סגור

מנועי הכסף
כך תשנה החלטת הריבית בארה״ב את הכלכלה העולמית

פודקאסט מנועי הכסף של כלכליסט פרק 305 - הורדת הריבית ההיסטורית בארה"ב והזינוק במדד המחירים בישראל מעלים שאלות על עתיד הכלכלה העולמית, והמקומית

השבוע בפרק מספר 305 של פודקאסט מנועי הכסף של כלכליסט עם הכלכלן והאסטרטג הראשי באגם לידרים אורי גרינפלד:




בחלק הראשון של הפרק דיברנו על ההחלטה ההיסטורית של הפדרל ריזרב להוריד את הריבית בחצי אחוז, לראשונה מאז מרץ 2020. הורדת ריבית בכזו חדות היא צעד חריג, שבדרך כלל שמור למצבי משבר. הפעם, הפד ניסה להעביר מסר שההורדה אינה נובעת מפאניקה, אלא מיכולת לעשות זאת בזכות הירידה באינפלציה.
בהודעת הפד ובמסיבת העיתונאים שאחריה, הודגש כי הכלכלה עדיין מתרחבת, גם אם בקצב איטי, ושיעור האבטלה נמוך. במקביל הפד הביע ביטחון שהאינפלציה תגיע ליעד של 2% גם עם הורדת הריבית.
התחזיות שפרסם הבנק המרכזי מצביעות על המשך הורדות ריבית בשנתיים הקרובות, עד לרמה של כ-3% בסוף 2026. תוואי זה מרמז על מדיניות שתישאר יחסית מצמצמת, מה שעומד בסתירה מסוימת להערכות לגבי צמיחה ואבטלה.
במקביל התייחסנו גם לכך לסוגייה על השפעת הבחירות הקרובות בארה"ב ועל החלטות הפד - שנכון לעכשיו נראה כאילו אינן אינן מושפעות משיקולים פוליטיים, אלא מתבססות על נתונים כלכליים בלבד.
בחלק השני של הפרק דיברנו על מדד המחירים לצרכן בישראל לחודש אוגוסט שהפתיע עם עלייה חודשית של 0.9% - גבוה משמעותית מהתחזיות.
דיברנו על שיטת המדידה של מחירי הטיסות שמתבססת על מחירי טיסות שנרכשו מספר חודשים קודם לכן ועל כך שלמרות הקושי במדידה לא ניתן פשוט להוציא את סעיף הטיסות מהמדד, שכן הוא מהווה חלק משמעותי מסל הצריכה של משקי הבית בישראל.
בהמשך דיברנו על המורכבות של קביעת מדיניות מוניטרית והאתגרים במדידת אינפלציה, הן בארה"ב והן בישראל, במיוחד בתקופות של אי-ודאות כלכלית ופוליטית.
האזנה נעימה!