סגור
מוסף שבועי 7.12.23 מלון קדמא ישרוטל שדה בוקר
מלון קדמא של ישרוטל בשדה בוקר (צילום: שירי הדר)

הישראלים שבו לנפוש במלונות ישרוטל, אך לא פיצו לגמרי על אובדן התיירות הנכנסת

ההכנסות של רשת המלונות ירדו ב-6% ברבעון השני של 2024 ל-519 מיליון שקל. הרווח הנקי ירד ב-4% ל-85 מיליון שקל; אירוח המפונים שסייע לה ברבעון הראשון איבד מחשיבותו ברבעון השני; רק 2% מהאורחים במלונות ישרוטל ברבעון היו תיירים זרים, לעומת 17% מהאורחים ברבעון המקביל

אובדן התיירות הנכנסת בעקבות המלחמה, והמשך אירוח מפונים בשלושה ממלונותיה הוביל לקיטון של 6% בהכנסות ישרוטל ברבעון השני של 2024. רשת בתי המלון השנייה בגודלה בישראל סיכמה את שלושת החודשים אפריל - יוני עם הכנסות של 519 מיליון שקל.
ישרוטל, רשת המלונות השנייה בגודלה בישראל, מפעילה בה 23 בתי מלון שבהם כ-4,900 חדרים, ומוכרת בזכות כמה ממלונות הנופש היוקרתיים שלה, בהם בראשית, מצפה הימים, ויערות הכרמל.
הרשת, שבתי המלון שלה ממוקמים באזורים אטרקטיביים עבור הנופשים הישראליים כמו אילת, ים המלח ותל אביב, הסתמכה לאורך השנים בעיקר על אירוח נופשים ישראלים. אך לצידם, 17% מלינות האורחים במלונותיה ברבעון השני של 2023 היו של תיירים זרים. ברבעון השני של 2024, לעומת זאת, רק 2% מאורחי מלונות ישרוטל היו תיירים.
אירוח המפונים מגובה אומנם בהסדר תשלומים מהמדינה, אך אינו רווחי עבור בתי המלון כמו אירוח נופשים בתשלום מלא.
במקביל לירידה בהכנסות, הרשת המשיכה בצמצום העלויות שלה, בעקבות התאמות שביצעה לאירוח המפונים. כתוצאה מכך רשמה ישרוטל רווח תפעולי רבעוני של 118 מיליון שקל, ירידה של 4% ביחס לרבעון המקביל. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-3% ל-85 מיליון שקל.
את המחצית הראשונה סיכמה ישרוטל עם ירידה של 6% בהכנסות ל-842 מיליון שקל, אך עם קפיצה של 25% ברווח התפעולי ושל 28% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ל-160 מיליון שקל ו-113 מיליון שקל בהתאמה.
קפיצה זו מיוחסת בעיקר לביצועי הרבעון הראשון של השנה. רבעון זה, שחל בחודשי החורף, מאופיין לרוב בביקושים נמוכים יחסית לשירותי אירוח, כך שאירוח המפונים במהלכו (כשמספרם הלך וירד תוך שהרבעון התקדם) והתאמת העלויות לאירוחם, לצד עלייה בביקושים לאור קיטון ביציאת הישראלים לחו"ל, סייעו לחברה להשיג בו רווח תפעולי של 42 מיליון שקל לעומת 6 מיליון בלבד ברבעון המקביל
תוצאותיה של ישרוטל בולטות לעומת אלו של מלונות דן, הרשת המתחרה שמפעילה 17 מלונות בישראל סבלה ברבעון מירידה של 20% בהכנסות ומצניחה של 44% ברווח התפעולי ושל 64% ברווח הנקי. רשת דן מסתמכת על תיירות נכנסת, כך שהפגיעה שחוותה הייתה גבוהה יותר.
ישרוטל מכוונת להרחיב את פעילותה גם לחו"ל, ורכשה שני בתי מלון ברומא שאותם היא מכוונת להתחיל להפעיל, לאחר שיפוץ, בתחילת 2025. בסוף 2023 היא התקשרה בהסכם לרכישת חמישה בתי מלון ביוון, מהם שניים כבר פעילים.
בפברואר היא החלה להיסחר במדדי הדגל של הבורסה בתל אביב, מדד ת"א 90 ומדד ת"א 125, לאחר שבעלת השליטה משפחת לואיס (74%) מכרה 4% מהמניות והחזקות הציבור עלו ליותר מ-20%. ב-12 החודשים האחרונים עלתה המניה ב-1%, לעומת 10% שעלה מדד ת"א 125. מניית פתאל, רשת המלונות הגדולה בישראל אך שעיקר פעילותה באירופה, עלתה ב-12%, ומניית מלונות דן איבדה 2% מערכה.