סגור
מימין אילן רביב  דן דוברי
מימין: אילן רביב, מנכ"ל מיטב, ודן דוברי, מבעלי גלובל נט. נדרשים למסור מידע (צילום: עמית שעל נועם מושקוביץ')

בלעדי
אפקט סלייס: גלובל נט ומיטב נדרשים להוציא כספי עמיתים מקרנות חשודות

רשות שוק ההון דורשת מחברת ניהול ההשקעות ובית ההשקעות למפות את הכספים שזרמו ל־5—6 קרנות דרך קופות הגמל בניהול אישי. לפי הרשות, הקרנות לא עומדות בקריטריונים הנדרשים. דרך גלובל נט הושקעו 30—40 מיליון שקל ודרך מיטב כ־13 מיליון שקל 

רשות שוק ההון ממשיכה במרדף אחרי כספי ציבור שהושקעו בקרנות בעייתיות לכאורה באמצעות קופות גמל בניהול אישי (IRA). לכלכליסט נודע כי לאחר בדיקות שערכה, הרשות, בראשות עמית גל, פנתה לאחרונה לחברת ניהול ההשקעות גלובל נט ולבית ההשקעות מיטב, ודרשה מהם למפות השקעות ב־5—6 קרנות שאותן מגדירה הרשות כאסורות להשקעה. גלובל נט ומיטב נדרשים לבדוק מי מהלקוחות שלהם מושקע באיזו קרן ובאילו היקפים, והן נדרשות להוציא את הכספים האלו מאותן קרנות ולהשיב אותם לידי הלקוחות. שתיים מהקרנות המדוברות הן קרנות שזרמו אליהן גם כספים של חוסכים דרך חברת הגמל הדיגיטלית סלייס שקרסה בסוף 2023, ושמונה לה מנהל מיוחד מטעם רשות שוק ההון, שמנסה להתחקות אחר עקבותיהם של 800 מיליון שקל.
דרישת הרשות מגיעה לאחר שמוקדם יותר השנה היא כבר דרשה ממיטב וגלובל נט לעצור ביצוע הפקדות חדשות לאותן קרנות, שלפי החשד אינן פועלות באופן תקין ולא עומדות בסטנדרטים שהופכות אותן לקרנות חוץ – כלומר, קרנות שבהן ניתן להשקיע דרך קופות גמל בניהול אישי. קופת גמל בניהול אישי היא קופה שבה החוסך מחליט בעצמו כיצד הוא משקיע את כספו. ישנן מגבלות שונות שחלות על הקופות האלו, בהתאם להיקפי הנכסים המנוהלים בכל אחת מהן. בין היתר, ישנן מגבלות הנוגעות להשקעה בקרנות השקעה, שנדרשות לעמוד בשלל תקנות כדי להיות כשרות להשקעה.
לפי הבדיקה של רשות שוק ההון, היקף ההשקעות בקרנות הבעייתיות האלו שבוצעו דרך קופות הגמל בניהול אישי במיטב הוא נמוך ועומד על כ־13 מיליון שקל (3.5 מיליון דולר), ואילו היקף ההשקעות שבוצעו בקרנות דרך גלובל נט עומד על כ־40-30 מיליון שקל.
לרשות יש שתי טענות מרכזיות. הראשונה היא משפטית. כאמור, הרשות רואה בקרנות ככאלו שלא עומדות בדרישות הסף שמאפשרות להן להיות קרנות חוץ, ולכן אסור להשקיע בהן באמצעות קופות גמל בניהול אישי. השנייה היא חשד כבד של הרשות שכספים חסרים בקרנות. במילים אחרות, ישנו חשש שהכסף נעלם. ככל הידוע, מיטב נרתם על מנת לספק לרשות את כל המידע הדרוש לה. לעומת זאת, בגלובל נט שיתוף הפעולה אינו מקסימלי, והרשות נדרשת להפעיל לחצים משמעותיים על מנהלי החברה. זאת משום שבגלובל נט טוענים כי אין כל בעיה עם הכספים שהושקעו באותן קרנות, וכי חמישה עמיתים שביקשו לאחרונה לפדות את הכספים שלהם מאותן קרנות ביצעו זאת ללא בעיה. עוד טוענים בגלובל נט כי החברה מקבלת מידע שוטף על הנעשה בקרנות, ואם ישנה בעיה כלשהי, אז היא בעיה של לקוחות מול סוכן ספציפי. כמו כן, בסביבת גלובל נט טוענים כי החברה ניהלה חשבון השקעה אישי לכל אחד מהלקוחות שלה, וזאת בשונה משהתרחש בסלייס, שם לא בוצעה הפרדה וכל הכספים הושקעו כמקשה אחת, מה שאיפשר את הכאוס הגדול ואת אובדן הכספים המשמעותי. בכירי גלובל נט, ובראשם המנכ"ל טדי לין - שהוא אחד משני בעלי המניות הגדולים בחברה לצד דן דוברי – אמורים להופיע בקרוב בפני הרשות ולהציג את עמדתם.
חילוץ הכספים מהקרנות המדוברות אינו משימה פשוטה עבור רשות שוק ההון, משום שהקרנות אינן כפופות לרגולציה ישירה שלה, ובהתאם, הן לא ממהרות לשתף פעולה עם הנחיות הרשות, הגם שהן חלות על מיטב וגלובל נט. משום כך, הרשות מפעילה לחצים על המפוקחים שלה, כדי שאלו יפעילו לחצים על הקרנות, שאיתן יש להם מערכת יחסים עסקית.
