במעמקי מכרה הקריפטובורסות הקריפטו גייסו את לברון ג'יימס וקייל לאורי כדי לרדד מסרים
במעמקי מכרה הקריפטו
בורסות הקריפטו גייסו את לברון ג'יימס וקייל לאורי כדי לרדד מסרים
בורסות המסחר בקריפטו משקיעות משאבים עצומים בפרסום כדי לגייס לקוחות חדשים, תוך טשטוש הסכנות הכרוכות במטבעות אלה. כך הרעיון של חדשנות פיננסית הוחלף במסר של התעשרות מהירה • כתבה 12 בסדרה
בסופרבול האחרון, מאירועי הטלוויזיה הנצפים ביותר של השנה, כיכבו פרסומות לפלטפורמות מסחר בקריפטו. כל אחת מציעה שירותים דומים, וגם מסר מונוליטי לציבור הרחב: כנסו מהר להשקעה והתעשרו במהירות. הפרסומת של בורסת הקריפטו Bitbuy מעבירה מסר פשוט, "הזדמנויות מוחמצות", ומסבירה לצופים: אל תהיו כמו שחקן הכדורסל קייל לאורי (שמככב בפרסומות) שפספס 6,000 זריקות לסל לאורך הקריירה שלו, שוב, ושוב, ושוב ושוב. תשקיעו בקריפטו אומרים בזמן שלאורי מחמיץ פנים על הפרסומות שנעשית על חשבונו.
בורסת Crypto.com, גייסה כבר כוכב כדורסל גדול בהרבה, לברון ג'יימס, שמסביר לגרסה צעירה של עצמו שהוא לא יכול לנבא עבורו האם הוא מוכן או לא, אבל הוא יודע דבר אחד – אם הוא רוצה לעשות היסטוריה עליו לקבל החלטות בעצמו, "המזל מאיר פנים לאמיצים" נמסר. בורסת הקריפטו FTC גייסה את לארי דיוויד לפרסומת שבה הקומיקאי מגלם דמויות לאורך ההיסטוריה שמפספסות כל פעם לזהות חידוש גדול מהגלגל, למזלג, הזכות להצביע ומי היה מאמין – אפילו את המצאת הנורה, וכעת הוא כמובן גם מפספס את הקריפטו. "אל תהיו לארי", כותבים, "אל תחמיצו את ההזדמנות".
קשה שלא להתפעל מצירוף המקרים: שלוש בורסות שונות מגייסות כוכבים אהובים כדי לקדם מוצר, כל פעם באותה הגישה – אל תהיו האדם הזה (בוז), אל תחמיצו הזדמנות, כנסו מהר והפכו עשירים. לא להבין את גודל הרגע הזה הוא ממש כמו לא להבין בשעתו את הגלגל, כאילו שהגלגל אי פעם נדרש להעיד על עיסתו, או לשלם למשפיענים מיליוני דולרים כדי לשכנע את הציבור שהוא יעיל.
כבר זמן מה שחברות שפועלות בשוק הקריפטו מנסות למשוך משתמשים חדשים באמצעות הפחד להחמיץ (FOMO) ומגייסות לשם כך את מיטב הסלבס, מקים קרדשיאן, למאט דיימון וריס וויתרספון, אפילו רנדי צוקרברג (האחות של) הוציא קליפ משונה שבו היא מפצירה בשומעים "קריפטו דיים" על משקל קרפה דיים, "נצל את היום". גם בישראל ישנה כמות מכובדת של מודעות, באיכות נמוכה הרבה יותר, של יועצים מטעם עצמם, "יזמים מוכשרים" וגם "מובילים", שפועלים באגרסיביות להציע קורסים עם כל ה"טיפים" וה"טריקים" הפנימיים כדי להתעשר. במה שנראה כמו מאמץ משלים, שורת משקיעים מנוסים החלה לתרום לעיתונות, אך במקום להעניק את הערך המוסף הייחודי שלהם ולהעשיר את הדיון באופן מדוד וזהיר כפי שראוי לתחום שעתידו טרם נקבע, הם נוקטים בגישת ה-FOMO עם כותרות כמו "אין ממה לפחד: הערך האמיתי בקריפטו" או "המהפכה הביזורית תפרק את הסדר הפוליטי הקיים".
