סגור
גיורא אלמוגי מנכ"ל או.פי.סי אנרגיה
גיורא אלמוגי מנכ"ל OPC אנרגיה (צילום:אפרת מזור)

בשל מחיקת ערך בשני נכסים: הרווח הנקי של OPC צנח ברבעון הראשון ב-81%

חברת האנרגיה רשמה תוצאות תפעוליות חזקות, אך מחיקות ערך בשווי שני נכסים שלה הובילו לצניחה חדה ברווח הנקי ל-15 מיליון שקל; מחיקה אחת בחברת טעינת הרכבים החשמליים ג'ינרג'י, והשנייה נבעה מהחלטת הממשלה שלא לאשר את הקמת תחנת הכוח החדשה שלה בחדרה

ירידת הערך של חברת טעינת הרכבים החשמליים ג'ינרג'י, יחד עם ירידת הערך של התחנה בחדרה (לאחר שהממשלה לא אישרה את הקמתה), הובילו לצניחה ברווח הנקי של חברת האנרגיה OPC. ועל כן עיקר הירידה ברווח הנקי נובעת משיערוך של הפעילות. זאת, למרות הפעלת תחנת הכוח צומת במהלך השנה שעברה והפעלת שורת מתקנים סולאריים בארה"ב.
מנגד, התזרים מפעילות שוטפת של החברה התחזק. ובמקביל, בחברה אופטימיים ביחס לשוק החשמל האמריקאי, עם הזינוק בביקושים בצפון-מזרח ארה"ב בשל הקמות חווות השרתים החדשות.
החיבור של תחנת הכוח החדשה בישראל והמתקנים הסולאריים בארה"ב הובילו את החברה לרשום עלייה של 23% בהכנסות ברבעון הראשון של השנה (ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה), שהסתכמו ב-638 מיליון שקל. בכך, ה-EBITDA המתואם של החברה זינק ב-25%, והגיע ל-345 מיליון שקל.
על אף התוצאות התפעוליות החזקות – שתי מחיקות ערך בשווי נכסים של OPC הובילו לצניחה חדה ברווח הנקי. הראשונה היא הפסקת המשא ומתן – שלא התגבש לכדי עסקה למכירת האחזקות של OPC בחברת טעינת הרכבים החשמליים ג'ינרג'י, הובילה למחיקה של 25 מיליון שקל ברווח של החברה.
ירידת הערך השנייה בנכסי החברה נבעה מהחלטת הממשלה שלא לאשר את הקמת תחנת הכוח החדשה של החברה בחדרה (חדרה 2), שהובילה למחיקת ערך של 31 מיליון שקל. אלו הובילו את הרווח הנקי של החברה להסתכם ב-15 מיליון שקל בלבד, ירידה של 81% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.
גם בנטרול מחיקות השווי – הרווח הנקי של OPC ברבעון עמד על 71 מיליון שקל, נמוך מהרווח של הרבעון המקביל בשנה שעברה, שנבע מעלויות מימון עודפות עם הפעלת התחנות החדשות.
בישראל עמדו ההכנסות של החברה על 532 מיליון שקל – עלייה של 14.7% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. החיבור של תחנת הכוח "הפיקרית" צומת, הוא בהספק של 400 מגה-וואט. תחנות "פיקריות" (מחזור פתוח) נחשבות לפחות יעילות מתחנות הפועלות במחזור משולב, המנצלות את היתרונות של החום הנוצר בעת הפקת החשמל. היתרון של התחנות הפיקריות הוא היכולת להדליק ולכבות את התחנה תוך זמן קצר – ובכך מביאות מענה לשינוי חד בביקושים לחשמל בארץ. ההפעלה של תחנת צומת תרמה 31 מיליון שקל לעלייה בהכנסות של OPC.
לאחרונה הודיעו בחברה על הסכם להקמת תחנת כוח בסמוך למפעל החדש של אינטל בקרית גת – בשביל לעמוד בדרישות החשמל הגבוהות שייצור החשמל דורש. ההישענות על הצורך הגובר לחשמל בשל הדרישה להקמת מתקני ייצור שבבים וחוות שרתים שיוכלו לעמוד בכוח המחשוב המשמעותי שדורשת מהפכת ה-AI, במידה מסוימת מגדירה את אופק הפעילות של החברה בארה"ב. לפי מנכ"ל החברה גיורא אלמוגי, הביקוש לחשמל בארה"ב גובר, במקביל להקטנת ההיצע בשל סגירת התחנות פחמיות – ולא בטוח שהתקדמות האנרגיות המתחדשות תספיק לענות על הביקוש, לכן יש צורך גם בהקמת תחנות חדשות המונעות בגז טבעי במדינה.
בכל זאת, בשנה האחרונה החלה OPC, באמצעות החברה הבת CPV המרכזת את הפעילות בארה"ב, בהפעלה מסחרית של שני פרויקטים סולאריים במהלך השנה - Mountain wind ו-Maple Hill. הפרויקטים החדשים הניעו את העלייה בהכנסות של החברה בארה"ב שהגיעו לכ-106 מיליון שקל, עלייה של 92.7% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. ה-EBITDA בארה"ב עלתה ברבעון בכ-8.5% לכ-178 מיליון שקל.