סגור
בתמונה מימין: יו"ר קבוצת אביב דורון אביב, מנכ"לית קבוצת אביב דפנה הרלב, מנכ"ל מליסרון אופיר שריד
חתמו על העסקה. מימין: יו"ר קבוצת אביב דורון אביב, מנכ"לית קבוצת אביב דפנה הרלב, מנכ"ל מליסרון אופיר שריד (צילום: יח"צ)

בלעדי
על סף חתימה: מליסרון תרכוש עוד 50% מאביב ייזום תמורת 600 מיליון שקל

המשא ומתן בין הצדדים נמצא בשלבים הסופיים ואמור להיחתם במהלך חודש ספטמבר. דפנה הרלב, שמכהנת כמנכ"לית אביב ייזום, צפויה לעזוב לאחר השלמת הרכישה. היא ואחיה דורון אביב יקבלו 300 מיליון שקל כל אחד 

המו"מ בין מליסרון ליזמים דורון אביב ודפנה הרלב לרכישת 50% נוספים מחברת הנדל"ן למגורים אביב ייזום, מצוי בשלבים סופיים והסכם המכירה צפוי להיחתם עוד במהלך חודש ספטמבר, כך נודע לכלכליסט.
בשנת 2022 מליסרון, שבשליטת (47.8%) ליאורה עופר ומנוהלת בידי אופיר שריד, רכשה 50% מחברת אביב בנייה וייזום. הרכישה נעשה כדי להקים באמצעותה זרוע שלישית לזרועות המשרדים והמסחר של מליסרון ‑ זרוע ייזום. התמורה ב־2022 עמדה על 603 מיליון שקל, ובדו"חות הכספיים של מליסרון למחצית הראשונה של שנת 2024 עודכן השווי של אביב ייזום כלפי מטה ל־591 מיליון שקל.
עתה, כאמור, עומדת מליסרון לרכוש 50% נוספים מחברת הייזום, תמורת כ־600 מיליון שקל נוספים, כך שדורון אביב ודפנה הרלב, בעלי אביב ייזום, יקבלו כ־300 מיליון שקל כל אחד עבור מניותיהם בחברה.
זאת, בנוסף ל־146 מיליון שקל שקיבל כל אחד מהם בעסקה הראשונה, למכירת 50%, שבה הוזרמו 454 מיליון שקל לתוך החברה, למימון הפרויקטים שלה. שווי אביב בעסקה עמד על 840 מיליון שקל ועתה יעלה ל־1.2 מיליארד שקל, ויכלול את הסכום שהשקיעה מליסרון בחברה.
בעת הרכישה הופרדו פרויקטים בודדים של אביב ייזום ונשארו בחברה פרטית של דורון אביב ואחותו הרלב. בדיונים הסופיים לגבי עסקת ההמשך עשויים להיות פרויקטים נוספים שיוחרגו וישארו בחברה הפרטית ובהתאם לכך ייקבע המחיר הסופי של הרכישה, כשהשווי הבסיסי הוא זהה כאמור לזה שבו נעשתה העסקה הראשונה.
החברה הוקמה בידי דורון אביב והרלב, ילדיו של משה אביב. קבוצת אביב מתמחה בהקמת פרוייקטי בנייה למגורים ומשרדים בגוש דן, בעיקר בערים רמת גן, גבעתיים, תל אביב ופתח תקווה. החברה הקימה מספר פרויקטים ידועים, כמו מגדל משה אביב בצומת עלית לשעבר ברמת גן, בית חולים אסותא ברמת החיל ובית הדיור המוגן פאלאס, שבמרכז תל אביב.
פעילות החברה מתמקדת בהתחדשות עירונית ובנייה למגורים. בהסכם המקורי עם מליסרון, כל צד התחייב לבצע את פעילות הבנייה למגורים שלו רק באמצעות החברה המשותפת ולא דרך חברה אחרת. כל צד מינה שני דירקטורים, ונקבע שדורון אביב יכהן כיו"ר משותף יחד עם נציג ממליסרון, שריד, שמשמש כיו"ר. הרלב מכהנת כמנכ"לית, אבל לאחר המכירה צפויה להיפרד מהתפקיד.
לפני המכירה הראשונה ביקשו אביב והרלב להנפיק את החברה לפי שווי של מיליארד שקל. בדיעבד, הם הצליחו להשיג שווי גבוה יותר בשתי העסקאות.
על פי דו"חות מליסרון בפעילות הייזום למגורים, במהלך המחצית הראשונה של שנת 2024 מכרה אביב ייזום 107 דירות תמורת 424 מיליון שקל. בנוסף, התקבלו 30 בקשות רישום מרוכשים, בעיקר בפרויקטים אביב בהסתדרות ג' בגבעתיים, אביב חפץ חיים בתל אביב ואביב המקור ברמת גן. אביב ייזום נערכת להתחלת בנייתם של ארבעה פרויקטים לפני תום שנת 2024.
לפי דו"חות מליסרון לרבעון השני, 91% מהדירות שבונה אביב הן בגבעתיים, רמת גן הרצליה ותל אביב. ב־2024 לחברה יש 551 התחלות בנייה, בשנת 2025 מתוכננות 1,721 התחלות בנייה. עוד 620 דירות מתוכננות ב־2026 ו־898 דירות ב־2027. לאביב צבר הכנסות של 10.8 מיליארד שקל ורווח גולמי של 1.84 מיליארד שקל על אותן הכנסות עד סוף 2027. החלק של החברה המשותפת של מליסרון ואביב ייזום (לאביב פרויקטים נוספים שלא נכנסו להסכם השותפות עם מליסרון) הוא 9.2 מיליארד שקל בהכנסות ו־1.6 מיליארד שקל ברווח הגולמי.
הפרויקט הגדול של אביב נמצא בגבעתיים, בשישה מתחמים שונים ברחוב ההסתדרות עם הכנסות צפויות של 3.6 מיליארד שקל. הפרויקט הגדול ולמעשה היחיד שנמצא בשלבי מכירה מתקדמים הוא בר"ג, אביב בפודים. מדובר בפרויקט לבניית 111 דירות, מתוכן ישווקו 74 דירות כשחלקה של אביב ייזום עומד על 179 מיליון שקל (היא מהווה 80% בפרויקט).
בסה"כ, לחברה 17 פרויקטים בתכנון עם 1,807 דירות המיועדות למכירה וצפי הכנסות כולל של 6.18 מיליארד שקל, מתוכם חלקה של אביב ייזום 5.1 מיליארד. הרווח הגולמי הצפוי הוא של 1.1 מיליארד שקל וחלקה של אביב ייזום 909 מיליון שקל.