דצמבר קיצי ודולר חזק העבירו את קסטרו להפסד ב-2022
דצמבר קיצי ודולר חזק העבירו את קסטרו להפסד ב-2022
החורף ברבעון הרביעי של אשתקד היה מאופיין במיעוט ימי גשם וקסטרו נאלצה להעמיק את המבצעים בחנויות; בנוסף, סבלה החברה מהתחזקות הדולר אל מול השקל, ושיעור הרווח הגולמי ירד
קבוצת האופנה קסטרו חותמת שנה קשה שבה היא מחקה את רווחי שנת 2021 שעמדו על 108 מיליון שקל ועברה להפסד של 1.1 מיליון שקל ב-2022.
הכנסות הקבוצה בשנת 2022 צמחו בכ-4.5% והסתכמו ב-1.6 מיליארד שקל (ב-2021 היה סגר של 51 ימים בהם החנויות היו סגורות ברבעון הראשון), וכן מעלייה במכירות החנויות הזהות בתחום אביזרי אופנה ותחום הטיפוח.
המכירות למ"ר בחנויות הזהות של כלל מותגי הקבוצה ירדו בשנת 2022 ב-4.8% ל-1,681 שקל למ"ר, בהשוואה ל-1,766 שקל למ"ר בשנת 2021.
החורף ברבעון הרביעי של השנה היה מאופיין במיעוט ימי גשם וקסטרו נאלצה להעמיק את מבצעי המחיר בחנויות. בנוסף לזאת סבלה החברה מהתחזקות הדולר אל מול השקל, ושיעור הרווח הגולמי ירד ל-55.6% לעומת 59% ב-2021. הרווח הגולמי הסתכם ב-930 מיליון שקל שהיוו ירידה של 2%. הרווח התפעולי של הקבוצה צנח ב-80% ל-40 מיליון שקל בלבד, בין היתר בהשפעת הירידה בחנויות הזהות בתחום האופנה שנרשמה ברבעון האחרון ומהוצאות תפעול שנחסכו מהקבוצה ברבעון הראשון ב-2021.
מבצעי החורף שביצעה בסוף השנה לא סייעו לחברה לחסל את היקף המלאי שהצטבר והגיע ל-57 מיליון שקל וכך בינואר 2023, לאחר תאריך הדו"ח, ביצעה קסטרו מבצע חיסול מלאי ענק במסגרתו מכרה פריטים במחיר 33 שקלים. המבצע יצר לה תזרים מפעילות שוטפת של כ-36 מיליון שקל והחברה מעריכה כי הוא צפוי להקטין את עלויות האחסון והלוגיסטיקה שלה בכ-5-10 מיליון שקל ב-2023. קסטרו ניצלה את כמות הלקוחות שפקדו את החנויות שלה בינואר כדי להגדיל את מספר חברי המועדון ובינואר התווספו 74,000 חברי מועדון שמונה כיום כ-1.15 מיליון חברים.
סגר האומיקרון בתחילת שנת 2021 עזר לחברת האופנה להציג עלייה של 1.5% במכירות מגזר ההלבשה בשנת 2022 ואלו הסתכמו ב-1.2 מיליארד שקל. תחום ההלבשה עבר להפסד של 6 מיליון שקל לעומת רווח של 149 מיליון שקל בשנת 2021.
שני תחומים שסייעו למכירות הקבוצה בשנה החולפת הם תחום אביזרי האופנה שכולל בין היתר את מותג המשקפיים קרולינה למקה וחלק ממכירות רשת אורבניקה שמוזגו לקבוצה עם חברות הודיס ותחום הקוסמטיקה בו היא פעילה עם קיקו מילנו ואיב רושה.
אביזרי האופנה הוא המגזר היחיד שרשם רווח תפעולי חיובי בעוד יתר פעילויות החברה הציגו הפסד בסוף השנה, אך גם מגזר זה סבל מירידה ברווחים. מכירות אביזרי האופנה צמחו ב-13% והסתכמו ב-430 מיליון שקל, והרווח התפעולי ירד ב-19% בין היתר בגין מענקי חל"ת לעובדים שקיבלה הקבוצה בשנת 2021 ובהשפעת סגר של 51 יום ברבעון ראשון אשתקד. מגזר הקוסמטיקה רשם עלייה של 19% במכירות השנתיות ל-40 מיליון שקל ונותר הפסדי לקסטרו.