיפלביז עמדו על 4.1 מיליון שקל, עלייה של 22% בהשוואה להכנסות של 3.35 מיליון שקל בתקופה המקבילה. את 2020 סיימה עם הכנסות של 6.2 מיליון שקל, עלייה של 32% בהשוואה להכנסות של 4.7 מיליון שקל בשנה הקודמת.
עם זאת, את המחצית הראשונה של 2021 סיימה החברה בהפסד של 3.8 מיליון שקל, וגם את כל אחת מהשנים 2018—2020 סיימה בהפסד. ההפסדים המצטברים שלה עומדים על כמעט 28 מיליון שקל. החברה סובלת מגירעון של 4.6 מיליון שקל בהון החוזר ושל 743 אלף שקל בהון העצמי. בעקבות אלו, רואי החשבון של החברה הצמידו לה הערת עסק חי. כלומר, ישנם ספקות מהותיים בדבר היכולת שלה להמשיך ולהתקיים במהלך 12 החודשים הקרובים. משום כך, ההנפקה היתה חשובה לפיפלביז, ולכן היא גם בוחנת חלופות.
לא לבד במועדון המבטלות
פיפלביז היא לא החברה היחידה שביטלה את הנפקתה בבורסת ת"א. גם משפחת אביב החליטה לבטל את הנפקת אביב נדל"ן, שאותה שאפה להנפיק לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל, בעוד המוסדיים הסכימו להעניק לחברה שווי של 850 מיליון שקל בלבד; ומשפחת שמלצר ביטלה את הנפקת שלמה ביטוח, שאותה שאפה להנפיק לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, בעוד השוק הסכים לשווי של 1.2 מיליארד שקל. חברות אחרות התפשרו על השווי, דוגמת יבואנית מוצרי אפל לישראל iDigital, שביקשה להנפיק לפי שווי של כמיליארד שקל ובסופו של דבר גייסה 150 מיליון שקל לפי שווי חברה של 775 מיליון שקל.
כעת ישנן עוד 16 חברות שכבר הגישו תשקיף פומבי ובעצם מחכות להשלמת ההנפקה. לא בטוח שכולן ישלימו את המהלך.