פרשנותצ'ק פוינט השתעבדה לשמרנות, בעוד המתחרות רצות קדימה
פרשנות
צ'ק פוינט השתעבדה לשמרנות, בעוד המתחרות רצות קדימה
קשה להבין איך חברה שטוענת שהיקף איומי הסייבר זינק כל כך בשנה האחרונה לא הראתה עלייה קצת יותר רצינית בהכנסות, ברווח הנקי או במחיר המניה. הבעיה של צ'ק פוינט: כבר הרבה שנים היא אינה חדשנית. היא אולי המציאה את הפיירוול לפני 30 שנה, אבל מאז די נחה על זרי הדפנה
ענקית הסייבר הישראלית צ'ק פוינט שמחה וצהלה עם פרסום הדו"ח הכספי שלה לרבעון השני של השנה, שבו התגאתה בכך שהכתה את תחזית ההכנסות במיליוני דולרים בודדים.
אבל כשמסתכלים יותר מקרוב על המספרים שלה, אפשר לראות שני דברים. הראשון הוא שהרווח הנקי שלה דווקא נחלש בכמעט 3% והסתכם ב-211 מיליון דולר; הדבר השני הוא שמחיר המניה שלה כיום נמוך מעט מהמחיר שלה בתקופה המקבילה לפני שנה - בשיא מגפת הקורונה (124 דולר לפני שנה בדיוק, בעוד כעת המניה נסחרת סביב 122 דולר).
קשה להבין איך חברה שטוענת שהיקף איומי הסייבר זינק כל כך בשנה האחרונה לא הראתה עלייה קצת יותר רצינית בהכנסות, ברווח הנקי או במחיר המניה. אמנם גם יריבותיה כגון פאלו אלטו או פורטינט לא הראו היום סימני עלייה, אבל המניה של צ'ק פוינט ירדה יותר מיריבותיה.
החברה התפייטה בהודעה שלה על הזינוק בתקיפות הסייבר על חברות ישראליות, תיארה את המצב של עולם ההאקרים כ"דור 5" לאיומי הסייבר, והסבירה שיש לה את המפתחות למנוע אותם. אבל כשמסתכלים בתשובה שלה לאיומים אלה, אפשר לראות כי מה שהיא קוראת לו Gen V של איומי הסייבר הוא למעשה פשוט מיש-מש של כל איומי הסייבר הקיימים כיום - האקרים, נוזקות כופר, תקיפות פרוקסי וכדומה.
במילים אחרות, לוקחים מושג מאוד פופולרי שמתחבר לחדשנות בסלולר, דור 5, ומדביקים אותו על עולם הסייבר כדי להיראות חדשני גם שם. הבעיה של צ'ק פוינט זה שהיא כבר שנים לא חדשנית. זו החברה השמרנית ביותר בתחום הסייבר, והישגי המו''פ שלה רחוקים מאוד מאלה של יריבותיה. היא אולי המציאה את הפיירוול לפני 30 שנה, אבל מאז די נחה על זרי הדפנה.
גם כשמסתכלים על מה זה אומר מבחינתה של צ'ק פוינט דור חמישי של הסייבר - ניתן לראות שזה פשוט שילוב של כל שירותיה ומוצריה עד כה בחבילת אבטחה אחת. זו לא טכנולוגיה חדשה או יכולות מתקדמות שלא תמצאו אצל מתחרות כגון פורטינט, פייראיי או סייבריזון, אלא פשוט אריזה חדשה למוצרים הקיימים.
צ'ק פוינט היא החברה השמרנית ביותר בתחום הסייבר, והישגי המו''פ שלה רחוקים מאוד מאלה של יריבותיה
בהקבלה לעולם התקשורת, היא פשוט מוכרת חבילת טריפל כמו חברות טלוויזיה או תקשורת. ככה לא בונים חדשנות. החברה הזו תמיד התקדמה בצעדי צב (או בזהירות כפי שיאמרו אחרים), אבל בעבר זה היה עוד נסבל בגלל אופי השוק שבו פעלה, שלא הכיר את איומי הסייבר והתייחס אליהם כאל משהו אמורפי.
כעת, לאחר שתקיפות הסייבר הפכו לאיום גלובלי שגורם להפסדי עתק, זה כבר לא מספיק. חברות מיושנות ושמרניות לא מחזיקות מעמד בעולם הסייבר. סימנטק הענקית - שבבעלותה מותג הסייבר הכי מוכר בעולם "נורטון" - התפרקה לפני יותר משנה לגורמים ונמכרה בחלקים. כך גם מקאפי, שהיתה שייכת לאינטל. אלה חברות שנוסדו ופעלו במקביל לצ'ק פוינט, אבל הן לא התחדשו או חידשו. הן נשארו עם מוצרים מיושנים שלא מתאימים לשוק החדש.
כל עוד צ'ק פוינט תמשיך לבנות על הר המזומנים שלה כדי לצאת מצרה, היא תפספס את החדשנות שנדרשת לחברות טכנולוגיה כדי לא רק לשרוד אלא גם לגדול, וככזו יום אחד היא עשויה למצוא את עצמה במקום של סימנטק ומקאפי.