סגור
וויליאם זאב הרץ יו"ר ומנכ"ל חברת הרץ
וויליאם זאב הרץ, יו"ר ומנכ"ל חברת הרץ פרופרטיס (אתר החברה)

עם חוב של יותר מחצי מיליארד שקל - הרץ פרופרטיס מבקשת הקפאת הליכים

חברת הנדל"ן האמריקאית פנתה לבית המשפט המחוזי ונערכת לחדלות פירעון. זאת לאחר שמחזיקי האג"ח סירבו להצעתה להסדר חוב והחליטו להעמיד את חובה כלפיהם - שמתוכו 328 מיליון שקל ללא בטוחה - לפירעון מיידי

לאחר החלטת מחזיקי האג"ח להעמיד את חוב החברה כלפיהם לפירעון מיידי ולנקוט במהלכים משפטיים לגבייתו, פנתה הרץ פרופרטיס לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה להקפאת הליכים, במטרה להמשיך ולהפעיל את החברה לשם שיקומה ולמנוע ממחזיקי האג"ח לנקוט במהלכים לפירעון חובה להם. דיון בבקשה ייערך לאחר החג.
פנייתה של החברה לבית המשפט מגיעה לאחר שביום חמישי התכנסו מחזיקי שתי סדרות האג"ח של החברה, שחובה כלפיהן מסתכם ב-523 מיליון שקל והצביעו על הצעתה האחרונה להסדר חוב.
בעוד החוב של החברה למחזיקי סדרה א' עומד על 328 מיליון שקל, ללא בטוחות, ההסדר שהוצע כלל תספורת של 68% עד 75% ממנו. אי לכך, 93% ממחזיקי הסדרה שהשתתפו בהצבעה התנגדו להצעה. רוב דומה תמך גם בנקיטת מהלכים משפטיים לגביית החוב ובכללם הליכי חדלות פירעון. במקביל, גם 96% ממחזיקי אג"ח ב', שלהם הרץ פרופרטיס חייבת 195 מיליון שקל, התנגדו להצעת ההסדר. במסגרתה ביקשה החברה לפעול למימוש הנכס שמשועבד למחזיקי הסדרה, ולפרוע את חובה להם בדרך זו. אולם, לאחר שבאוגוסט בוטלה עסקה למכירת הנכס בתמורה ל-69 מיליון דולר (כ-260 מיליון שקל), היא לא הציגה מתווה קונקרטי אחר למכירתו.
הרץ פרופרטיס נוסדה וגייסה אג"ח בתל אביב לראשונה ב-2017 (סדרה א') במודל BVI שבו חברות זרות, מרביתן אמריקאיות, התאגדו באיי הבתולה הבריטיים, הוזרמו לתוכן נכסים והן קיבלו עליהן את הדין הישראלי והנפיקו כאן איגרות חוב. ב-2022 גייסה כך סדרה נוספת. בעלת השליטה בה היא קבוצת Hertz Properties Group Holdings שנוהלה עד ל-2020 על ידי יזם הנדל"ן היהודי אמריקאי יהודה הרץ ומאז על ידי בנו ויליאם זאב הרץ.
הרץ פרופרטיס אינה חברת ה-BVI הראשונה שנתקלת בקשיים והמודל ידע לאורך השנים בעיות רבות. כאשר כמה מהחברות, בולטות בהן ברוקלנד, אול־ייר וסטרווד אף קרסו, אחרות נדרשו להסדרי חוב, ואצל אחרות התגלו קשיים בהתנהלות, בממשל התאגידי וביחסים עם מחזיקי האג"ח.
בשנה החולפת, בזכות הידוק הביקורת של מחזיקי האג"ח על התנהלות החברה, שבמסגרתו מונה בה דירקטור מטעמם וגורם אחר מטעמם החל לכהן בחודש שעבר בהנהלתה, גילו מחזיקי האג"ח, בנוסף לחובותיה כלפיהם, גם בעיות בהתנהלותה של החברה, כאשר במספר מקרים היא העבירה תשלומים באופן לא תקין לגורמים הקשורים לבעלי השליטה או לא גבתה תשלומים מגורמים כאלה.
בפנייתה לבית המשפט תיארה החברה את מצבם הבעייתי של מרבית נכסיה ואת קשייה בתשלום החובות עליהם ואף בהשקעות הנדרשות לתחזוקתם, וטענה כי הקשיים בשוק המשרדים והריבית שעלתה בארה"ב בשנים האחרונות תרמו ל"היווצרות אפקט 'דומינו' שהקשה על החברה לייצב את פעילותה ומצבה הפיננסי", כאשר תזרים המזומנים ששימש להפחתת ההתחייבויות ולמימון הפעילות השוטפת של הנכסים נפגע. כתוצאה מכך היא גם לא הצליחה, החל מספטמבר שעבר, לעמוד בתשלומים למחזיקי האג"ח. מהלך שהוביל בדרכו לאירועים האחרונים ועד לבקשתה כעת להקפאת הליכים.