סגור
נתי סיידוף בעל ה שליטה ב שיכון ובינוי
נתי סיידוף, בעל השליטה בשיכון ובינוי (צילום: עמית שעל)

בלעדי
בוטלה מכירת הפעילות של שיכון ובינוי בניגריה ב-100 מיליון דולר

קבוצת פרלין מאיחוד האמירויות, בשליטת איש העסקים האיטלקי פאולו פרסיקו, הודיעה לחברה שבשליטת נתי סיידוף כי היא יורדת מהעסקה, חודש לאחר שחתמה על מזכר כוונות לא מחייב לרכישת הפעילות תמורת 100 מיליון דולר

עסקת מכירת הפעילות של שיכון ובינוי בניגריה התפוצצה. לכלכליסט נודע כי הרוכשת המיועדת של הפעילות, קרן פרלין, הודיעה היום (ב') לחברה כי היא יורדת מהעסקה.
ב-15 ביולי הודיעה שיכון ובינוי שבשליטת נתי סיידוף כי SBI, החברה־הנכדה של שיכון ובינוי שמרכזת את פעילויות הקבלנות שלה בכל המדינות שמעבר לים, למעט ארה"ב, התקשרה במזכר הבנות לא מחייב למכירת פעילותה בניגריה שמרוכזת בחברה המקומית Reynolds Construction Company. תמורת המכירה נקבעה על 100 מיליון דולר (361 מיליון שקל) שיועברו בשלבים בהתאם לאבני דרך שנקבעו בהסכם. לרוכש, שזהותו לא נמסרה בדיווח, יינתן פרק זמן של חודשיים להשלמת בדיקות נאותות.
כלכליסט חשף מספר ימים לאחר מכן כי הרוכשת היא קבוצת פרלין (Perleen Group), שהמטה שלה ממוקם באיחוד האמירויות. החברה, שפועלת בתחומי הסחר בחקלאות, מינרלים ויהלומים, בין היתר באפריקה, היא חברה פרטית ששייכת לפאולו פרסיקו (Paolo Persico), איש עסקים ממוצא איטלקי, שמחלק את זמנו בין דובאי לישראל. את הקשר בין האיטלקי לסיידוף יצר המיליארדר הישראלי לב לבייב.
גורמים המקורבים למו"מ ציינו כי פרסיקו קיים בדיקות נאותות בחברה ובסיומן הודיע לשיכון כי הוא מוכן להעביר אותה אליו בלי תמורה, אלא רק באמצעות קבלת ההתחייבויות שלה על ידו.
תמורת העסקה הייתה אמורה להיות משולמת בחלקים. שיכון ובינוי ציינה בדיווח כי אם ימומש מזכר הכוונות לכדי עסקה היא תיצור לה תזרים פנוי של 340 מיליון שקל אבל גם הפסד של 220-290 מיליון שקל. לחברה בניגריה צבר עבודות של 590 מיליון שקל שהיה אמור לקבל הרוכש.
הפעילות באפריקה סיבכה את שיכון ובינוי בעבר בפרשיות שוחד שהסתיימו רק לאחרונה בתשלום של 250 מיליון שקל על ידי החברה, כשלחברה הבת סולל בונה יש קושי להתמודד מול חברות סיניות באפריקה, שלא מחויבות לרגולציה בנושאי שוחד לעובדי ציבור. המכירה לקבוצת פרלין היתה אמורה להיות כרטיס היציאה של שיכון ובינוי מהפעילות ביבשת - פעילות שבעבר ייצרה רווחים תפעוליים של מיליארדי שקלים לחברה וב-2023 הכניסה הפעילות 1.5 מיליארד שקל ורווח גולמי של 240 מיליון שקל.
ביוני האחרון חתמה שיכון ובינוי על הסכם עם חברה אתיופית ועם ממשלת אתיופיה לפיו תעביר לחברה את הזכויות וההתחייבויות בפרויקט להקמת כביש דו-מסלולי ודו-נתיבי באורך של 57 ק"מ. זאת לאחר שבסכסוך עם ממשלת אתיופיה חולטו 14 מיליון דולר שהעמידה סולל בונה לממשלה בעקבות כך שהחברה הודיעה כי איננה מסוגלת לבצע את פרויקט סלילת הכביש בשל המהומות במדינה.
סיידוף הוביל לעזיבתו של תמיר כהן את תפקיד מנכ"ל שיכון ובינוי לפני חודש וחצי ומינה את עצמו כיו"ר זמני לחברה. הוא הביא לדירקטוריון את שרון אבן חיים, יזם נדל"ן ישראלי אמריקאי שמחזיק בקבוצת יזמות בלוס אנג'לס, והפך לגורם דומיננטי בניהול החברה לצד מ"מ המנכ"ל עמית בירמן.