סגור
מנכ"ל סולאראדג' צבי לנדאו
מנכ"ל סולאראדג' צבי לנדו (צילום: עמית שעל)

אחרי ההתרסקות במניה: מנכ"ל סולאראדג' צבי לנדו עוזב

סמנכ"ל הכספים רונן פייר שפרש לפני חודשיים יכהן כמנכ"ל זמני; חברת האנרגיה המתחדשת איבדה השנה כמעט 90% מערכה, אחרי שבשיאה לפני שנתיים הייתה החברה הישראלית בעלת שווי השוק הגבוה ביותר; לנדו יישאר חבר בדירקטוריון 

מנכ"ל חברת האנרגיה המתחדשת סולאראדג' צבי לנדו יעזוב את החברה, לאחר ההתרסקות במניית החברה. דירקטוריון סולאראדג' יחל בחיפוש מנכ"ל אחר לחברה, ולנדו יישאר חבר בדירקטוריון.
עד לאיתור מנכ"ל חדש, יכהן כמנכ"ל זמני רונן פייר, שפרש לפני חודשיים מתפקיד סמנכ"ל הכספים של סולאראדג' אחרי 14 שנה בתפקיד.
מניית סולאראדג' נפלה ב-69% מתחילת השנה וב-82% ב-12 החודשים האחרונים. שווי השוק שלה עומד על 1.65 מיליארד דולר – בעוד בשיא שלה באוגוסט 2022 עמד שווי החברה על יותר מ-20 מיליארד דולר, סכום שהפך אותה בשעתו לחברה הישראלית הגדולה ביותר. החברה פיטרה השנה 1,300 עובדים בשני סבבי קיצוצים, וכעת עומדת מצבת העובדים בסולאראדג' על כ-4,000 עובדים.
לנדו כיהן כמנכ"ל החברה בחמש השנים האחרונות והוביל אותה להצלחות רבות – ובראשם הכניסה למדד היוקרתי S&P 500, שהפך את סולאראדג' לחברה הישראלית הראשונה והיחידה עד כה שנכנסה למדד הדגל האמריקאי. קודם למינויו למנכ"ל כיהן כסמנכ"ל בחברה במשך חמש שנים נוספות.
עליות הריבית בארה"ב שהורידו את הכדאיות הכלכלית של הפרויקטים הסולאריים על גגות בתים והגדלת קווי הייצור בצורה משמעותית שהובילה לעודף מלאים באירופה, גררו את החברה להפסדים בשנה וחצי האחרונות וליציאה מהמדד היוקרתי.
עזיבתו של לנדו היא חלק ממהלך שהחברה מקדמת לשינוי הנהלת החברה "Leadership Transition Plan" לאחר התוצאות הרעות שליוו את החברה בשנה וחצי האחרונות. היום עדכנו בדירקטוריון סולאראדג' על מינויו של אריאל פורת כמחליפו של פייר, החל מהיום. פורת כיהן בשורת תפקידים בכירים בסימנס ישראל ובסימנס אירופה.
לשנה הקשה של סולאראדג' שתי סיבות מרכזיות: עליות הריבית בארה"ב שהובילו לפגיעה בכדאיות של הפרויקטים הסולאריים הביתיים. לרוב, המימון לפרויקטים סולאריים באמצעות הלוואות עומד על כ-80% משווי הפרויקט. הסיבה השנייה היא הצטברות מלאים משמעותיים של מוצרי החברה באירופה.
לאחר תחילת המלחמה באוקראינה והחשש מחורף ללא אספקת גז טבעי רוסי, הזמינו ספקים ביבשת יותר ויותר מוצרים סולאריים – אך אירופה מצאה חלופות בצורה מהירה יחסית, והקמת הפרויקטים הסולאריים לא התקדמה בקצב שצפו בתחילה.
סולאראדג' מייצרת מגוון מוצרים לשוק הביתי והמוסדי. בין היתר, החברה מייצרת מערכות אופטימיזציה למערכות סולאריות – כלומר, ממירים שמאפשרים לנצל בצורה יוֳתר טובה את החשמל המופק מהפאנלים הסולאריים.