סופטבנק עזב - וג'נרל מוטורס תזרים 3.5 מיליארד דולר למיזם המונית האוטונומית
סופטבנק עזב - וג'נרל מוטורס תזרים 3.5 מיליארד דולר למיזם המונית האוטונומית
לפי דיווח ברויטרס, קרן ויז'ן של תאגיד ההשקעות היפני נסוגה מהשקעתה במיזם קרוז של GM על רקע חובות. ההשקעה של GM תעלה את אחזקתה במיזם המוניות הרובוטיות ללא נהג שפועל כעת בסן פרנסיסקו ל-80%
קרן ויז'ן של סופטבנק נסוגה מההשקעה שלה בקרוז (Cruise), מיזם המכוניות האוטונומיות של ג'נרל מוטורס, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס. לעומת זאת, יצרנית המכוניות העלתה את ההשקעה שלה והזרימה 3.45 מיליארד דולר נוספים לחטיבה המפסידה.
העזיבה של סופטבנק, המגיעה על רקע התמודדותה של החברה היפנית עם חובות, גרמה לרבים בתעשייה לתהות אם קרוז מוכנה לייצר הכנסות משמעותיות בשלב זה, ועד כמה עמוק תצטרך ג'נרל מוטורס לחפור כדי למצוא מימון לפיתוח.
בג'נרל מוטורס מסרו ביום שישי כי הם מוכנים לשלם 2.1 מיליארד דולר לרכישת האחזקה של קרן ויז'ן בקרוז, ולבצע השקעה נפרדת של 1.35 מיליארד דולר בחטיבה, במקום השקעה שסופטבנק אמורה היתה לבצע. המהלכים יעלו את האחזקה של ג'נרל מוטורס בקרוז ל-80%, כך לפי הודעת החברה. שאר בעלי המניות כוללים את מיקרוסופט, וולמארט והונדה.
ההשקעה של סופטבנק במיזם יצאה לדרך ב-2018, אז השקיעה 900 מיליון דולר בקרוז והתחייבה להשקיע עוד 1.35 מיליארד דולר כשהמכוניות האוטונומיות יהיו מוכנות לשימוש מסחרי. בחודש שעבר עוד האמינו בקרוז כי סופטבנק תעמוד בהתחייבות הזו.
העזיבה של סופטבנק מגיעה בעוד בקרוז ממתינים לקבלת אישור הרגולטורים לגבות כסף לשירות נסיעות ללא נהג שהושק בסן פרנסיסקו.
"בהתבסס על הניסוי שראינו מווימו של אלפבית באריזונה, ההכנסה שהם ייצרו מהשימוש המסחרי במכוניות תהיה קטנה ביותר", הגיב ראג' ראג'קומאר, מרצה להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת קרנג'י מלון.
במקביל סופטבנק מתמודדת עם שורה של בעיות פנימיות. השווי של חברות מרכזיות שהיא השקיעה בהן צנח בשל הגברת הרגולציה בסין נגד חברות הטכנולוגיה, העלאות הריבית והמלחמה באוקראינה. "אנחנו בהחלט נמכור חלק נכבד של נכסים", הודה בחודש שעבר מנכ"ל ומייסד החברה מסאיושי סון.
מסופטבנק לא הגיבו על הפרישה מההשקעה בקרוז. מנכ"לית ג'נרל מוטורס מארי בארה מסרה: "אנחנו ממנפים את החוזק של המאזן שלנו כדי לממש את ההזדמנות להעלות את ההשקעה בקרוז ולקדם את אסטרטגיית המכוניות האוטונומיות שלנו".
קייל פוגט, מנכ"ל וממייסדי קרוז, מסר בסדרה של ציוצים בטוויטר כי קרוז מתכוונת לאפשר לעובדים למכור מניות לג'נרל מוטורס פעם ברבעון, כדי להעניק גמישות פיננסית לעובדים.