סגור
ליאור קדרון יוסי בן שלום ו רביד קימיה
מימין: ליאור קדרון, יוסי בן־שלום ורביד קימיה, שותפים ברקיע. עסקה שלישית לקרן (צילומים: סיון פרג')

בלעדי
לא רק סנדלים: שורש מוכרת 50% מהפעילות הביטחונית לפי שווי 385 מיליון שקל

קרן ההשקעות רקיע רוכשת את המניות תמורת 195 מיליון שקל, כשחלק מהסכום יוזרם לתוך החברה וחלק לכיסי בעלי המניות. שורש מייצרת קסדות, אפודים, פלטות קרמיות ומערכות מים ללוחמים, ומוכרת את המוצרים לצבאות ברחבי העולם 

חברות הציוד הביטחוני ממשיכות לספק אקזיטים. לכלכליסט נודע כי חברת שורש מוכרת 50% מהפעילות הביטחונית שלה לקרן ההשקעות רקיע תמורת 195 מיליון שקל. חלק מהתמורה יוזרם לתוך החברה, וחלק ממנה, בהיקף מוערך של עשרות מיליוני שקלים, יגיע לכיסי בעלי המניות — המייסד יוקי גיל, שגם ניהל את החברה בעבר, ובת זוגו דניאל בנוזיליו, איש העסקים ההונג־קונגי בריאן דלוגש וסמנכ"לית הכספים דליה כהן. העסקה משקפת לפעילות הביטחונית של שורש שווי של 385 מיליון שקל.
כל בעלי המניות ישיכו להחזיק במניות בחברה ולכהן בתפקידיהם, ויוסי בן־שלום מקרן רקיע ימונה ליו"ר החברה. המנכ"ל בשלוש השנים האחרונות, יניב בלחסן, ימשיך גם הוא בתפקידו.
שורש, או בשמה הרשמי "שורש ערכות נוודים", מוכרת בציבור הרחב כיצרנית של סנדלים, שאותם היא מייצרת במפעל שלה בטירת כרמל, אולם ב־2022 הפעילות הזו פוצלה לחברה נפרדת בשם "שורש אדם וטבע", ובחברה המקורית נותרה רק הפעילות הצבאית. מדובר על פעילות שבה החלה החברה בשנת 2015, והיא כוללת ייצור של ציוד טקסטיל וציוד טקטי לצבאות ברחבי העולם. שורש, שמעסיקה 180 עובדים, מייצרת קסדות, אפודים, תרמילים, פלטות קרמיות, מערכות מים (שלוקרים — תחום שבו שורש היא אחת משלוש החברות הגדולות בעולם), מדים ועוד. חלק מהייצור נעשה בטירת כרמל, וחלק מהייצור מתבצע במזרח הרחוק באמצעות קבלני משנה.
שורש מוכרת את המוצרים שלה לצבאות בשלוש יבשות, ועיקר המכירות שלה מתבצע בחו"ל. בין היתר, היא מוכרת את המוצרים שלה לצבאות וכוחות משטרה באיטליה, ספרד, שוויץ, קפריסין, שבדיה ובריטניה. לצבא הבריטי שורש מספקת מערכת בשם "לוחם היבשה", שאותה פיתחה במשך עשור. היא כוללת עשרות פריטי ציוד שונים המשמשים למיגון אישי ונשיאת ציוד, והיא נועדה לשפר את השרידות והאפקטיביות של לוחמי החי"ר של הצבא. הרווח התפעולי־תזרימי (EBITDA) של הפעילות הביטחונית של שורש עומד על כ־57 מיליון שקל בשנה, כך שהעסקה מבוצעת לפי מכפיל 7 על ה־EBITDA.
שורש הוקמה ב־1989, כחברה שמייצרת סנדלים למטיילים. בתחילת שנות האלפיים שורש החלה לפתח מערכות מים גמישות. בתחילה המערכות האלו שימשו ספורטאים ומטיילים, ובהמשך, דרך התחום הזה, נכנסה החברה לתחום הביטחוני, כשמכרה מערכות כאלו, וכאלו שעברו התאמה, לצבאות ארה"ב, סינגפור וצבאות אירופיים. לאחר מלחמת לבנון השנייה שהתרחשה ב־2006, שורש החלה לפתח מערכות מיגון ונשיאה ללוחמי היבשה שמשפרות ב־30% את האפקטיביות שלהם. במרוצת השנים הפעילות הביטחונית הפכה לפעילות המרכזית של שורש, והפיצול של הפעילויות לחברות נפרדות נועד להכניס משקיע ולבצע אקזיט.
כמו חברות אחרות שפועלות בתחום הביטחוני, שורש נהנית מהעלייה במתיחות הגיאו־פוליטית בעולם, שמגבירה את הביקושים למוצרים ביטחוניים, וזאת על רקע הגדלת תקציבי הביטחון במדינות שונות בעולם. גם בקרן רקיע מאמינים שבעת הנוכחית ניתן להגדיל את הפעילות של שורש, באמצעות צמיחה אורגנית ובאמצעות רכישות, שאותן ניתן יהיה לבצע באמצעות הכספים שהקרן מזרימה לחברה.
שורש פועלת בתחום דומה לזה של מרעום דולפין. כפי שנחשף בכלכליסט, קרן פימי רכשה 50% מהחברה לפי שווי של 300 מיליון שקל. מרעום דולפין, בשונה משורש, ממוקדת באספקת ציוד לכוחות הביטחון הישראליים.
רקיע היא קרן השקעות שהוקמה בשנת 2021, מתוך מטרה להתמקד ברכישה והשבחה של חברות ישראליות בסדר גודל בינוני, בדגש על חברות מתחומי התעשייה, המסחר והשירותים. הקרן מנוהלת על ידי בן־שלום (שהיה שותפו של ברק דותן בחברת ההשקעות DBSI), רביד קימיה וליאור קדרון. הקרן גייסה 420 מיליון שקל, וההשקעה בשורש היא העסקה השלישית שהיא מבצעת מאז הקמתה. ב־2022 ביצעה שתי עסקאות: רכישת השליטה במזגני פמילי וכן רכישת 80% מחברת משמש אוטומציה תמורת 50 מיליון שקל.