סגור
קידוח גז אפרודיטה קפריסין ישראל
קידוח במאגר הגז אפרודיטה (צילום: Andriy Markov / Shutterstock)

השותפות במאגר הגז אפרודיטה הגישו לממשלת קפריסין את תוכנית הפיתוח המעודכנת

התוכנית שהגישו "ניומד אנרג'י" של יצחק תשובה, "שברון" ו"של" מבוססת על תוכנית מקורית שאושרה ב-2019 לפיה תקום אסדה להפקת הגז בשטח קפריסין, במקום שימוש במתקנים קיימים על אדמת מצרים; החזרה לתוכנית המקורית הגיעה לאחר התנגדות ממשלת קפריסין לשינוי שרצו השותפות

חזרו לתוכנית המקורית: השותפות במאגר אפרודיטה הגישו לממשלת קפריסין את תוכנית הפיתוח המעודכנת לאישור. התוכנית שהגישו השותפות מבוססת על התוכנית המקורית שאושרה ב-2019 לפיה תקום אסדה להפקת הגז בשטחה של קפריסין, במקום שימוש במתקנים קיימים יבשתיים על אדמת מצרים.
השותפות במאגר, ביניהן ניו מד אנרג'י הישראלית שבשליטת יצחק תשובה, רצו לקדם את פיתוח המאגר באמצעות התשתית המצרית על מנת לחסוך בעלויות פיתוח המאגר. החזרה לתוכנית המקורית הגיעה לאחר התנגדות הממשלה הקפריסאית לשינוי שרצו השותפות לעשות.
העלות המוערכת של פיתוח המאגר היא כ-4 מיליארד דולר, כ-10% יותר מהערכת העלויות המקורית של השותפות מ-2022. על פי התוכנית שהוגשה לאישור כעת, הפקת הגז מאפרודיטה תיעשה באמצעות אסדה צפה בחופי קפריסין על ידי הפקה מ-4 בארות. יכולת ההפקה המקסימאלית מהמאגר על פי התוכנית שהוגשה היא כ-8 BCM בשנה, כאשר על פי הערכות במאגר יש כ-100 BCM סך הכל. לשם השוואה, הצריכה השנתית של גז טבעי בישראל ב-2023 עמדה על כ-13 BCM.
צריכת הגז הטבעי בקפריסין נמוכה מ-8 BCM בשנה ולכן חלק מהגז שיופק יהיה מיועד לייצוא. הייצוא יעשה על ידי צנרת הגז הטבעי המצרית. במאגר אפרודיטה מחזיקות ניו מד אנרג'י הישראלית (30%) וענקיות האנרגיה שברון (35%) ושל (35%). עיקר השטח של המאגר הוא במים הכלכליים של קפריסין. חלק נוסף במאגר (2%-10%) נמצא במים הכלכליים של ישראל.
בשבוע שעבר הודיע שר האנרגיה הקפריסאי לשותפות במאגר להגיש תוכנית פיתוח חדשה למאגר תוך 3 חודשים, וכעת הגישו השותפות את התוכנית החדשה. המכתב של שר האנרגיה הקפריסאי מגיע לאחר שכבר באוגוסט 2023 דחתה קפריסין את ההצעה להפיק את הגז מהמאגר באמצעות התשתית הקיימת במצרים, בין היתר בשל קשיים טכנים והנדסיים בתוכנית החדשה. קפריסין איפשרה לשותפות לעדכן את התוכנית, עד שבחודש שעבר דחתה אותה לחלוטין.