סגור
כנס תעשייה -  שמואל דונרשטיין מנכ"ל ובעלים קבוצת רב בריח ישראל ובינלאומי
שמואל דונרשטיין מנכ"ל ובעלים קבוצת רב בריח (צילום: אוראל כהן)

רב-בריח הסתפקה בגיוס 69 מיליון שקל באג"ח כדי למנוע דילול של בעל השליטה

כרית מזומנים לטווח קצר: יצרנית הדלתות תכננה לגייס 80 מיליון שקל באג"ח להמרה. הביקושים עמדו על 120 מיליון שקל, אך כדי להימנע מכך שחלקו של שמואל דונרשטיין יירד מ־56% ל־46% בדילול מלא, רב-בריח הציעה פחות יחידות אג"ח  

בתקופה של חוסר ודאות בשוק לאור הירידות החדות בבורסות העולם והחשש ממתקפה איראנית על ישראל, רב-בריח, שפועלת בתחום הבנייה ומוכרת ממותגי הדלתות שלה, השלימה את הנפקת סדרת האג"ח להמרה, שעל גיוסה הודיעה בחודש שעבר. אז גם הודיעה החברה על מתווה ארגון מחדש של חובותיה.
לדברי החברה, שני המהלכים נועדו "לספק בטווח הקצר כרית מזומנים, לצורך התמודדות עם תקופת אי הוודאות המשפיעה על החברה", לשון הדיווח.
רב-בריח הציעה להנפקה 92 אלף יחידות אג"ח ותכננה לגייס בהנפקתן 80 מיליון שקל. לאחר שהביקושים מצד המוסדיים עמדו על 120 מיליון שקל, היא קיבלה בסופו של דבר, בניסיון לצמצם את דילול חלקם של בעלי המניות (בעל השליטה והמנכ"ל שמואל דונרשטיין מחזיק ב־56% וחלקו יירד בדילול מלא ל־46%), הזמנות לרכישת 74 אלף יחידות אג"ח, שתמורתן גייסה 69 מיליון שקל.
את תמורת האג"ח היא מייעדת לפעילותה השוטפת, באופן שיקטין את ניצול מסגרות האשראי שלה. זאת, לאחר שנתקלה בעקבות המלחמה בקשיים, מאחר שמועדי הסיום של פרויקטים רבים בהם מעורבת החברה מעוכבים בשל מחסור בעובדים. מדובר באג"ח שקלית שנושאת ריבית שנתית נקובה בשיעור של 5.5% שתשולם פעמיים בשנה.
שיעור הריבית האפקטיבית עומד על 7.6%. זאת, משום שההנפקה בוצעה במחיר הנמוך מערכן הנקוב של האג"ח בשיעור ניכיון של 6.5%. המח"מ של האג"ח הוא כ־3.9 שנים, כאשר מרבית הקרן תיפרע בשני תשלומים שווים (47.5% כל אחד) במחצית שנת 2028 ובמחצית שנת 2029.
איגרות החוב ניתנות להמרה למניות החברה. זאת, לפי יחס של 0.89 שקל למניה עד אפריל 2027. לאחר מועד זה עולה יחס ההמרה ל־1.19 שקל למניה. החברה נאלצה לשפר את יחס ההמרה לעומת תנאי ההנפקה המקוריים שאותם הציגה (1.08 שקל למניה עד אפריל 2027 ו־1.34 שקל למניה לאחר מכן).
מחירה הנוכחי של מניית רב-בריח עומד על מעט פחות מ־60 אגורות. כלומר, על מנת שלבעלי החוב יהיה משתלם להמיר אותו למניות, על מניית רב-בריח לעלות בשיעור של 48% בקרוב לשלוש שנים, ולאחר מכן יהיה עליה להכפיל את ערכה מהמחיר הנוכחי כדי שיחס ההמרה ישתלם לבעלי החוב.
במילים אחרות, המשקיעים בחוב החדש של החברה מעריכים שהאופק של רב-בריח הוא בהיר למדי. גורמים בשוק ששוחחו עם כלכליסט העריכו כי לאור הנסיבות בשוק תוצאות ההנפקה סה"כ חיוביות עבור החברה, ושתמורת ההנפקה עשויה לסייע לה לצלוח את הקשיים שבהם נתקלה בתקופה האחרונה, עד להתאוששות בענף הבנייה שתסייע לתזרים המזומנים שלה.
על פי המתווה שעליו הודיעה רב-בריח בתחילת יולי (ובהמשך עודכן), במקביל לגיוס האג"ח, 70 מיליון שקל שסווגו עד כה כחוב לטווח קצר יסווגו כחוב לטווח ארוך. כך, היקפו של האחרון יגיע ל־192 מיליון שקל והוא ייפרס למשך 7–10 שנים. בנוסף, תינתן לחברה תקופת גרייס של שנה לפירעון קרן ההלוואות ארוכות הטווח שנטלה. זאת, מלבד ההלוואות בערבות המדינה שלקחה מהבנקים. עם השלמת מהלך הרה־ארגון הפיננסי שלה, ייקבעו לרב-בריח אמות מידה פיננסיות עדכניות, במקום אמות המידה הפיננסיות שאליהן היתה מחויבת עד כה.
רב-בריח יצאה לשני המהלכים על רקע החששות כי בשל הימשכות המלחמה היא תתקשה לעמוד באמות המידה שנקבעו להתחייבויותיה ובאופן שעשוי להוביל לדרישה לפירעון מיידי שלהן. הכנסותיה ברבעון השני של 2024 הסתכמו, לפי הנתונים שבידיה כעת, בכ־150 מיליון שקל, ירידה של 15% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ושל 8% ביחס לרבעון הראשון של השנה – שגם בו חוותה החברה ירידה של 15% ביחס לרבעון המקביל לו.
בנוסף, הרווחיות הגולמית שלה ברבעון השני נשחקה לרמה של 10–18 מיליון שקל, לעומת כ־31.5 מיליון שקל ברבעון המקביל ו־24 מיליון שקל ברבעון הקודם. את שני הרבעונים הקודמים, הראשון של 2024 והאחרון של 2023 סיימה החברה עם הפסד נקי. כשברבעון הראשון של 2024 היא לא עמדה באמות מידה שנקבעו להלוואותיה, ולכן כל ההלוואות נרשמו כהתחייבויות לטווח קצר.
קשייה של רב-בריח לא נעלמו מעיני המשקיעים. החברה, שהונפקה בבורסת ת"א באוגוסט 2021 לפי שווי של 625 מיליון שקל, נסחרת כיום לפי שווי של 228 מיליון שקל. מתחילת המלחמה ירדה מניית רב-בריח ב־19%, בעוד שמדד ת"א־תעשייה, שבו היא נכללת, עלה ב־15%.