סגור
מוסף שבועי מפעל ייצור מגבונים של עלבד על בד  ב משואות יצחק
מפעל עלבד במשואות יצחק (צילום: אבי רוקח)

עלבד עברה לרווח ברבעון השני; במו"מ למכירת חלק מהמפעל בדימונה

יצרנית המגבונים רשמה ברבעון השני רווח נקי של 6.6 מיליון שקל; ההכנסות זינקו ב-18.5% - בין השאר עקב התחזקות היורו והדולר; חלק מהתשלום על מכירת המפעל בארה"ב עדיין לא התקבל

אחרי שנתיים משבריות שנבעו מקריסתה המהירה של בועת מגבוני החיטוי בעולם שהתפתחה בעיצומה של מגפת הקורונה, יצרנית המגבונים עלבד הראתה במחצית הראשונה של 2023 סימני התאוששות.
את הרבעון השני של השנה חתמה החברה עם עלייה של 18.5% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל מ-2022 והן הסתכמו בכ-447 מיליון שקל. הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-6.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-14 מיליון שקל ברבעון המקביל. ברבעון הראשון של השנה היא הציגה רווח נקי של כ-1.4 מיליון שקל.
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ברבעון השני בכ-56 מיליון שקל, לעומת תזרים שלילי של כ-3 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2022. במחצית הראשונה של 2022 התזרים שלה לפעילות שוטפת היה כ-90.3 מיליון שקל, לעומת תזרים שלילי של כ-30 מיליון שקל אשתקד.
במקביל עלבד מנהלת מו"מ למכירת חלק מהמפעל שלה בדימונה בכ-40 מיליון שקל ושכירתו על ידה. זאת במסגרת הניסיון להקטין את מינוף החברה ולסגור בור חובות בהיקף של כ-220 מיליון שקל. מדובר במפעל שבו עלבד מייצרת מגבונים לחים שנשטפים באסלה, וכיום מהווים חלק קטן מכלל הייצור שלה שמתמקד במגבונים מבדים לא ארוגים.
ברבעון הראשון של 2024 עלבד אמורה לפתוח קו ייצור חדש בדימונה, דבר שיאפשר לה להרחיב משמעותית את ייצור המגבונים המתכלים. בכך החברה מתכוונת לשפר את מעמדה אל מול הרגולציה המחמירה במדינות אירופה, שאמורה להפחית את השימוש ברכיבי פלסטיק במגבונים ובמוצרים שמיועדים לתינוקות. היקף ההשקעה בקו החדש הוא כ-200 מיליון שקל.
עלבד נמצאת בשליטת משואות יצחק (60%), ומתמקדת בייצור מגבונים לחים למותגים פרטיים באירופה וטמפונים למותגים פרטיים בארה"ב. השיפור שהציגה במחצית הראשונה של השנה בולט במיוחד על רקע השחיקה ברווחיות שאפיינה את פעילותה במהלך 2022, והתבטאה בין השאר בקושי לעמוד באמות מידה פיננסיות של הבנקים ובצורך בהלוואת בעלים של כ-30 מיליון שקל שמשכה מקופת המושב.
התאוששות החברה ניכרת בייחוד על רקע שיפור בפעילותה בשוק המגבונים הלחים שמתבטא בגידול במכירות, העלאת מחירי המכירה, התחזקות היורו והדולר אל מול השקל ומגמת הירידה בעלויות ההובלה והלוגיסטיקה.
במחצית הראשונה של השנה עלבד הגדילה ב-14% את הכנסותיה מפעילותה בתחום המגבונים הלחים, בעיקר בשל גידול כמותי במכירות והשפעה חיובית של עליית היורו מול השקל.
כ-85% ממחזור המכירות של החברה בתחום המגבונים נעשו ביורו, שבמחצית הראשונה של השנה עלה ב-9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. השפעת השינוי בשערי החליפין התבטאה בששת החודשים הראשונים של השנה בגידול של 53 מיליון שקל בהכנסות של עלבד.
התחזקות הדולר מול השקל בשיעור של כ-10% שיפרה גם את הכנסות עלבד מפעילותה בתחום הטמפונים, שאותו היא ממקדת בשוק האמריקאי. ברבעון השני של השנה חל גידול של 35% במכירותיה בתחום זה, ש-83% מהן נעשים לפי דולר ובאופן שהגדיל את הכנסותיה בכ-12 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה.
יו"ר עלבד הוא מיקי לזר, חבר משואות יצחק. מאז סוף 2022 מכהן יעקב חן בתפקיד המנכ"ל. תחת ניהולו של חן, בעבר סמנכ"ל הכספים של תנובה, עלבד השלימה ברבעון האחרון את מהלכיה למכירת מפעל המגבונים הלחים שהחזיקה בארה"ב בכ-7 מיליון דולר.
כמיליון דולר שהופקדו בידי עלבד בנאמנות והיו אמורים להתקבל אצלה במהלך הרבעון השני לא הועברו לה, כשברקע מחלוקת עם רוכש המפעל שטוען לנזקים שנגרמו לו בעת הרכישה. בנוסף הרוכש מעכב העברת תשלום של 1.4 מיליון דולר על בדים שהחברה סיפקה לו. בעלבד אומרים כי הסוגיה נבחנת משפטית והחל מו"מ לקבלת הכסף.