סגור
ברוך לדרמן מועמד לדירקטוריון לאומי והיו"ר שמואל בן צבי
מימין: ברוך לדרמן, מועמד לדירקטוריון לאומי, והיו"ר שמואל (מולי) בן צבי (צילומים: עמית שעל, אוראל כהן)

בלעדי
"בן צבי עושה כל תרגיל אפשרי להארכת כהונתו כיו"ר לאומי"

מזכירת הבנק פנתה לקבלת חוות דעת משפטית הנוגעת להתמודדותו לדירקטוריון של ברוך לדרמן, לשעבר בכיר בלאומי, ובינתיים בחירת יו"ר הבנק הבא מתעכבת עוד  

בימים אלו חלק מחברי דירקטוריון בנק לאומי מביעים כעס על התנהלות היו"ר שמואל (מולי) בן צבי. זאת על רקע העיכובים המתמשכים בהליך בחירת היו"ר הבא של הבנק. גורם בדירקטוריון אף טוען כי בן צבי מבצע תרגילי השהיה במטרה להאריך את כהונתו בתפקיד.
בן צבי היה אמור לפרוש מדירקטוריון הבנק ביולי 2023, לאחר שהשלים את מספר הקדנציות המקסימלי המותר לדירקטור בבנק ללא גרעין שליטה. אולם בשל עיכובים שונים בהליך בחירת ההרכב החדש של הדירקטוריון, בנק ישראל אישר באופן תקדימי וחריג את הארכת כהונתו של בן צבי בכמה חודשים נוספים, ולכל היותר חצי שנה, וזאת על מנת לאפשר להשלים את הליך בחירת היו"ר הבא בצורה המיטבית.
רק באפריל חזרה הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה לפעול, לאחר שמונתה השופטת בדימוס צילה צפת כיו"ר. מינוי היו"ר התעכב בשל סירוב שר המשפטים יריב לוין לאייש את התפקיד על רקע המחלוקות שלו עם מ"מ מקום נשיא בית המשפט העליון. במהלך מאי, הוועדה קיימה ראיונות עם מועמדים שונים לדירקטוריון לאומי. הוועדה סיימה את עבודתה בתחילת יולי, והגישה ללאומי את רשימת המומלצים שלה, שהיא בפועל רשימת המועמדים. הציפייה בדירקטוריון היתה שמאותו רגע ההליך יתקדם במהירות, ושהבנק יפרסם זימון לאספה כללית בסמוך לקבלת הרשימה. זימון לאספה כללית יש לפרסם 21 יום לפחות לפני התכנסותה, אך עד רגע זה זימון כזה לא פורסם.
פורמלית, מה שמעכב כרגע את זימון האספה הוא חשד לניגוד עניינים של אחד המועמדים לדירקטוריון — ברוך לדרמן, שכיהן לפני למעלה מעשור כחבר הנהלת לאומי, ובשנים האחרונות כיהן כדירקטור בדיסקונט. בכוונת לדרמן להתמודד על תפקיד היו"ר, אם יצליח להיבחר לדירקטוריון. מזכירת לאומי שלי ביינהורן החליטה לבקש חוות דעת ממשרד עורכי הדין גרוס על מנת להכשיר את מועמדותו של לדרמן, שהוא פנסיונר של בנק לאומי, מה שמציב אותו בעמדה של ניגוד עניינים פוטנציאלי. צעד זה נתפס על ידי חלק מחברי הדירקטוריון כניסיון נוסף מצד בן צבי להאריך ולעכב את התהליך. גורם אחר בדירקטוריון טען כי נכון היה לפסול את לדרמן. עם זאת, ביולי האחרון נקבע תקדים שלפיו חבר הנהלה לשעבר חזר לבנק כדירקטור, כשאילן בצרי, שניהל את החטיבה העסקית בבינלאומי, מונה כדח"צ. עם זאת, דח"צ, בניגוד לדירקטור רגיל, המשבצת שעליה מתמודד לדרמן, אינו יכול להתמנות ליו"ר.
לטענת הגורם בדירקטוריון שמאשים את בן צבי בעיכוב ההליכים, יו"ר לאומי מנצל את המצב שנוצר כדי לא לזמן אספה כללית ולמשוך זמן כדי להאריך את כהונתו בפועל. לדברי אותו גורם, הדבר עשוי להביא לכך שלפחות חברה אחת בדירקטוריון לא תשתתף בבחירת היו"ר הבא משום שכהונתה עשויה להסתיים לפני שיתקיימו הבחירות להרכב החדש של הדירקטוריון. אותו גורם בדירקטוריון אמר לכלכליסט: "בן צבי עושה כל תרגיל אפשרי כדי להאריך את תהליך בחירת היו"ר הבא על מנת להאריך את כהונתו. זה היה יכול להיות בסדר אלמלא הדבר היה מביא לעיוות בהליך, כי יש מי שצפוי לסיים את כהונתו בדירקטוריון לפני שבן צבי יסיים את כל התהליך, כך שהוא לא יוכל להשתתף בבחירות, דבר שמעוות את התוצאות".
כרגע מסתמנים ארבעה מועמדים עיקריים לתפקיד יו"ר לאומי הבא: שני הדירקטורים המכהנים — דני קולר, שכיהן בעבר כחבר הנהלה בבנק הפועלים, ואתי דויטש, לשעבר יו"ר מרכנתיל; ושניים שמתמודדים על מקום בדירקטוריון לראשונה — לדרמן ורם בלינקוב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר.
מלאומי נמסר: "הליך בדיקת והכנת המועמדים לדירקטוריון לקראת האספה הכללית מתבצע כסדרו. לגבי מועמדים ספציפיים, יבוצע גילוי הולם בחומר הזימון לאספה".