סגור
ארובות של חברת החשמל תחנת הכוח אורות רבין ב חדרה
תחנת הכוח אורות רבין (צילום: אלעד גרשגורן)

לאחר כלכלת ישראל: מודי'ס מורידה גם את דירוג האשראי של חברת החשמל

הדירוג של חברת החשמל הופחת בדרגה אחת ל-Baa2 עם אופק שלילי; הסיבה המרכזית: הורדת הדירוג לכלכלת ישראל בשתי דרגות לפני כשבוע; כלכלני מודי'ס מציינים גם את עלויות המלחמה, שכללו בין השאר רכישת סולר במאות מיליוני שקלים; חברת החשמל הקדימה באחרונה גיוס הון מתוכנן, מחשש להורדת דירוג

מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של חברת החשמל, וזאת לאחר שהורידה לפני כשבוע את הדירוג של ישראל בשתי דרגות. הדירוג החדש של חברת החשמל הוא Baa2 עם אופק שלילי, ירידה של רמה אחת לעומת הדירוג הקודם.
כלכלני מודי'ס מציינים את הורדת הדירוג של ישראל כסיבה המרכזית להורדת הדירוג של חברת החשמל, אך לא היחידה; בסוכנות הדירוג הזכירו גם את התוצאות הכספיות של החברה, תוכנית הפיתוח הגדולה והוצאות המלחמה.
במודי'ס מציינים כי מתחילת המלחמה רכשה חברת החשמל סולר במאות מיליוני שקלים כדי שישמש כגיבוי בתרחישי קיצון. כמו כן נרכש ציוד מיגון. לדברי הכלכלנים, הרכישות משקפות אמנם את החשיבות של חברת החשמל למשק ויכולות להעיד על תמיכת הממשלה בחברה, ואולם העלות הכבידה על התוצאות הכספיות. בסוכנות הדירוג מזכירים כי החוב של החברה אינו מגובה על ידי המדינה.
על אף שבדוחות הכספיים האחרונים רשמה חברת החשמל תוצאות חזקות במיוחד, הדבר נבע בעיקר ממכירת תחנת אשכול לדליה בהיקף 9.1 מיליארד שקל. במודי'ס מציינים כי התמונה בשוק החשמל לא תישאר בהכרח דומה, וכי תוכנית הפיתוח של החברה כוללת השקעות גדולות של כ-7 מיליארד שקל בשנה.
לפני כשלושה שבועות הקדימה חברת החשמל גיוס הון עקב חשש להורדת דירוג. החברה גייסה בשלב המוסדי 3.4 מיליארד שקל באג"ח, למרות שתיכננה לגייס 1.5 מיליארד שקל בלבד.
עם השלמת השלב המוסדי בגיוס אמר יו"ר חברת החשמל, דורון ארבלי: "חברת החשמל הוכיחה שוב את יכולתה לנהל באופן אחראי ושקול את נזילותה. החברה הקדימה גיוס כדי לנצל את תנאי השוק הנוכחיים והצליחה בגיוס לצורך מימון פעילותה השוטפת תוך ניהול סיכונים זהיר ומחושב בפרט לאור אי הוודאות במשק בצל הלחימה המתמשכת".