סגור
רונן סמואל מנכ"ל קורנית דיגיטל
מנכ"ל קורנית דיגיטל רונן סמואל. מכהן מאז 2018 (צילום: כפיר זיו)

קורנית מחקה 6 מיליארד דולר ורוצה להקפיץ את שכר המנכ"ל

מניית חברת הדפוס הדיגיטלי קרסה השנה ב־86% והיא פיטרה 50 עובדים על רקע תוצאות חלשות. זה לא מפריע לקורנית דיגיטל לבקש מבעלי המניות להגדיל את הרכיב ההוני של רונן סמואל פי 2, ולהזניק את התגמול הכולל שלו ב־55% ל־3.4 מיליון דולר בשנה

לא כל אחד היה רוצה להיות בעת הזו המנכ"ל של קורנית דיגיטל הישראלית, חברת הדפוס הדיגיטלי שנסחרת בנאסד"ק, משום שהיא נקלעה למצב עסקי מורכב מאוד בתקופה האחרונה. אבל אין ספק שכל אחד היה רוצה להיות מנכ"ל של חברה שהדירקטוריון שלה מפרגן לו כפי שהדירקטוריון של קורנית דיגיטל מפרגן למנכ"ל החברה רונן סמואל.
חרף העובדה שהחברה, שמייצרת מדפסות שמאפשרות הדפסה דיגיטלית על מוצרי טקסטיל, השלימה לאחרונה שני סבבי פיטורים, שבמסגרתם נפרדה מעשרות עובדים, ומציגה צניחה דו־ספרתית של יותר מ־20% בהכנסות והפסד בשורה התחתונה, מה שגרר ירידה דרמטית במניה השנה, בעלי המניות של קורנית יתבקשו לאשר שדרוג נאה לשכרו של סמואל, זאת לאחר שהדירקטוריון כבר אישר זאת. מדובר על שדרוג שיקפיץ את התגמול השנתי הכולל של סמואל ביותר ממיליון דולר. ככה נראה פרגון.
בקורנית מבקשים להגדיל את התגמול ההוני של סמואל, המורכב מתמהיל של אופציות ומניות חסומות (RSU), בכמעט פי 2 — מהיקף של 1.3 מיליון דולר בשנה ל־2.5 מיליון דולר בשנה. זאת לצד שכר בסיס קבוע של 442 אלף דולר ובונוס מזומן בגובה השכר השנתי. אם הבקשה תאושר, חבילת השכר הכוללת של סמואל תעלה מהיקף של 2.18 מיליון דולר להיקף של 3.4 מיליון דולר — עלייה של כ־55%. אם הבקשה תאושר, שכרו הכולל של סמואל כבר לא יהיה ב־25% התחתונים, בהשוואה לחברות הבנצ'מרק הרלבנטיות, אלא הוא יתקרב יותר לתגמול החציוני.


הדירקטוריון התייחס בנימוקים שלו, בין היתר, בדיוק לנקודה הזו. "דירקטוריון קורנית בטוח לחלוטין כי סמואל הוא המנכ"ל הטוב ביותר עבור החברה, ולאבד אותו בשלב קריטי זה של צמיחת החברה יהיה מאתגר; זאת עקב השילוב הייחודי של כישורים, ניסיון וידע שקשים להחלפה", נכתב במכתב למשקיעים שעליו חתום שוקי ניר, יו"ר ועדת התגמול של קורנית. לפי ניר, "הדירקטוריון מודע לכך שסמואל הוא מועמד אטרקטיבי בשוק הטאלנטים של המנכ"לים, הן בארה"ב והן ברמה הבינלאומית. מדובר בשוק תחרותי, והביצועים והאיכויות של סמואל הפכו אותו למועמד מבוקש. אנחנו מתמודדים עם איומים מצד השוק הזה שבו רמות התגמול למנכ"לים גבוהות יותר משמעותית מאשר בישראל".
אגב, נימוקים דומים נשמעו בדלתא, יצרנית מוצרי ההלבשה, בעת שביקשה החודש לשדרג את שכרו של בעל השליטה והמנכ"ל אייזיק דבח להיקף כולל של 9.5 מיליון שקל בשנה, זאת לעומת היקף כולל של 8.9 מיליון שקל כיום.

