סגור
פס ייצור מפעל מי עדן
מי עדן. אובדן ההפצה חתך 31 מיליון שקל ממכירות יפאורה (צילום: באדיבות מי עדן)

אובדן מי עדן והשפעת המלחמה על מפעל תפוגן בשדרות חתכו את הרווח הנקי של יפאורה

מכירות החברה שבשליטת קרור ירדו ברבעון השני ב-11.4% ל-240.4 מיליון שקל, בין היתר עקב החלטת מי עדן לפני שנה להעביר את הזיכיון להפצת מוצריה לטמפו לאחר 17 שנה והפגיעה ברציפות התפקודית שכפתה המלחמה על המפעל בשדרות. הרווח הנקי של יפאורה ירד ב-8.6% ל-34 מיליון שקל

אובדן הסכם הפצת מוצרי מי עדן והפגיעה של המלחמה ברציפות התפקודית של מפעל תפוגן שבשדרות, הובילו לירידה במכירות ולשחיקת הרווחיות התפעולית של יפאורה. החברה שבשליטת (69.56%) קרור אחזקות של שלמה רודב ורוני גת חתמה את הרבעון השני עם ירידה של 8.6% ברווח הנקי שהסתכם ב-34 מיליון שקל. החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד בגובה 8 מיליון שקל.
קרור אחזקות פועלת בענף המזון והמשקאות באמצעות חברת הבת יפאורה, העוסקת בייצור, שיווק והפצה של משקאות ומים מינרליים, ומחזיקה ב-50% ממניותיה של חברת עין גדי העוסקת בייצור משקאות מים מינרליים וב-75% ממניותיה של חברת גרין פט למחזור העוסקת בתחום של מחזור בקבוקי פלסטיק, וכן בחברה הכלולה תעשיות תפוגן, העוסקת בייצור ובשיווק של טוגני תפוחי אדמה ובצל קפואים ושל מוצרים קפואים אחרים.
מכירות קרור ירדו ברבעון ב-11.4% ל-240.4 מיליון שקל. אובדן מכירות בהיקף של כ-31 מיליון שקל, נגרם כתוצאה מהחלטת מי עדן לפני כשנה, לקחת אחרי 17 שנים את הזיכיון להפצת מוצריה מיפאורה, ולהעבירו לידיה של טמפו. העברת ההפצה של הפעילות שהיוותה 27% ממכירות החברה ו-21% מהרווח הגולמי שלה, החלה באופן הדרגתי בינואר החולף, ועם תום הרבעון המשיכה יפאורה להפיץ את מי עדן רק לרשת שופרסל ולחנויות הנוחות של דלק. ניתן להעריך כי הירידה במכירות היתה גדולה יותר, שכן בחברה ציינו כי הירידה קוזזה בעלייה במכירות יתר מוצריה של יפאורה.
מנגד, מכירות המים המינרלים של עין גדי צמחו ברבעון ב-16.2% ל-35.7 מיליון שקל, והרווח הנקי של הפעילות הסתכם בכשלושה מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל אשתקד.
הרווחיות הנמוכה של המים המינרלים (ביחס לשאר המשקאות הקלים) הובילה לכך שהירידה ברווח הגולמי כתוצאה מהירידה במכירות מוצרי מי עדן היתה מתונה יותר (7.9%), כך שהרווחיות הגולמית השתפרה ל-45.2% מהמכירות, לעומת 43.5% ברבעון השני אשתקד.
הירידה במכירות הובילה גם לעלייה בשיעור הוצאות המכירה והשיווק והוצאות הנהלה וכלליות ולירידה של 18% ברווח התפעולי, מה שהוביל לשחיקת הרווחיות התפעולית ל-13.1% מהמכירות, לעומת 14.2% ברבעון המקביל אשתקד.
פגיעה נוספת ספגה החברה מההשפעה השלילית של המלחמה על פעילות מפעל תפוגן שבשדרות. מכירות תפוגן צמחו ב-2.5% ל-78.6 מיליון שקל, אך הרווח הנקי בחברה בה מחזיקה קרור 37.74%, ירד ב-9.6% ל-9.9 מיליון שקל.
עוד העיבה על תוצאות החברה, ביצועיה של גרין פט, העוסקת במיחזור, שהסבה הפסד מגזרי בגובה 4.2 מיליון שקל.
בחודש שעבר הטילה רשות ני"ע הטילה על קרור אחזקות קנס בגובה 396.5 אלף שקל, בעקבות הפרה של חובת גילוי השלכות החלטת מי עדן להעביר מידיה את הפצת מוצריה. החלטת רשות ני"ע התקבלה בסמוך לתביעה שהוגשה נגד קרור בעניין אי הדיווח על ההשפעה של הסכם הפצת מי עדן, ובקשה להכיר בה כייצוגית. בבקשה שהוגשה למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב, על ידי עו"ד שלומי מושקוביץ ועו"ד נתי פולינדר נטען כי הגילוי המאוחר של הנתונים הכמותיים גרמה לכך שמניותיה של החברה נסחרו במהלך תקופת ההטעיה במחיר מנופח ולא ריאלי, וכאשר הנתונים נחשפו, נפל שער המניה בחדות וגרם נזק חמור למשקיעים. בדיווח למשקיעים על התביעה ציינה החברה כי ״תלמד את הבקשה עם המצאתה כדין ותגיש את תגובתה לבית המשפט כנדרש״.