סגור
מטה חברת תרופות פייזר ניו יורק
מטה חברת התרופות פייזר ניו יורק (צילום: AP)

קרן סטארבורד האקטיביסטית נכנסת לפייזר בהשקעה של מיליארד דולר

לפי הוול סטריט ג'ורנל, סטארבורד דורשת מחברת התרופות לבצע שינויים מהותיים לשיפור ביצועיה, על רקע ירידה חדה בשווי המניה וכישלונות אסטרטגיים; הקרן גייסה לעזרתה את מנכ"ל פייזר לשעבר איאן ריד

קרן סטארבורד האקטיביסטית רכשה אחזקה בשווי של כמיליארד דולר ביצרנית התרופות פייזר, והיא דורשת מהחברה לבצע שינויים כדי לשפר את הביצועים, כך לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל.
שווי השוק של פייזר עמד נכון ליום שישי על 162 מיליארד דולר. המניות שלה איבדו קרוב לחצי מהשווי שלהן בשיא שאליו טיפסו בשלהי 2021, לאחר שהחברה סיפקה את החיסון הראשון בעולם נגד קורונה. מאז תחילת השנה הן נשארו כמעט ללא שינוי, זאת בזמן שמדד S&P 500 עלה ב-21%.
בסטארבורד אף גייסו לעזרתם את מנכ"ל פייזר לשעבר איאן ריד, שכיהן בתפקיד בין השנים 2010 ל-2018. על המנכ"ל הנוכחי אלברט בורלא מופעל לחץ רב מצד המשקיעים לשפר את הביצועים, זאת במיוחד כיוון שבחברה העריכו יתר על המידה את הביקוש העתידי לתרופות הקשורות לקורונה. עם זאת, לא נחשפו פרטים לגבי התוכנית של סטארבורד לפייזר או בנוגע לאפשרות שהיא תדחוף לביצוע שינויים בהנהלה.
מלבד הירידה במכירות של החיסונים לקורונה, החברה תתמודד בשנים הקרובות עם גרסאות זולות יותר לחלק מהתרופות הנמכרות ביותר שלה, ביניהן התרופה Eliquis לדילול דם. בנוסף לכך, הניסיון של פייזר לפיתוח תרופה להרזייה אכזב, זאת בעוד מתחרות כמו אלי לילי ונובו נורדיסק זוכות להצלחה בתחום.
בפייננשל טיימס דיווחו כי פייזר הוציאה את מרבית ההכנסות שלה ממוצרי קורונה - שהיו בגובה 92 מיליארד דולר - על מסע רכישות שלא הצליח להרשים את המשקיעים. בין היתר הרכישה ב-43 מיליארד דולר של יצרנית התרופות לסרטן סיג'ן, במחירגבוה פי 22 מההכנסות של החברה.
בסוף 2023 הזהירו בחברה כי ההכנסות צפויות לרדת השנה, ובמקביל הכריזו על תוכנית לקיצוץ 3.5 מיליארד דולר בעלויות.
סטארבורד, בהובלת ג'ף סמית, משקיעה במגוון ענפים אך נחשבת פעילה במיוחד בטכנולוגיה, כולל השקעות לאחרונה בסיילספורס.