סגור

פרסום ראשון
תפנית מפתיעה במכרז אגד: קרן קיסטון מתקרבת לזכייה

אחרי ההתנגדות של קרן אלומה להיענות לדרישות של אגד, לכלכליסט נודע כי הכדור עובר לקרן קיסטון שהציעה 4.77 מיליארד שקל, כמעט מיליארד שקל פחות מההצעה של קבוצת מגדל-קרסו, והביעה הסכמה לעמוד בתנאים הנוספים. במקביל נודע כי אגד זכתה במכרז להפעלת יותר מ-300 אוטובוסים חשמליים בהולנד

קרן קיסטון מתקדמת לקראת זכייה במכרז על אגד: לכלכליסט נודע כי הקרן, שהגישה את ההצעה השנייה בגובהה לפי שווי של 4.77 מיליארד שקל לאגד, הסכימה לתנאים שאגד הציבה, לאחר שקבוצת מגדל-קרסו-אלומה הודיעה שהיא מתנגדת לעמוד בתנאים החדשים.


בעוד שבקבוצת מגדל-קרסו טענו שהם מעוניינים לזכות במכרז, באגד מתייחסים לדבריהם בביטול. הצעת מגדל-קרסו, שנעשתה לפי שווי של 5.6 מיליארד שקל לאגד, הייתה הגבוהה ביותר שהוגשה במכרז. היא הציבה בפני אגד דילמה בימים שלפני ההכרזה על דירוג המציעים. ב"כלכליסט" פורסם כי באגד נדהמו מהשווי שהוצע לחברה על ידי הקבוצה ובמיוחד מהפער מההצעה השנייה בגובהה, פער שנושק כמעט למיליארד שקל.
2 צפייה בגלריה
מימין גיל דויטש רוני בירם ו נבות בר קרן קיסטון
מימין גיל דויטש רוני בירם ו נבות בר קרן קיסטון
מייסדי קרן קיסטון גיל דויטש (מימין) ורוני בירם ומנכ"ל הקרן נבות בר
(צילום: שי שברו)
גורמי מקצוע שליוו את אגד הציעו לפסול את ההצעה של מגדל־קרסו בטענה שהקבוצה לא תשלם את הסכום שהציעה, גם כי הוא גבוה ביחס להערכות השווי של אגד, ובעיקר לאחר שתגלה את הפערים האדירים בין הצעתה לבין ההצעות האחרות שהוגשו. "חששנו שההצעה שלהם מסוכנת, ואפילו היו דעות בישיבות באגד שאמרו שצריך לפסול את ההצעה שלהם בשל אי היתכנות", אמר גורם מקצועי־כלכלי שליווה את התהליך.
בסופו של דבר הוחלט באגד להציב תנאים נוספים לזכייה, ובראשם תשלום של 15% מסכום ההצעה בתוך שבועיים וחצי. "סברנו שזו תהיה ההוכחה אם יש להם כסף, דמי רצינות", אמר אותו גורם. "לצערנו, התברר מהר מאוד שהחשש שלנו היה במקומו. הם נתלו לאחר מכן בסיפור של ה־15% בניסיון לרדת מהעץ, אבל ברור לכולם שהסיבה האמיתית לניסיונם לסגת מההצעה היא העובדה שהם פשוט תמחרו את העסקה גרוע, ואמורים היו לשלם סכום גבוה דרמטית מההצעה הבאה אחריהם. יותר מזה, רק אחרי שהתברר הפער הכספי מהמקום השני, הם פתאום הפגינו כתף קרה לזכייתם. עד אז הם חגגו".
בהודעה שנשלחה הערב לבעלי המניות באגד, כתב יו"ר החברה אבי פרידמן כי קבוצת מגדל-קרסו עדכנה את אגד שאין בכוונתה לקיים את התנאים שאגד דורשת ממנה, וכי גם לא תעמוד בתנאים המהותיים שהוצבו מלכתחילה להשתתפות בהליך, כמו למשל הצגת הסכם מימון מחייב עם הבנק במועד חתימת ההסכם.
לפיכך החליטה אגד לדחות את הצעת קבוצת קרסו-מגדל ולאפשר לקבוצת קיסטון לזכות במכרז. קיסטון הגישה לאגד הצעה לפי שווי של 4.77 מיליארד שקל והסכימה בשיחות שהתקיימו ביממה האחרונה להעביר 15% מסכום ההצעה עד 8.5.2022. אם לא תעמוד בהתחייבות זו, תעבור האפשרות לזכות במכרז למציעה השלישית – קבוצת תש"י-דלק רכב.

אגד זכתה במכרז להפעלת 300 אוטובוסים חשמליים בהולנד

במקביל לכך, לכלכליסט נודע כי אגד אירופה, המנוהלת ע"י אפי ארבל, זכתה במכרז ענק להפעלת תחבורה ציבורית חשמלית בצפון הולנד. מדובר במכרז להפעלת יותר מ-300 אוטובוסים חשמליים לתקופה של 13 שנים ובהיקף כולל של יותר ממיליארד יורו.
2 צפייה בגלריה
אגד אוטובוס חשמלי
אגד אוטובוס חשמלי
אוטובוסים חשמליים של אגד
(צילום: אגד)
החל מחודש דצמבר השנה תפעיל אגד את הזיכיון החדש ותספק שירותי תחבורה ציבורית בצפון הולנד. במכרז השתתפו שלוש חברות בינלאומיות.
זיכיון זה מצטרף לשלוש הזיכיונות בהולנד שאגד מפעילה כיום - זיכיון Waterland מצפון לאמסטרדם, זיכיון Voorne Putten הסמוך לרוטרדם וזיכיון Haaglanden באזור המקיף את העיר האג, כך שהחל מסוף שנה זו תפעיל אגד אירופה, באמצעות חברת הבת ההולנדית EBS, צי של כ-700 אוטובוסים, מחצית מהם חשמליים.