בזוס: אני אוהב את המסמכים שלי מקומטים ואת הפגישות מבולגנות
בזוס: אני אוהב את המסמכים שלי מקומטים ואת הפגישות מבולגנות
מייסד אמזון אמר השבוע בוועידה של "הניו יורק טיימס" שמניסיונו פגישות כאלה אמנם בדרך כלל ארוכות יותר, אך נוטות להצית רעיונות יצירתיים ולעודד שיתופי פעולה. עוד אמר שהוא מקפיד שהמשתתף הזוטר ביותר ידבר ראשון, כדי למנוע מדעות של מנהלים בכירים להשפיע על משתתפים אחרים
מייסד אמזון ג'ף בזוס אוהב את המסמכים שלו מקומטים ואת הפגישות שלו מבולגנות. זה אולי נשמע מוזר בשמיעה ראשונה, אך זה מה שאמר מנכ"ל אמזון לשעבר ויושב ראש הדירקטוריון שלה בהווה בוועידת DealBook של "הניו יורק טיימס" ביום רביעי.
מזכרי הפגישות בני ששת העמודים שלו, למי שלא מכיר, הפכו כבר מזמן לסימן היכר של החברה. בזוס נוהג להפיץ טקסט ארכני בפתיחת הפגישות בהשתתפותו, ולאפשר לשאר המשתתפים 30 דקות לעיין בו. עם תום הזמן המשתתפים נאספים מחדש כדי לדון בתוכן המסמך ולצאת אל עבר יעד משותף. הגישה הזאת, לדברי בזוס, מונעת מהמנהלים להגיע עם גישה מן המוכן, ומעודדת "דיון מבולגן" שבו עולה רף הסקרנות והשיחה מתפתלת מנושא לנושא. "אני אוהב שהמזכרים הם כמו מלאכים שמביטים מלמעלה. זה כל כך ברור ויפה, ואז הפגישה יכולה להיות מבולגנת", לדברי בזוס. "אני רוצה שהפגישות ישוטטו".
בגלל האופי הכאוטי של הפגישות שלו, בזוס הודה שהן בדרך כלל נמשכות עד שעה מאוחרת. אבל הוא אינו מתחרט על כך כיוון שהפגישות האלה נוטות להצית רעיונות יצירתיים ולעודד שיתופי פעולה. "הפגישה היחידה שאני מגיע אליה בזמן היא הפגישה הראשונה שלי, כי אני לא מסיים פגישה לפני שבאמת סיימנו", הוא אמר.
כדי להמעיט בחשיבה קבוצתית ולמנוע מדעות של מנהלים בכירים להשפיע על משתתפים אחרים, המשתתף הזוטר ביותר תמיד מדבר ראשון, ואחריו הבאים בתור בסדר לפי ותק עולה. בזוס מכיר בכך שגם הוא עלול להיות מושפע מדעות של אחרים: "אני יודע שקל מאוד להשפיע עליי. אני משנה את דעתי הרבה, אבל בחלק קטן מהפעמים שום כוח בעולם לא יכול לשנות את דעתי, כי אני כל כך בטוח במשהו".
אז איך בעצם נראית פגישה מבולגנת? בזוס אמר שפגישה שכזאת מאפשרת למשתתפים לתעות בדרך, להיכנס למחלוקות, ולחלוק דעות מנוגדות. בזוס מעדיף פגישות מבולגנות עד כדי כך שהוא נעשה ספקני כאשר הן נראות לו יותר מדי מובנות. הוא נזכר בפגישה שנערכה באמזון שידע שהתנהלה על פי תסריט. "יכולתי לדעת בזכות רמזים זעירים. אמרתי להם: אל תעשו זאת שוב. זה לא מצופה מכם", הוא אמר. הוא אינו רוצה להרגיש שעובדיו מגישים לו או למנהלים אחרים רעיונות או קונספטים מוגמרים, אלא מעדיף להיות חלק מהאקשן. "אתה רוצה להיות חלק מתהליך הכנת הנקניק. תראו לי את החלקים המגעילים", הוא אמר.
עם זאת, הוא הזהיר, לא כל הפגישות צריכות להיות מבולגנות. סקירות העסקים השבועיות שלו, למשל, ניחנו בפורמט נוקשה יותר כאשר ניהל את אמזון. גם פגישות לגבי מכירות של מוצר לא צריכות להיות מבולגנות, לדבריו. "(אז) אתה רוצה להעמיד את כל הברווזים בשורה, ולקחת את הצעד הנכון ביותר קדימה".