2 צפייה בגלריה
מ"מ ראש רשות שוק ההון עמית גל חדש
מ"מ ראש רשות שוק ההון עמית גל חדש
הממונה על שוק ההון עמית גל. לא מינה מנהל מיוחד לגלובל נט, אבל הפעולות הנדרשות דומות לפעילות המנהל המיוחד בסלייס
(צילום: מארק קניימן, לע"מ)
בשל חופש הפעולה הניתן לחוסך בקופות גמל בניהול אישי, המוצר הזה הפך לקרקע פורייה לשיווק נכסים בעייתיים. הפרשה הבולטת ביותר היא הפרשה של סלייס. בסוף 2023 רשות שוק ההון מינתה מנהל מיוחד לחברה, את אפי סנדרוב, ובכך הפקיעה את השליטה בה מידי משפחת גולדברג, שגם ניהלה אותה, ומשפחת טוקטלי. סנדרוב נדרש לבדוק את אי־הסדרים שהתגלו ב־IRA ולהתחקות אחר כ־800 מיליון שקל שזרמו לקרנות חוץ. בימים אלו ישנו סימן שאלה כבד ביחס לגורל הכספים. ברשות חוששים כי חלק מהגורמים שניצלו את מנגנון ה־IRA בסלייס כדי למשוך כספים להשקעות בעייתיות, ניסו לעשות זאת דרך גלובל נט ומיטב לאחר שהתפוצצה פרשת סלייס.
על אף הדמיון העקרוני בין גלובל נט לסלייס, הרשות לא ביקשה למנות מנהל מיוחד לגלובל נט, זאת משום שהיקפי הכספים שזרמו לאותן קרנות חשודות לא מסכן את יציבות החברה שמנהלת כ־4.3 מיליארד שקל עבור לקוחותיה. וזאת בשונה מסלייס. עם זאת, הפעולות שהרשות דורשת מגלובל נט לבצע דומות במהותן לפעולות שסנדרוב מבצע כמנהל המיוחד של סלייס – מיפוי, איתור הכספים שיש סימן שאלה בנוגע אליהם, והשבתם לעמיתים.
גלובל נט הוקמה לפני כעשר שנים, והיא מציעה שירותים שונים של ניהול השקעות, בין היתר באמצעות ניהול קרנות השקעה אלטרנטיביות, שיווק קרנות שאינן בניהולה וכן פלטפורמה לקופות גמל בניהול אישי. לאחרונה נחשף בכלכליסט כי דרך גלובל נט משקיעים ישראלים השקיעו בשתי קרנות שנקלעו לקשיים: FHL ומונטרו, שתיהן משקיעות בתחום הדיור הסיעודי בבריטניה. הראשונה גייסה כ־150 מיליון ליש"ט (כ־700 מיליון שקל), וכעת היא לא נענית לבקשות פדיון מצד משקיעים. השנייה גייסה 600 מיליון ליש"ט (2.8 מיליארד שקל), והודיעה שלא ניתן יהיה למשוך ממנה כספים עד 2026 לפחות.
שתי הקרנות האלו נקלעו למצוקת נזילות בעיקר על רקע עליית הריבית, שהובילה לשיערוכים שליליים וגל בקשות למשיכות כספים. מנהלי הקרנות לא רצו למכור נכסים במחירי הפסד, שרק יחמירו את הפגיעה בקרנות ובמשקיעים שלהן, ולכן העדיפו להפעיל את המנגנונים החוקיים להקפאת הכספים, מתוך תקווה שבטווח הנראה לעין הריבית תרד, שווי הנכסים יעלה, ניתן יהיה לממש נכסים במחירים טובים יותר, לארגן מחדש את החובות, ולהחזיר למשקיעים שמעוניינים בכך את הכסף.
מגלובל נט נמסר: "החברה מברכת על תהליכי הבדיקה ופועלת בשיתוף פעולה מלא עם רשות שוק ההון. התהליך נמצא בעיצומו וטרם הסתיים. הבדיקה הינה בקשר למספר קרנות שמהוות פחות מ־1% מהיקף הכספים שמנוהלים על ידי גלובל נט גמל. חלק מהפעילות הזו נרכשה על ידי גלובל נט גמל מגוף מוסדי אחר (הפניקס — ג"ח וע"א). החברה מקיימת מעקב צמוד ושוטף אחר הקרנות הרלבנטיות, ובהתבסס על הנתונים שיש בידינו, נכון למועד זה, לא נשקפת סכנה לכספי העמיתים. עוד נציין כי עמיתים פודים כספים בשוטף בהתאם לתנאי הקרנות. נמשיך לשתף פעולה עם כל הנחיה לאחר מיצוי התהליכים הרגולטוריים מול רשות שוק ההון".
ממיטב נמסר: "בהמשך לשיתוף הפעולה של החברה עם רשות שוק ההון, ומידע רב שנמסר מהחברה לרשות, אם באופן וולונטרי ואם מכוח דרישות מידע שוטפות, החברה מאשרת כי התקבלה דרישה מרשות שוק ההון. מבלי להיכנס לגופו של עניין, ולמענה שאותו החברה תמסור לרשות שוק ההון בצורה מסודרת ולא מעל דפי העיתון, יצוין כי מדובר בפנייה על קבוצת קרנות מצומצמת ביחס ל־18 עמיתים, בהיקף כספי של כ־3.5 מיליון דולר, המהווים פחות מ0.1% מהיקף הנכסים המנוהל בקופות גמל בניהול אישי במיטב, שכזכור הושקעו באופן עצמאי על ידי העמיתים".