סגור
חממה לגידול צמח ה קנאביס של חברת קרונוס גרופ ב קנדה
חממה לגידול צמח הקנאביס. ההייפ בבורסה עבר מהר (צילום: דן לב)

טוגדר מבקשת לאשר רטרואקטיבית שכר של חצי מיליון שקל לאחיו של המנכ"ל

אספת בעלי המניות של חברת הקנאביס אישרה ב-2019 את תנאי שכרו של ניר ברכה, אך תוקף האישור פג ב-2022 וטוגדר לא העלתה אותו מחדש על סדר היום כפי שהייתה אמורה לעשות; יותר משנתיים אחר כך, החברה מבקשת מבעלי המניות לאשר לו תשלומים של 558 אלף שקל שקיבל מאז

טוגדר שילמה לאחיו של בעל השליטה שכר במשך יותר משנתיים מבלי שביקשה את אישורם המחודש של בעלי המניות, וכעת הם נדרשים לאשר לו שכר של 558 אלף שקל באופן רטרואקטיבי.
באוקטובר 2019 אישרה אספת בעלי המניות של חברת הקנאביס טוגדר את תנאי העסקתו של ניר ברכה, אחיו של המנכ"ל ואחד מבעלי השליטה ניסים ברכה.
ניר ברכה הועסק ממרץ 2019 בתפקיד מנהל בינוי ואחראי על הרכש בחברה בת במשרה מלאה ובשכר חודשי של כ-19 אלף שקל, המשקף עלות שנתית של 293 אלף שקל.
מחמת קרבתו לבעל השליטה, תוקף האישור נקבע לשלוש שנים שאחריהן הייתה החברה צריכה להעלות את הנושא שוב לאישורה של האספה. אולם טוגדר לא עשתה זאת, ובמרץ 2022 פג תוקף האישור.
שנה ורבע נוספות חלפו עד שביוני 2023 ביקשה החברה לאשר את העסקתו של ברכה לתקופה נוספת של שלוש שנים שתחול רטרואקטיבית ממרץ 2022, אך לא הסבירה מדוע לא אישרה זאת במועד.
האספה שזומנה במקור לתחילת יולי נדחתה מספר פעמים עד שלבסוף כונסה. אך בינתיים סוגיית העסקתו של ברכה הוסרה מסדר היום.
כעת, שנתיים וארבעה חודשים לאחר שטוגדר הייתה צריכה לאשר את תנאי העסקתו של ברכה, ובעקבות התערבותה של רשות ניירות ערך, מופיעה סוגיה זו בזימון לאספת בעלי המניות שתכונס בחודש הבא. בטוגדר מבקשים לאשר את העסקתו של ברכה כמנהל הבינוי והפרויקטים והאחראי על הרכש בחברה הבת באותם תנאים שלפיהם הועסק עד כה. רק שהיא מעוניינת לעשות כן באופן רטרואקטיבי ממרץ 2022, ולכן בעלי המניות נדרשים לאשר לו תשלום רטרואקטיבי של 558 אלף שקל.
בזימון לאספה נימקה טוגדר את היעדר האישור עד כה בכך ש"כל שנת 2022 נלחמה החברה על קיומה [...] אימצה ויישמה תכנית התייעלות מסיבית, אשר במסגרתה, לא היה ברור מי מבעלי תפקידים בקבוצת החברות ימשיך להיות מועסק בחברה ומי לא ובאילו תנאים, ללא יוצא מן הכלל. בחינה זו נעשתה גם בנוגע למר ברכה וחצי מהתגמול שלו הוקפא לתקופה של חצי שנה."
עם זאת, במהלך אותה השנה כן העלתה טוגדר את נושא השכר באסיפות, כשביקשה לאשר הענקת בונוסים ומענק לסמנכ"ל המכירות והתפעול, ולעדכן את תנאי ההעסקה של אחד מבעלי השליטה. כמו כן, בעיקרי תוכנית ההתייעלות שפורסמו בדוח השנתי לשנה זו היא ציינה כי התוכנית אושרה רק בסוף אוגוסט 2022 ובמסגרתה הוקפאו רק העלאות השכר בחברה.
טוגדר הוסיפה שתכננה "ללכת בדרך המלך" ולאשר את המשך העסקתו של ברכה באספה שזומנה ביוני 2023, אך לא הסבירה לבעלי המניות מדוע נושא זה הוסר מסדר יומה של אותה האספה ונדחה עד כה.
טוגדר נכנסה לבורסה ב-2018 - תקופה של אופטימיות רבה ותנופה בשוק בנוגע לחברות הקנאביס. אולם החברות שפעלו בתחום לא הצליחו לפרוץ, המניות שלהן צנחו, ורבות מהן החליטו לצאת מהתחום. ב-2022, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את מדד ת"א קנאביס הודיעה הבורסה על סגירתו, כשמתשע החברות שנכללו בו נותרו כיום רק שלוש שפעילות בתחום: טוגדר, שיח מדיקל ואינטרקיור.
במקביל לאישור תנאיו של ניר ברכה, תתבקש אספת בעלי המניות לאשר גם את הארכת תנאי כהונתו של יו"ר החברה, מפכ"ל המשטרה לשעבר יוחנן דנינו. דנינו נכנס לתפקידו בפברואר 2019 בעת ששוויה של טוגדר היה 293 מיליון שקל. חמש שנים וחצי מאוחר יותר, היא שווה 68 מיליון שקל. דנינו מועסק בהיקף של 22% משרה ובתמורה לכך הוא מקבל דמי ניהול חודשיים של 36 אלף שקל.
מטוגדר נמסר כי ״החברה פועלת על פי דין. שכרו של ניר אושר ב-2019 לשלוש שנים עד 2022. באמצעות הקלות שניתנו, ניתן היה לאשר, אם מדובר באותם תנאים, במסגרת ועדת ביקורת ודירקטוריון, וכאמור זה מה שקרה. כעת מאשרת החברה את התנאים, לשלוש שנים קדימה באמצעות אסיפה, ובוחרת לאשר רטרואקטיבית באסיפה גם את השנתיים האחרונות וגם שלוש קדימה, כפי שנדרש".
אולם השוואת התגובה לזימון לאסיפת בעלי המניות מגלה כי היא אינה מדויקת. בזימון הסבירה החברה ששכרו לא אושר ב-2022 בגלל מצבה באותה התקופה. בנוסף, הטענה כי ניתן היה לאשר את השכר בוועדת הביקורת ובדירקטוריון אינה מסתדרת עם העובדה שהחברה ביקשה לאשר זאת ב-2023 באסיפה, כשהחברה אינה מסבירה מדוע הנושא הוסר מסדר יומה. כמו כן, לפי הזימון רק לאחר הסרת הנושא מסדר היום אושר שכרו על ידי ועדת הביקורת והדירקטוריון. בנוסף, האסיפה מתבקשת לאשר את תנאי שכרו למשך שלוש שנים בלבד שמועד תחילתן במרץ 2022.