נפלה יותר מהמדד

סמואל מכהן כמנכ"ל קורנית מאז 2018, ועל מנת לתמוך בשדרוג שכרו, בדירקטוריון בחרו להציג את תמונת הביצועים של החברה תחת ניהולו בצורה סלקטיבית, נכון לדצמבר 2021. אכן, בטווח הזמן הזה, ומאז שנכנס לתפקיד, קורנית הציגה ביצועים עודפים מול מדד S&P 500. אלא שאז התרחש אירוע "קטן" הידוע כשנת 2022. האינפלציה שהרימה את ראשה הביאה את הבנקים המרכזיים ברחבי העולם לפתוח במירוץ העלאת ריביות, מה שהביא לפגיעה קשה בכל מניות מגזר הטכנולוגיה.
אולם עבור קורנית זו הייתה שנה קשה במיוחד. במהלך השנה הנוכחית, שהחלה בנקודה שבה הדירקטוריון הפסיק למדוד את הביצועים של סמואל, מניית קורנית צנחה ב־86%, זאת בשעה שמדד נאסד"ק ירד ב־32% בלבד, ובכך היא מחקה את כל התשואה שאכן נרשמה מאז תחילת כהונתו של סמואל ב־2018. בדרך, קורנית מחקה כ־6 מיליארד דולר משווייה. בתחילת השנה הנוכחית שווי השוק של קורנית דיגיטל עמד על כ־7 מיליארד דולר, ואילו כעת היא נסחרת לפי שווי שוק של כמיליארד דולר בלבד. עם זאת, בעת שסמואל נכנס לתפקידו, שווי השוק של קורנית עמד על כ־600 מיליון דולר. הזינוק המשמעותי במניה ובשווי השוק של החברה תרחש לקראת סוף 2019, בעת שמניות הטכנולוגיה בכללותן החלו לדהור קדימה.

הקורונה נתנה וגם לקחה

סמואל הגיע לקורנית אחרי קריירה ארוכה ביצרנית המדפסות HP אינדיגו, והוא החליף בתפקיד את גבי זליגסון, מי שהוביל את קורנית דיגיטל להנפקה בוול סטריט וחתם על החוזה ההיסטורי שלה עם אמזון, חוזה שהיה אמור להקפיץ את החברה הישראלית לגבהים חדשים. בשנה שבה מונה סמואל לתפקיד חיסלה קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו, שאותה מוביל יובל כהן, את יתרת האחזקות שלה בחברה.
כאמור, בשנים הראשונות תחת סמואל קורנית הציגה שיפור בביצועים, אולם ב־2022 התמונה השתנתה. בתשעת החודשים הראשונים של השנה ההכנסות שלה ירדו ב־11% לרמה של 208 מיליון דולר, כשברבעון השלישי לבדו ההכנסות ירדו בשיעור חד יותר של 23% והן הסתכמו ב־66.8 מיליון דולר. ברבעון האחרון של השנה קורנית צופה הכנסות של 66—70 מיליון דולר, כך שהיא תתקרב להכנסות של 300 מיליון דולר בסיכום השנה — נתון נמוך יותר משל 2021.
תמהיל ההכנסות של קורנית השתנה לטובת הפעילות שלה שמוגדרת כשירותים, והדבר פגע ברווח הגולמי שלה ושלח אותה להפסד תפעולי של 53 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה, זאת לעומת רווח תפעולי של 13 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בכל אחד משלושת הרבעונים של השנה הציגה החברה הפסד שהצטבר לכדי כמעט 44 מיליון דולר. על רקע ההרעה בביצועים, קורנית פיטרה 50 מתוך 900 העובדים שלה בחודשים האחרונים.
הסיבה לצניחה בקורנית נעוצה גם בסיבה שבזכותה היא נסקה: ב־2020, עם הזינוק בקניות אונליין, רכבה החברה על הגל, ומינפה את שיתוף הפעולה עם אמזון להדפסה בהזמנה אישית ישירות על מוצרי טקסטיל שונים. יציאת העולם מהסגרים וחזרת הקונים לחנויות הפיזיות, החזירה את השוק של קורנית למסלול צמיחה רגיל ואיטי יותר.