היענות נמוכה במיוחד להצעת הרכש בקרסו מוטורס - שתיקנה כלפי מטה את הנתונים
היענות נמוכה במיוחד להצעת הרכש בקרסו מוטורס - שתיקנה כלפי מטה את הנתונים
בעלי השליטה ממשפחת קרסו הציעו לרכוש עד 5% מהמניות מהציבור, במחיר שבפועל, במועד ההיענות, היה נמוך ממחיר השוק - רק 0.24% מבעלי המניות נענו להצעה; אחד מבעלי השליטה הציע לרכוש בטעות 0.8% מהמניות והדיווח המוטעה המוקדם תוקן בהמשך
ההיענות להצעת הרכש בקרסו היתה נמוכה מהותית מכפי שהיה נדמה תחילה, לאחר טעות שביצעה החברה בחישוב המניות שנענו להצעה.
בתחילת החודש הגישו בעלי השליטה ביבואנית הרכב קרסו מוטורס – בני משפחת קרסו - הצעה לרכישת עד 4.87% ממניות החברה שמוחזקות בידי הציבור. המחיר שננקב בהצעה, 14.5 שקל למניה, היה גבוה ב-8% בלבד ממחיר המניה בשוק בעת ההגשה, ונמוך ב-3% ממחירה הממוצע בחצי השנה האחרונה.
מיד לאחר הגשת ההצעה זינקה המניה למחיר של 14.8 שקל, וב-19 בדצמבר, המועד האפשרי האחרון להיענות להצעה, עמד המחיר על 15.2 שקל למניה - גבוה ב-5% מהמחיר בהצעה.
לנוכח שווי המניה בשוק, ההיענות להצעה הייתה נמוכה ובעלי השליטה זכו לרכוש רק 0.24% ממניות החברה (220 אלף מניות) – 5% בלבד מההיקף המירבי שאותו שאפו לרכוש (4.6 מיליון מניות). סכום הרכישה הכולל עמד על 3.2 מיליון שקל בלבד, מתוך 64.6 מיליון שנקבע כסכום רכישה המירבי.
בתחילה היה נראה שהתוצאה פחות גרועה מבחינתם, כשבקרסו דיווחו על היענות לרכישת כמיליון מניות, 1.1% מסך המניות של החברה ומעט פחות מרבע מהיקף הרכישה המירבי. אולם בהמשך התברר כי ההיענות לרכישת 800 אלף מהמניות התקבלה בטעות מצדו של אחד מבעלי השליטה ששותף בהצעת הרכש, ולכן אינה נחשבת.
גורם בשוק ההון ששוחח עם "כלכליסט" סמוך להגשת ההצעה העריך שבעלי השליטה הגישו אותה מתוך רצון לנצל את הירידה בשווי המניה בתקופה האחרונה. מנובמבר 2022, אז הגיעה למחיר שיא (מאז הקורונה) של 21.43 שקל למניה, היא צנחה ב-38% - כולל נסיגה של 12% מפרוץ המלחמה.בעקבות הירידה בשווי השוק של המניה, שווי השוק של החברה בעת הגשת ההצעה, 1.22 מיליארד שקל, היה נמוך ב-35% מההון העצמי שלה (1.87 מיליארד שקל).
המציעים הם שבעה מבני משפחת קרסו שקשורים בהסכם בעלי מניות המקנה להם את השליטה בחברה (52%): ציפורה קרסו, אריאל קרסו, יואל קרסו, משה קרסו, שרה קרסו בוטון יוני גולדשטיין ואורלי חושן, ולצידם מנכ"ל החברה יצחק וייץ (2.3%), ובני משפחה נוספים, עדנה עוז קרסו (5.2%) ומכבי קרסו (7.8%).
חלקם של כל אחד מהם בתמורת ההצעה נקבע בהתאם להחזקתם היחסית במניות החברה. בהינתן היענות מלאה להצעה שיעור אחזקתם המשותף היה עולה ל-72%, אך בעקבות ההיענות הנמוכה החזקתם נותרה על 67%.
ההצעה הגיעה על רקע פרסום תוצאותיה של קרסו מוטורס ברבעון השלישי. יבואנית רנו, ניסאן, דאצ'ה וצ'רי, מכרה ברבעון 4,958 רכבים, זינוק של 120.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בעקבות זאת קפצו הכנסותיה ממכירת מכוניות ב-118% ל-746 מיליון שקל. הזינוק העקרי נרשם במותג צ'רי שהפך לפופולרי מאוד - החברה מכרה ברבעון 2,408 מכוניות של המותג, כמעט חצי מהמכירות בתקופה.
מגזר הרכב הוא החזק ביותר של קרסו מוטורס, כשלצידו היא עוסקת גם בשירות לרכבים (מוסכים) בליסינג ובמימון, והוא היה אחראי ל-65% מהכנסותיה ברבעון. על אף הזינוק בהכנסות, ולאור הפיחות בשער השקל, הריבית הגבוהה ועלויות הרכישה שזינקו בעקבות האינפלציה, הרווח הנקי הרבעוני צנח ב-51% והסתכם ב-42 מיליון שקל.
המלחמה שפרצה באוקטובר הביאה לירידה ניכרת במכירות כלי הרכב, והמרכז הלוגיסטי של החברה בפארק ראם שסמוך לאשדוד נפגע מטיל וכשלוש מאות כלי רכב נשרפו. להערכת החברה הנזק יכוסה על ידי מס רכוש. קרסו ציינה כי היא אינה יכולה להעריך את השפעות והשלכות המלחמה והזהירה מפני פגיעה כתוצאה מכך בהמשך פעילותה.