הכל אישי? מה עומד מאחורי תביעת המיליונים של ג'יי.פי מורגן נגד טסלה
הכל אישי? מה עומד מאחורי תביעת המיליונים של ג'יי.פי מורגן נגד טסלה
ב"וול סטריט ג'ורנל" חשפו כי התביעה שהגיש הבנק נגד מנכ"ל טסלה, בגובה 162 מיליון דולר, לא נבעה רק מטענה על הפרת חוזה. לפי הדיווח, מאסק מזלזל במנכ"ל הבנק ג'יימי דיימון כבר שנים, ופונה לבנקים אחרים במאמציו להרחיב את טסלה
בשבוע שעבר דווח כי הבנק האמריקאי ג'יי.פי מורגן תובע 162 מיליון דולר מטסלה. כעת חושפים ב"וול סטריט ג'ורנל" כי הסיבה לתביעה אינה רק הפרת חוזה, כפי שטוען ג'יי.פי מורגן, אלא גם היחסים העכורים השוררים זו כבר תקופה בין המנכ"ל של יצרנית הרכב בעלת השווי הגבוה בארצות הברית למנכ"ל של הבנק הגדול במדינה.
לפי הדיווח, אלון מאסק, מנכ"ל טסלה והאדם העשיר בעולם, מזלזל בג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'י.פי מורגן, כבר שנים, ופונה לבנקים אחרים במאמציו להרחיב את פעילות יצרנית המכוניות החשמליות.
מקורבים שהתראיינו לכתבה ציינו כי שיחות ביניהם לאורך השנים הסתיימו לעתים קרובות כאשר אחד הצדדים פגוע. יתרה מזו, גם ניסיונות פיוס הסתיימו בריבים חדשים.
לפי המקורבים, בג'יי.פי מורגן החליטו כבר מזמן שעדיף להם להיות בלי טסלה, ולא היו מעורבים בשום עסקה עם החברה מאז 2016. הסכסוך הזה, שנשמר עד כה בשקט יחסי, התפוצץ כאמור בשבוע שעבר, אז נקט הבנק צעד לא שגרתי והגיש כאמור תביעה נגד טסלה.
"אם ג'יי.פי לא יסירו את התביעה שלהם, אני אתן להם ביקורת של כוכב אחד בלבד ב-YELP", ענה מאסק בתגובה. "זו האזהרה האחרונה שלי".
שני המנכ"לים הם בעלי נוכחות דומיננטיות בחברות בפרט ובתעשיות שלהם בכלל, ולא מתביישים לומר את דעתם על מבקרים ורגולטורים. אם כי דיימון נוטה לרוב להביע חרטה על מה שהוא מכנה פליטות פה, בעוד מאסק כמעט אף פעם לא נסוג מהצהרותיו השערורייתיות.
הסכסוך יוצא לאור בזמן ששווי השוק של טסלה ממשיך לעלות, ולפני כחודש אף חצה את הרף של טריליון דולר, כך שזו חברה שקשה לוותר עליה כלקוחה. לראיה, ג'יי.פי מורגן הרוויח בסביבות 15 מיליון דולר בתשלום על ייעוץ ועבודות נוספות עם טסלה בעשור האחרון, זאת בעוד הבנק היריב גולדמן זאקס הרוויח לאורך התקופה 90 מיליון דולר מעבודתו עם טסלה, כך לפי הנתונים שאספו בחברת דילוג'יק.
לפי מסמכים ציבוריים, מאסק העדיף גם להשתמש בשירותיהם של גולדמן זאקס ובנק אוף אמריקה לענייניו הפרטיים.
במקביל, לפי המקורבים, מאסק סירב להצעת הבנק להפוך את צ'ייס - חטיבת הצרכנות שלו - למלווה העיקרי לרוכשים של מכוניות טסלה בסוכנויות, זאת אף שלבנק יש הסכמים דומים עם חברות רכב אחרות כמו מזראטי ויגואר לנד רובר. הבנק גם חתם לאחרונה על הסכם דומה עם יריבתה של טסלה, יצרנית המשאיות החשמליות ריוויאן.
התביעה שהוגשה קרוב לוודאי רק תגביר את המתיחות בין שתי החברות והעומדים בראשן. את טסלה ייצג עו"ד אלכס שפירו, שהגן בהצלחה על מאסק בתביעת דיבה שהוגשה נגדו.
הבנק טוען בתביעה שהגיש כי טסלה הפרה באופן "בוטה" חוזה העוסק בכתבי אופציות למניות, זאת לאחר שבבנק נאלצו לבצע התאמות לערך כתבי האופציות לאחר סדרת הציוצים השנויים במחלוקת של מאסק מאוגוסט 2018, אז הכריז כי יש לו את המימון להפוך את טסלה לחברה פרטית.