סגור
אמיר ירון נגיד בנק ישראל על רקע דולרים
אמיר ירון נגיד בנק ישראל על רקע דולרים, חודש שלישי של שיא ביתרות המט"ח (צילומים: אלכס קולומויסקי, רויטרס)

כרית הביטחון של כלכלת ישראל: יתרות המט"ח מעל ל-220 מיליארד דולר

חודש שלישי ברצף של שיא ביתרות המט"ח שמחזיק בנק ישראל, נכון לסוף ספטמבר, ככל הנראה ברקע העלייה בבורסות המובילות בעולם בחודש שעבר; היתרות שקולות ל-42.8% מהתוצר של ישראל; יתרות המט"ח בסוף אוגוסט עמדו על 217.4 מיליארד דולר, וביולי על 213.6 מיליארד דולר

בסוף ספטמבר המשיך תיק יתרות המט"ח בבנק ישראל לעלות בערכו לרמת שיא של 220.37 מיליארד דולר. עליית הערך נובעת מ"שערוך מחדש של התיק", ככל הנראה בשל העלייה במדדי המניות המובילים בעולם בחודש זה.
זו הרמה הגבוהה ביותר בה היו יתרות המט"ח של הבנק המרכזי הישראלי מאז ומעולם. יתרות המט"ח בסוף אוגוסט עמדו על כ-217.4 מיליארד דולר, ובסוף יולי על כ-213.6 מיליארד דולר. ביולי 2024 נשבר לראשונה שיא יתרות המט"ח שנרשם בדצמבר 2021 ברמה של כ-213 מיליארד דולר.
רמת היתרות הגבוהה שקולה ל-42.8% מהתוצר המקומי של המשק הישראלי. זו רמה גבוהה למדי, אך נמוכה מזו שנרשמה במהלך 2021.
יתרות המט"ח הישראליות הן בהיקף חריג בהשוואה בינלאומית, אך כעת בתקופת המלחמה, הן מהוות מעין כרית ביטחון למטבע הישראלי.
כך לשם הדוגמה, בדו"ח הורדת הדירוג האחרון של חברת S&P כתבו כלכלני החברה כי "לאחר הירידה ביתרות המט"ח בחודש אוקטובר 2023, הרי שיתרות המט"ח ברוטו של בנק ישראל חצו את הרמה שהיתה טרם המלחמה והגיעו בסוף אוגוסט לסך של כ-217 מיליארד דולר (כ-42% מהתוצר), יתרות המט"ח מהוות כרית בטחון משמעותית, ולדעת החברה בהתחשב שהן מכסות פי 1.6 מהחוב החיצוני של כלל המשק הישראלי (מגזר ציבורי, בנקים, חברות חוץ בנקאיות) הן מאפשרות למדינת ישראל מרחב תמרון במדיניות".
בדרך כלל עצם קיומן של יתרות המט"ח מספק חוסן למטבע הישראלי, אך במהלך אוקטובר 2023, בנק ישראל התערב במסחר ומכר מט"ח בהיקף של כ-8.2 מיליארד דולר. התערבות זו נמשכה גם במהלך נובמבר 2023, בה הבנק מכר מט"ח בהיקף נוסף של עוד כ-300 מיליוני דולרים.
מכירות אלו היו בתקופה שהודיע הבנק בתשיעי לאוקטובר 2023 כי הוא ימכור מט"ח "בהיקף של עד 30 מיליארדי דולר על מנת למתן את התנודות בשער השקל ולספק את הנזילות הנדרשות להמשך הפעילות הסדירה של השווקים".
גם כיום, שנה אחרי ההודעה, התכנית של בנק ישראל עדיין תקפה, וההודעה של בנק ישראל כי יש לו נכונות להתערב בשוק המט"ח כנראה משפיעה על שער החליפין הישראלי.