סגור
עובד ב מפעל רב בריח
עובד במפעל רב בריח (צילום: אוראל כהן)

אחרי רבעון הפסדי ופריסת חוב, רב בריח בונה על שיקום יישובי הדרום והצפון

יצרנית דלתות המגן והמנעולים רשמה ברבעון השני ירידה של 10% בהכנסות ל-159 מיליון שקל והפסד של 20 מיליון שקל; החברה מצפה שדוחות הרבעון השלישי ישקפו את ההתאוששות המתהווה בענף הבנייה וכן צמיחה משמעותית בביקוש למיגוניות ולמוצרי מיגון נלווים, בעיקר בצפון הארץ

המלחמה המתמשכת ואיתה הסטגנציה שאפיינה את ענף הבנייה השפיעו כצפוי באופן שלילי על ביצועי רב בריח ברבעון השני.
חברת דלתות המגן והמנעולים סיימה את הרבעון עם ירידה של 10% בהכנסות שהסתכמו ב-159 מיליון שקל, ועם הפסד של 20 מיליון שקל לעומת הפסד של 5 מיליון שקל ברבעון המקביל.
רב בריח נמצאת בשליטת שמואל דונרשטיין שבחודשים האחרונים גם מנהל אותה, והיו"ר שלה מתחילת השנה הוא גיורא בר דעה, לשעבר מנכ"ל ונשיא שטראוס עלית.
איתותים על הקשיים שגורמת המלחמה לרב בריח התקבלו כבר בתחילת יולי. אז נאלצה החברה לפרוס מחדש חובות לבנקים מטווח קצר לטווח ארוך, תוך גיבוש של מתווה לרה ארגון פיננסי בחברה. המתווה שהציגה מדבר על פריסת חובותיה בסך כולל של כ-192 מיליון שקל לבנקים פועלים, דיסקונט, לאומי ומזרחי טפחות לתקופה של שבע עד עשר שנים. זאת לצד פריסת אשראי לזמן קצר של כ-70 מיליון שקל על פני תקופה ארוכה יותר.
בשיחה עם כלכליסט אמר המנכ"ל ובעל השליטה בחברה שמואל דונרשטיין "הרה ארגון הפיננסי שעשינו נועד לשרת את המאזן בצורה נכונה יותר, כשהגיוס נתן לנו כרית מזומנים נוחה אחרי שלוש שנים שבהם השקענו כ-280 מיליון שקל בפיתוח פעילות החברה. כעת אנחנו סגורים עד 2030 בהסגרי חוב יציבים".
רב בריח מייחסת את המצב שאליו נקלעה ברבעון השני לפגיעה הנרחבת בענף הבנייה בשל מחסור חריף בעובדים שהוביל להאטה בפעילות ולירידה חדה בתחילת מיזמי בנייה חדשים.
לפגיעה הייתה השפעה מהותית על היקף פעילות רב בריח בחודשים הראשונים של המלחמה, אך בחודשים האחרונים היא כבר הרחיבה את היקפי הפעילות באתריה המרכזיים באשקלון ובאריאל.
הרחבה זו התאפשרה בין השאר בעקבות היתרים שקיבלה רב בריח ממערכת הביטחון להעסקת עובדים פלסטינים מהשטחים במפעליה באזור התעשייה שבאריאל, אם כי עדיין בהיקף מצומצם לעומת התקופה שקדמה למלחמה. את עיקר הירידה במכירותיה ברבעון היא מייחסת מצב הרוח הירוד במשק בחודשים אפריל ומאי, בשל גיוס נרחב של חיילי מילואים והצניחה בצריכה הפרטית.
לדברי דונרשטיין, "הרבעון השני היה רבעון של שפל והוא הושפע קשות מאי הוודאות הביטחונית. כעת אנחנו מרגישים טוב יותר בנוגע להמשך. בחודשיים האחרונים אנחנו מזהים התאוששות מסוימת בפעילות העסקית, הן במגזר הקבלני והן במגזר הפרטי. אם לא תהיה הסלמה במצב הביטחוני, אנו צופים כי במחצית השנייה של השנה יירשם שיפור בהיקפי הפעילות שלנו לעומת המחצית הראשונה".
רב בריח פועלת במגזרי פעילות רבים הקשורים למבנים מוסדיים ולמגורים, הכוללים דלתות כניסה ודלתות פנים לבתים ולמשרדים, דלתות אש והדף, מוצרי נעילה ומערכות אנרגיה, ומחזיקה בצבר של כ-350 מוצרים.
מדובר במוצרים עם ביקוש קשיח, בשל תקני בטיחות שמחייבים את קבלני הביצוע. לפי החברה "הירידה בקצב ההזמנות לאתרי הבנייה לעת עתה היא תוצאה של עיתוי, שנעוץ בהשפעות המלחמה. נערכנו כראוי להגדלת הייצור, הגדלת הפריון ולשיפור ביעילות כך שנצליח לספק את ההזמנות ללקוחות כשענף הבנייה ישוב להיקפי העבודה שהכרנו קודם לפרוץ המלחמה".
דונרשטיין אמר כי שיפוצי בתים שלא נעשו בשל המלחמה בחודשי האביב, החלו להיעשות בחודשי הקיץ באופן שעשוי לקבל ביטוי במספרים שתציג החברה ביחס לרבעון השלישי. לאלה מתווספת גם צמיחה משמעותית בביקוש למיגוניות ולמוצרי מיגון נלווים אחרים, בעיקר ליישובים בצפון הארץ.
בעוד שמכירותיה במחצית הראשונה של השנה עמדו על 322 מיליון שקל, ירידה של 13% לעומת המחצית המקבילה, רב בריח צופה כי במחצית השנייה של השנה הן יגדלו לכ-410 מיליון שקל ובשנת 2025 כולה הן יסתכמו בכ-860 מיליון שקל.
הערכותיה של רב בריח מתבססות על המשך התאוששות ענף הבנייה, שלטענתה החל לקבל ביטוי במהלך הרבעון הנוכחי, וכן על שיקום בתים ומבנים בדרום בהתבסס על תקציבי מנהלת תקומה והצורך בשיקום מבנים רבים שניזוקו במהלך הלחימה המתמשכת בצפון.
לצד אלה, מתחילת המלחמה רב בריח הפסיקה את חשיפה לשוק הטורקי. לדברי דונרשטיין, החברה הפסיקה לייבא מטורקיה חומרי גלם עוד לפני שהנשיא רג'פ טאיפ ארדואן הטיל על ישראל חרם סחורות. "מ-11 ספקים שהיו לנו בעבר בטורקיה, כיום אנו לא מייבאים מאף אחד מהם. מצאנו מקורות יבוא חלופיים וגם הגדלנו את המלאים שלנו", אמר.