ביקושים של 10 מיליארד דולר בהנפקת איל מקיאג' בנאסד"ק
ביקושים של 10 מיליארד דולר בהנפקת איל מקיאג' בנאסד"ק
הביקושים החריגים בהנפקת אודיטי, החברה־האם של איל מקיאג' שבה גויסו 420 מיליון דולר בלבד, עשויים לסמן על מפנה בארה"ב. המוסדיים מעבר לים מחפשים חברות רווחיות עם תזרים יציב וצמיחה קבועה, כולל רשת מסעדות ויצרניות נעליים
חזרתו של ה־FOMO: בישראל הבורסה אדומה בעקבות ביטול עילת הסבירות, אבל בארה"ב החגיגה כבר יוצאת מגבולות המדדים ומתחילה לטפטף גם לשוק ההנפקות. "הוול סטריט ג'ורנל" חשף אתמול כי בהנפקה הלוהטת של אודיטי, החברה־האם של איל מקיאג' הישראלית, נרשמו ביקושים חריגים של 10 מיליארד דולר.
מדובר בסכום חריג יחסית לגודל ההנפקה, שהסתכמה בגיוס של 420 מיליון דולר בלבד, וגם זאת לאחר הגדלת ההיקף שלה. יתרה מכך, מדובר בעיקר בהצעת מכר של בעלי המניות הקיימים ולא במניות חדשות, כפי שמעדיפים לרוב בוול סטריט. אם לא די בכך, לצד חזרתו של ה־FOMO - הפחד להפסיד את ההנפקה - שבה לחיי המשקיעים עוד מילה שנשמטה מהלקסיקון בשנה האחרונה והיא POP (קפיצה). מניית אודיטי ניתרה במהלך יום המסחר הראשון בה ב־40%, כך שכעת, גם לאחר שנחלשה קלות נסחרת החברה קרוב לשווי של 2.85 מיליארד דולר.
אמנם איל מקיאג' מנסה להוסיף את צירוף האותיות המתבקש - AI - לתיאור הפעילות שלה ומתגאה בכך שהיא מעסיקה לא מעט עובדים יוצאי מערכת הבטחון הישראלית, אבל בסופו של דבר לא מדובר בחברת הייטק. איל מקיאג' היא עדיין יצרנית איפור, שתפקידה של הבינה המלאכותית בפעילותה הוא לסייע בהמלצות על מוצריה. המותג השני שנכלל באודיטי הוא יצרנית הקרמים ומוצרי השיער SPOILED CHILD.
קבלת הפנים הסוערת למניות חדשות מלמדות על עומק הרעב של הגופים המוסדיים לסחורה חדשה ומעניינת. למרות שבאיל מקיאג' מנסים להצטייר כחברת הייטק, דווקא העובדה שהיא לא כזאת היתה זו שתרמה להצלחת ההנפקה. מה שמבדיל אותה באמת מרוב הנפקות הטק, היא עובדת היותה חברה שגם צומחת וגם רווחית.
איל מקיאג' רשמה רווח נקי של 21.7 מיליון דולר על הכנסות של 325 מיליון דולר ב־2022. ברבעון הראשון של 2023 יצרה החברה הכנסות של 165.7 מיליון דולר ורווח של 19.6 מיליון דולר, בדומה לכל שנת 2022. המשקיעים כבר רוצים הנפקות, אבל רק של חברות רווחיות עם תזרים יציב וצמיחה בריאה.
ההנפקה של אודיטי ממשיכה את הטירוף שליווה את הנפקת CAVA, רשת מסעדות ים תיכוניות פופולרית בארה"ב, שעלתה ב־20% מאז ההנפקה לפני חודש ונסחרת היום בשווי של 6 מיליארד דולר. גם היא סיפקה למשקיעים את ה־POP המתבקש, עם קפיצה של 117% ביום המסחר הראשון. על רקע שתי הנפקות אלה, לא מפתיע שגם יצרנית נעלי בירקנשטוק הוותיקות מתחילה לעבוד על תשקיף הנפקה לפי שווי של לא פחות מ־7-6 מיליארד דולר.
לא רק הסוחרים והמשקיעים הפרטיים הקטנים צמאים למשהו חדש, אלא בעיקר בנקי ההשקעות, שנותרו ללא הכנסות משוק ההנפקה. גולדמן סאקס, שפרסם את תוצאותיו בשבוע שעבר, חשף נפילה של 20% בהכנסות בתחום זה, שתורגמה גם לפגיעה ברווח. כשכל הכוחות בוול סטריט חוברים יחד ולנגד עיניהם מתחיל להסתמן גם הראלי של סוף השנה אחרי החזרה מחופשת הקיץ בספטמבר, לא מפתיע שמתחיל זמזום גם על הנפקת SKIMS, מותג האופנה של קים קרדשיאן.