סגור
מימין  יוסי אמיר שלומי אמיר בעלים של פרשמרקט
האחים אמיר, בעלי השליטה בשופרסל (צילום: מורג ביטן)

העלאות המחירים ולחץ על הספקים סידרו לשופרסל רבעון חלומי

הרווח הנקי של הרשת זינק ברבעון, שהוא הראשון תחת שליטתם של יוסי ושלומי אמיר, ב־153.8% והרווחיות הגולמית האמירה ל־28.5% • המו"מ הקשוח שהובילו האחים לשיפור תנאי הסחר מול הספקים נשא פרי. מניית שופרסל זינקה אתמול ב־9.7%

נורית קדוש
הרבעון הראשון תחת שליטתם (24.9%) של האחים יוסי ושלומי אמיר, המכהנים כמנכ"לים משותפים בשופרסל, הסתיים בתוצאות שיא עבור הרשת. הרווחיות הגולמית (28.5%) והתפעולית (6.6%) הגיעו לגבהים שנחשבים לחריגים בשוק המזון עבור קמעונאית בסדר גודל כזה, שמפעילה 426 סניפים. הרווח הנקי זינק ב־153.8% ועמד על 165 מיליון שקל. מניית שופרסל זינקה בסיום יום המסחר אתמול ב־9.7%.
הכנסות שופרסל עלו ב־7.9% והסתכמו ב־4 מיליארד שקל, זאת בזכות עיתוי חג הפסח שחל ברבעון השני השנה, וכן בשילוב העלאות המחירים שביצעו הספקים בקיץ שעבר ובתחילת השנה והעלאת מחירי המותג הפרטי של הרשת. מכירות שופרסל צמחו בשיעור גבוה מזה של שוק מוצרי הצריכה במחצית הראשונה של השנה, צמיחה שלפי מדד סטורנקסט עמדה על 4.7%.
למרות השיפור ברווחיות, פעילות האונליין והמותג הפרטי, שהיו מנועי צמיחה בעשור החולף, איבדו מכוחם. נתח המותג הפרטי שעמד על 26.6% ירד ברבעון ל־25.6%, ונתח האונליין ירד ל־16.4% מהמכירות, לעומת 17.2% ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בנתח האונליין, עוד בטרם ביטלה החברה את המשלוח המוזל בהזמנות גדולות, עלול להצביע על נטישת לקוחות קבועים, כשברקע התחרות באונליין גוברת מצד מתחרות כמו וולט ויאנגו.

זינוק ברווח הגולמי

מכירות החנויות הזהות צמחו ב־8.7% וגם המכירות למ"ר, שצמחו ברבעון ב־12.7% ל־6,814 אלף שקל למ"ר. זאת בזכות עלייה במכירות, בשילוב צמצום שטחי מסחר, במסגרת תוכנית ההתייעלות שביצעה ההנהלה הקודמת.
שינוי דרמטי נרשם ברווח הגולמי, שזינק ברבעון ב־15.7% והסתכם ב־1.14 מיליארד שקל. העלייה בשיעור כפול מזה של המכירות הובילה לשיפור חד של הרווחיות הגולמית של שופרסל ל־28.5% מהמכירות, לעומת 26.5% ברבעון המקביל אשתקד, אותו הסבירה שופרסל בגידול בהכנסות לצד "קיטון בעלויות שונות הקשורות לעלות ההכנסות".
מדובר בשיפור חד וחריג, אותו ניתן להסביר בין היתר בהעלאות מחירים שביצעה הרשת במוצרי המותג הפרטי, וייתכן שאף בסחורות כמו בשר, עוף וירקות, שמחירם משתנה באופן תדיר, וכן מצמצום מבצעים.
הסבר נוסף נוגע לטענות ספקים בשיחות סגורות כי מאז כניסת האחים אמיר מופעל עליהם לחץ לשיפור תנאי הסחר, בין אם בהגדלת הנחות ובין אם בהארכת תנאי אשראי. זאת בטענה שבפרשמרקט זכו לתנאים טובים מאלו של שופרסל. בנוסף, עוד קודם לכן פעל ניצן גולדברג, שכיהן כסמנכ"ל הסחר, לשיפור תנאי סחר במסגרת הסכמי הסחר לשנה הנוכחית בהיקף המוערך בשוק בלמעלה מ־80 מיליון שקל, מה שתרם לשיפור הניכר. אפשר להעריך שהשיפור ברווחיות הגולמית הושפע גם מהירידה במכירות האונליין, וכן מהיחלשות המותג הפרטי.

רווחיות הפארם נשחקה

העלייה בהכנסות סייעה לחברה לרשום ירידה בשיעור הוצאות מכירה, שיווק, הנהלה וכלליות ל־21.9% מההכנסות, לעומת 22.4% ברבעון המקביל. הערכות הן כי מהלכי ההתייעלות שהובילו האחים אמיר — הן בפיטורי כ־150 עובדי מטה, והן בצמצום הוצאות פרסום ותשלום ליועצים חיצוניים — יבואו לידי ביטוי במלואם רק ברבעונים הבאים ובתחילת השנה הבאה. כך גם לגבי אחד הצעדים המשמעותיים שביצעו האחים עם כניסתם לתפקיד: מכירת חלקה של שופרסל (49.9%) בחברת פייבוקס לדיסקונט ב־77 מיליון שקל. מדובר בעצירת הדימום של הרפתקה כושלת שאליה נכנסה שופרסל לפני שלוש שנים והסבה לה הפסד מצטבר של למעלה מ־100 מיליון שקל. תוצאות העסקה יבואו לידי ביטוי רק לאחר השלמתה.
העלייה בהכנסות ומהלכי ההתייעלות הובילו לכך שהרווח התפעולי של הקבוצה זינק ב־72.4% ל־262 מיליון שקל, והרווח התפעולי של הפעילות הקמעונאית זינק בכ־85% ל־218 מיליון שקל. מדובר בשינוי חד מרמות הרווחיות התפעולית בשנים האחרונות.
גם מכירות זרוע הפארם Be צמחו ברבעון ב־10.9% ל־285 מיליון שקל אך הרווחיות התפעולית נשחקה ל־1.4% מהמכירות. בהמשך להסבת החנות הסיטונאית "קש אנד קרי" למותג המפיץ, ופתיחתה גם ללקוחות שאינם בעלי עסק, נבחנת כעת האפשרות להסבת שתי החנויות הנוספות לפורמט הזה.