מניית קרסו מוטורס צנחה ובעלי השליטה מעוניינים לנצל את ההזדמנות
מניית קרסו מוטורס צנחה ובעלי השליטה מעוניינים לנצל את ההזדמנות
בני משפחת קרסו הגישו הצעת רכש ל-5% ממניות יבואנית הרכב; לאחר שנפלה ב-24% מתחילת השנה, הגיבה המניה להצעה בזינוק של 12%; העלייה במחיר עקב ההצעה עשויה לשקף את הבנת המשקיעים כי מבחינת בעלי השליטה שווי המניה הגיע לתחתית
מניית קרסו מוטורס מזנקת במסחר בתל אביב על רקע הצעת רכש שהגישו בעלי השליטה ביבואנית הרכב – בני משפחת קרסו.
המציעים מבקשים לרכוש עד 4.87% ממניות החברה במחיר של 14.5 שקל למניה ובתמורה כוללת שעשויה להגיע ל-64.6 מיליון שקל. ההצעה ניתנת למימוש עד ל-19 בדצמבר והיא אינה מותנית בהיענות מינימלית למימוש. מחיר המניה בסוף יום המסחר אתמול (שני), טרם הדיווח על ההצעה, היה 13.28 שקל, כך שמחיר ההצעה היה גבוה ממנו ב-8%. אולם, בעקבות תגובת השוק, הפך מחיר ההצעה לנמוך ממחיר המניה.
מניית קרסו מוטורס הגיבה בחדות למלחמה כשירדה מפריצתה ב-12%. מחיר ההצעה נמוך ממחיר המניה לפני המלחמה (16.58 שקל למניה, שגבוה ב-12% מהמחיר הנקוב בהצעה), ואף נמוך ב-3% ממחיר המניה הממוצע בחצי השנה האחרונה.
גורם בשוק ההון ששוחח עם "כלכליסט" העריך שהצעת הרכש מגיעה על רקע הירידה בשווי המניה בתקופה האחרונה, שמהווה הזדמנות עבור בעלי השליטה להעלות את החזקתם. מתחילת השנה רשמה מניית קרסו מוטורס ירידה של 24% והיא כבר רחוקה ב-38% ממחיר השיא שאליו הגיעה לאחר משבר הקורונה, לפני מעט יותר משנה (21.43 שקל למניה באמצע נובמבר 2022). בעקבות הירידות, שווי השוק הנוכחי של החברה, 1.22 מיליארד שקל, רחוק ב-35% מההון העצמי שלה (1.87 מיליארד שקל).
העלייה במחיר המניה בעקבות ההצעה עשויה לשקף את הבנת המשקיעים כי להשקפת בעלי השליטה מחיר המניה הגיע לתחתית ומהווה הבעת אמון בחברה, וכן שהמציעים עשויים להעלות בהמשך את המחיר המוצע. אך לדברי הגורם ייתכן שיהיו בעלי מניות מוסדיים שיסכימו להצעת הרכש גם במחירה הנוכחי בהינתן שירצו לדלל את החזקתם בחברה.
בין המוסדיים שמחזיקים במניות קרסו מוטורס מצויים חברת הביטוח מנורה (6.8%), כלל (3.5%), ילין לפידות (1.8%), והראל ומור (1.5% כל אחד). הגורם הזכיר כי לאחר הצעת הרכש האחרונה בדלק רכב, זינקה המניה למחיר גבוה ממחיר ההצעה, אך בהמשך ירדה ומחירה כיום נמוך מכך.
המציעים הם שבעה מבני משפחת קרסו שקשורים בהסכם בעלי מניות המקנה להם את השליטה בחברה (52%): ציפורה קרסו, אריאל קרסו, יואל קרסו, משה קרסו, שרה קרסו בוטון יוני גולדשטיין ואורלי חושן, ולצידם מנכ"ל החברה יצחק וייץ (2.3%), ובני משפחה נוספים, עדנה עוז קרסו (5.2%) ומכבי קרסו (7.8%). בהנחה שההצעה תיענה במלואה, יעלה שיעור אחזקתם המשותף של המציעים ל-72% ממניות החברה, כשחלקם של כל אחד מהם בתמורת ההצעה יהיה בהתאם להחזקתם היחסית במניות החברה.
ההצעה מגיעה על רקע פרסום תוצאותיה של קרסו מוטורס ברבעון השלישי. יבואנית רנו, ניסאן, דאצ'ה וצ'רי, מכרה ברבעון 4,958 רכבים, תוך זינוק של 120.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ונתח השוק שלה זינק מ-3.8% ל-7%. בעקבות זאת קפצו ההכנסות ממכירת מכוניות ב-118% ל-746 מיליון שקל. את הזינוק היא חבה בעיקר למותג צ'רי שהפך לפופולרי מאוד וממנו היא מכרה 2,408 רכבים, כמעט חצי מהמכירות. מגזר הרכב הוא החזק ביותר של קרסו מוטורס, כשלצידו היא עוסקת גם בשירות לרכבים (מוסכים) בליסינג ובמימון, והוא היה אחראי ל-65% מהכנסותיה הרבעוניות. למרות הזינוק בהכנסות הרווח הנקי צנח ב-51% והסתכם ב-42 מיליון שקל.
המלחמה הביאה לירידה ניכרת במכירות כלי הרכב, והמרכז הלוגיסטי של החברה בפארק ראם שסמוך לאשדוד נפגע מטיל וכשלוש מאות כלי רכב נשרפו, אך להערכתה הנזק יכוסה על ידי מס רכוש. היא דיווחה כי היא אינה יכולה להעריך את השפעות והשלכות המלחמה והזהירה מפני פגיעה כתוצאה מכך בהמשך פעילותה.
לעומתה, במכירות כלי הרכב של דלק רכב ויוניברסל מוטורס (UMI), שניירות הערך שלהן נסחרים גם כן בתל אביב, נרשמה ירידה. מניות דלק רכב, שמייבאת את דגמי מאזדה, פורד, מיני ו-BMW, צנחו בכמעט 35%, וההכנסות ירדו בכ-39%, כשכשהרווח ממכירתם התרסק בכ-80% ל-56.7 מיליון שקל. מספר כלי הרכב שמכרה UMI היבואנית של שברולט, קאדילאק ואיסוזו, צנח ב-45% וגם ההכנסות ממכירתם. הרווח מכך קרס ב-75% והסתכם ב-17.6 מיליון שקל.
בעל השליטה בדלק רכב, גיל אגמון, שמחזיק ב-43.6% ממניותיה, פרסם לפני כשבועיים הצעת רכש במטרה לקנות 5.16% מהמניות במחיר של 23 שקל למניה, ובתמורה כוללת של 115 מיליון שקל. מחיר המניה עמד ערב פרסום ההצעה על 20 שקל וכעת עומד על 22.4 שקל.
לצד קרסו מוטורס שהונפקה למסחר בתל אביב ב-2011, מחזיקים בני משפחת קרסו בשליטה בחברה ציבורית נוספת - קרסו נדל"ן שהונפקה ביולי אשתקד לפי שווי של כ-2 מיליארד שקל וירדה מאז ב-27%.