סגור
דולר יורו מטבעות שטרות כסף
שטרות דולר ויורו (צילום: רויטרס)

עליות במטבע הישראלי: הדולר ב-3.73 שקלים, היורו ב-4.11 שקלים

הדולר היציג בשני היה על 3.77 שקלים, היורו על 4.12 שקלים; הכלכלן רונן מנחם ממזרחי טפחות: "נמשיך לראות תנודתיות גבוהה בשוק, אבל לא תנועות חדות"; האינפלציה השנתית בארה"ב עמדה ביולי על 2.9%, בחישוב חודשי 0.2%, התחזיות היו לעלייה שנתית של 3% וחודשית של 0.2%

השקל מתחזק היום (ד') בשוק המט"ח המקומי, לעומת השערים היציגים (הדולר על 3.77 שקלים, היורו על 4.12 שקלים) שנקבעו ביום שני - לפני צום תשעה באב.
האינפלציה השנתית בארה"ב עמדה ביולי על 2.9%. בחישוב חודשי עלה מדד המחירים האמריקאי ב-0.2% - התחזיות השוק היו לעלייה שנתית של 3% ועלייה חודשית של 0.2%. נכון לתחילת השבוע תימחרו המשקיעים הורדת ריבית כוללת של 1% עד לסוף 2024.
הדולר נסחר תמורת 3.732 שקלים, היורו נסחר ברמה של 4.111 שקלים והפאונד נסחר תמורת 4.792 שקלים.
בשווקים הבינלאומיים מטפס היורו ב-0.1% לרמה של 1.1 דולר. הפאונד הבריטי נחלש ב-0.2% מול הדולר ונסחר תמורת 1.283 דולר.
"השקל שינה כיוון והתחזק משמעותית מול הדולר ביממה אחרונה, עם ירידה מסוימת של מפלס המתיחות סביב איראן וחיזבאללה", אמר לכלכליסט רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות.
"עם זאת, אנו עדים כעת לפיחות חוזר של השקל", כתב מנחם, בהתייחס לכך שהדולר התחזק מעט אחרי שמוקדם יותר היום הגיע לשפל יומי של כ-3.70 שקלים.
"ניתן להעריך כי הורדת הדירוג הריבוני של ישראל ע"י פיץ' הגבילה חלק מהתחזקות המטבע. כך גם החוזים על שוקי המניות של ארה"ב, שלעת עתה מצביעים על הפוגה במניית העליות.
"כמו כן, יש לשים לב כי בינתיים נמשכים השיגורים בצפון ובד בבד מדווח על שיפור נוסף ביכולותיה הגרעיניות של איראן.
"השקל יצטרך להתמודד עם השלכות הגירעון המאמיר בתקציב המדינה. כל עוד דיוני התקציב לשנת 2025 טרם החלו – ובדוח של פיץ' נרמז כי לדבר חשיבות רבה מבחינת הדירוג – יתקשה השקל להתאושש גם אם תושג רגיעה.
"לבסוף, אנו נמצאים סמוך לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש יולי מחר בערב, ובאופן טיפוסי תנודתיות המטבע גדלה לקראת נתון כלכלי חשוב.
"נמשיך להיות עדים בתקופה הקרובה לתנודתיות גבוהה של המטבע הישראלי – שמגיב חזק ומהר לכל התפתחות ובכל כיוון.
"עם זאת, סביר להניח כי לא נהיה עדים לתיסוף או פיחות חד ומתמשך של המטבע. תיסוף לא – עקב נושא התקציב והסביבה המדינית-ביטחונית כאן. וגם לא פיחות – משום שהסבירות להורדת הריבית נמוכה ובשל היכולת של בנק ישראל למתן פיחות יתר דרך מכירת דולרים מיתרותיו".
פסגה נוספת תיפתח מחר בדוחא, בירת קטאר, בניסיון להגיע לעסקה בין ישראל לבין ארגון הטרור חמאס, למרות שאתמול הודיע ארגון הטרור שנציגיו לא יגיעו לפסגה.
ארה"ב מתכננת להציג מתווה חדש ולהפעיל לחצים כבדים על הצדדים לאישור מיידי של עקרונות המתווה.
האינפלציה בבריטניה האיצה בחודש יולי לקצב שנתי של 2.2%. מדובר בעלייה אחרי אינפלציה של 2% שנמדדה ביוני וכן במאי, אך מתחת צפי האנליסטים שחזו אינפלציה של 2.3%.
נתוני האינפלציה בבריטניה הם הראשונים שמתפרסמים מאז שהבנק המרכזי של אנגליה הוריד את הריבית ב-25 נקודות בסיס בחודש שעבר.
חברת דירוג האשראי פיץ' הודיעה ביום שני בלילה על הורדת דירוג האשראי של ישראל מרמה של A+ לרמה של A עם תחזית דירוג שלילית.
ההורדה משקפת את המשך המלחמה בעזה, סיכונים גיאו-פוליטיים מוגברים ופעילות צבאיות בכמה חזיתות. כמו כן ציינו בפיץ' את הגירעון הממשלתי הגואה, וצופים גירעון של 7.8% תמ"ג בשנה הנוכחית. כיום הגירעון עומד על 8.1% תמ"ג ותקרת הגירעון - על 6.6%.
בפיץ' צופים גירעון של 4.6% תמ"ג ב-2025 (רמה גבוהה יחסית), שכן יש צפי לירידה בהוצאות הצבאיות ובמקביל לעלייה בהכנסות המדינה ממסים; עם זאת כלכלני סוכנות הדירוג מציינים כי הגירעון עלול להיות גבוה יותר במידה שהמלחמה תימשך ב-2025.