שטראוס לא חזרה לרווחיות של לפני הריקול אבל נהנית מעליות מחירים
שטראוס לא חזרה לרווחיות של לפני הריקול אבל נהנית מעליות מחירים
חברת המזון סיכמה את הרבעון הראשון של 2023 עם צמיחה של 12.4% בהכנסות ל-2.6 מיליארד שקל, הודות להעלאות מחירים ולפעילות הקפה; הרווח הנקי זינק פי שלושה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שבו היו לשטראוס הוצאות חריגות בעקבות ריקול הסלמונלנ, אך עדיין נמוך ביחס לרבעון הראשון של 2021
העלאות המחירים הזניקו את מכירות חברת המזון שטראוס ברבעון הראשון של 2023, אך החברה עדיין לא שבה לרמות הרווחיות שאפיינו אותה לפני ארוע ריקול הסלמונלה הקיצוני במפעל הממתקים שלה בנוף הגליל, לפני כשנה.
מכירות הקבוצה צמחו ברבעון ב-12.4% ל-2.6 מיליארד שקל. בנטרול השפעת שערי המטבע, הסתכמה הצמיחה ב-7.9%. הרווח הנקי שהסתכם ב-134 מיליון שקל, אמנם זינק ב-213.4% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אולם באותו רבעון היו לקבוצה הוצאות חריגות בעקבות הריקול. לשם ההשוואה, ברבעון הראשון של 2021 עמד הרווח הנקי על 206 מיליון שקל.
בדצמבר החולף העלתה החברה את מחירי חלק ממוצריה בשיעור של עד 9.5%. בתחילת החודש העלתה את מחירי מוצרי החלב בשיעור דומה, ושבועיים לאחר מכן, ביצעה העלאת מחירים נוספת בשיעור של עד 6%, על שאר המוצרים שלא העלתה את מחירים בשתי הפעימות הקודמות.
הצמיחה במכירות שטראוס הושגה בעיקר מזרוע הקפה, בעקבות העלאת מחירים במזרח אירופה, מהעלאת מחירים בישראל ומפעילות המחלבה, בדגש על תחליפי החלב שהתייקרו בתחילת השנה בשיעור של עד 9.5%.
הרווח הגולמי של הקבוצה, צמח ברבעון ב-26.6% ל-837 מיליון שקל, והצמיחה הושגה בהשוואה לרבעון בו התרחש הריקול, וכן, בעקבות העלאות מחירים בישראל ובמדינות נוספות, בקיזוז התייקרויות חומרי גלם ובהם חלב גולמי, סוכר ושמן.
למרות הצמיחה ברווח הגולמי שהובילה לשיפור ברווחיות הגולמית ל-32.8% מהמכירות לעומת 29.1% בתקופה המקבילה, מדובר בשפל חריג, למעט בתקופת הריקול ובירידה משמעותית ביחס לרבעון הראשון ב-2021, לפני ארועי הריקול והזינוק במחיר החלב, אז עמדה הרווחיות הגולמית של הקבוצה על 39.4% מהמכירות.
מגמה דומה נרשמה גם בשורת הרווח התפעולי שצמח ב-104.2% ל-208 מיליון שקל, כך שהרווחיות התפעולית עלתה ל-8.1% מהמכירות לעומת 4.5% ברבעון המקביל אשתקד, אך עדיין נמוכה ביחס לרווחיות של 12.3-14% בשנים 2020 ו-2021.
העלאת המחירים בישראל, ושובו של מפעל הממתקים של עלית לפעילות, הביאו לעלייה של 7.4% במכירות שטראוס בישראל, כולל פעילות הקפה ותמי 4, שהסתכמו ב-1.47 מיליארד שקל.
מכירות מגזר בריאות ואיכות שכולל בין היתר את המחלבה, הסלטים ומוצרי יד מרדכי, שמחיריהם עלו בתחילת השנה, צמחו ב-11.1% ל-743 מיליון שקל. אלא שהעלאת המחירים לא הדביקה את הזינוק במחיר החלב הגולמי, כך שהרווחיות התפעולית נשחקה ל-11.4% מהמכירות, לעומת 12.2% ברבעון המקביל אשתקד.
מכירות חטיבת תענוג והנאה, הכוללת את הממתקים והחטיפים המלוחים, רשמו קפאון ונותרו ברמה של 306 מיליון שקל, כתוצאה מצמיחה במכירות החטיפים המלוחים, אשר קוזזה מההדרגתיות בחזרה לפעילות של הממתקים.
לשם ההשוואה, מכירות החטיבה עמדו ב-2021 על 335 מיליון שקל וב-2020 על 366 מיליון שקל, כך שהחברה עדיין לא חזרה למעמדה לפני הריקול. עדות לכך ניתן לראות גם בנתח השוק של שטראוס בישראל שעמד לפי נתוני סטורנקסט על 12% ברבעון הראשון, לעומת 12.7% ברבעון הראשון אשתקד.
זרוע הקפה של שטראוס רשמה ברבעון צמיחה של 19.4% ל-1.19 מיליארד שקל. בנטרול השפעת שערי המטבע, הסתכמה הצמיחה ב-10% והושגה מהעלאות מחירים במרבית המדינות בהן החברה פועלת, אשר לא הדביקו את קצב עליית מחירי בקלה הירוק ואת העלייה בעלויות הייצור, שהובילו לשחיקת הרווחיות הגולמית ל-28.8% מהמכירות, לעומת 28.6% ברבעון המקביל. השחיקה ברווחיות הגולמית באה לידי ביטוי גם בירידת הרווחיות התפעולית ל-8.3% לעומת 10.6% ברבעון המקביל של השנה שעברה.
פעילות הממרחים של סברה, שהתמודדה אף היא עם ריקול קיצוני בשנה שעברה, מתקשה להתאושש. מכירותיה נותרו כבשנה שעברה על 60 מיליון דולר, לעומת 176 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021 ו-202 מיליון דולר ב-2020. יחד עם זאת, נתח השוק של המותג שירד מ-45.8% ברבעון הראשון אשתקד, עלה ברבעון החולף ל-36.4% ואחרי תקופת הדוח עלה ל-38.8%. מכירות הממרחים של אובלה, שסגרה בפברואר את פעילותה באירופה, נותרה על 42 מיליון דולר.
בתחום המים, הציגה שטראוס מים צמיחה של 2.9% במכירות שהסתכמו ב-188 מיליון שקל, לצד שחיקה ברווחיות התפעולית ל-11.5% לעומת 13.8% מהמכירות ברבעון המקביל אשתקד. פעילות המים בסין, צמחה ב-10.1% ל-191 מיליון שקל ושמרה על רווח נקי של 24 מיליון שקל.