המטרה של הפרסומות היא תמיד, ללא צל של ספק, להשקיט חששות של אנשים ולגרום להם באופן ישיר להשקיע כסף בקריפטו ולא, להבדיל, לקדם את מוצרי הקריפטו כטכנולוגיה משנת חיים. שהרי אף פרסומות לא מדגישה את הקלות בלהעביר ערך על פני העולם או את איכויות הארגון המבוזר הזה או האחר, שום פרסומת לא מדגישה את האפשרות להשתתף במהפכה פוליטית, לא איך פרויקט NFT יעצים את קהילת היוצרים, או האופן שביטקוין מאתגר את המערכת הפיננסית המסורתית שכולנו כל כך סולדים ממנה. הפרסומות המדוברת לא נועדו להציע לקהל השתתפות בחדשנות פיננסית, אלא אפשרות להשתתף במרחב חדשני של הימורים.
אבל למה בורסות קריפטו צריכות לפרסם? לא נראה שבורסת תל אביב, ניו יורק או לונדון נדרשות לכך, מדוע השקל לא זקוק לזמן מסך בפריים טיים? האם ההשוואות האלו בכלל הוגנות? לא ממש. בורסות קריפטו אינן דומות לבורסות מסורתיות, כמו שביטקוין, את'ריום או דוג'קוין אינם דומים בשום צורה לשקל, דולר או פורינט. פרסומת לבורסת קריפטו דומה יותר לפרסומת למשחק צ'אנס של מפעל הפיס.
כאן המקום לציין שני דברים. ראשית, ההשוואה להימורים וקזינו לא נועדה לתאר את שוק הקריפטו בכללותו. אנשים רבים שפועלים בו ובונים בו מוצרים מאמינים בהחלט בטכנולוגיה המארגנת (בלוקצ'יין), במוצרי מפתח שלה (למשל ביטקוין) ובמה שהם מעריכים כיכולות הטרנספורמטיביות של כל אלו. ובהחלט שלא כל מודל עסקי סביב מטבע קריפטו מבוסס על ניצול עלייה בשווי המטבע. שנית ההשוואה להימורים וקזינו מוגבלת גם בתיאור בורסות הקריפטו, זאת משום שהאופן שבו הן מרוויחות כסף שונה משל קזינו והוא כולל שני חלקים: עמלות המסחר השונות שהן מפיקות מהמשתמשים ועליית ערך מטבעות הקריפטו. כן, בורסות מרוויחות מהעלייה בערך המטבעות משום שככל שהערך עולה, כך עולה גם העמלה שלהן. אבל בשוק הקריפטו ערך מטבעות יכול לעלות רק עם כניסתו של כסף מדינה חדש כמו דולר או שקל. זאת אומרת הבורסות צריכות משתמשים חדשים משום שרק הכסף החדש הזה יכול להביא לעליית ערך במטבעות קריפטו וכפועל יוצא לעליית העמלות שלהם.
מילא שהמפרסמים, הסלבריטאים והיועצים בפני עצמם מטשטשים את הסכנות הרבות בשוק הקריפטו, סכנות שלא ניתן להתגונן מפניהן, כמו מניפולציה של שחקנים גדולים, עליית ערך מבוססת טרנדים או ויראליות, אבל הם גם מטשטשים את העובדה שכניסתם של משתתפים חדשים בשוק (קהל היעד לפרסומות) הוא תנאי הכרחי בפני עצמו לעליית ערך המטבעות בשוק ושהם עצמם מתוגמלים מעליית ערך הנכסים. זאת אומרת לא המוצר (פלטפורמת המסחר) מייצרת את הרווח, אלא ההפצה של המוצר. זוהי שיטת שיווק ותיקה בשם "MLM" או שיווק רשתי שמבוססת על המודל הבא: כנס מהר לפרויקט (בהשקעה כספית ראשונית) תרוויח מלא כסף (באופן פאסיבי ומהבית), ותגיע לעצמאות כלכלית (אבל בעצם ההכנסה שלי הולכת וגדלה ככל שאני מכניס יותר אנשים לפרויקט). זו אינה שיטה פלילית, אך היא מניפולטיבית ונצלנית שמכוונת לחלקים החלשים ביותר באוכלוסייה שמצויים במצוקה או ייאוש כלכלי, חסרים באוריינות המתאימה כדי להבין את הסיכון שנמצאים מולם או חסרי אמון במערכת הקיימת לסייע להם.
זו מסקנה הוגנת וסבירה להניח שאם "יועצים מובילים" ובורסות קריפטו זקוקות לשיווק אגרסיבי כל כך, הם כנראה ממש צריכים לקוחות חדשים, אנשים שעד כה היססו להיכנס לתחום. כשהן מנסות להכניס אנשים שעד כה היססו להיכנס לתחום באמצעות הבטחה לתשואה חלומית או השתתפות באחת ההמצאות הגדולות של ההיסטוריה, משתמשים בשיטות של הפחדה והחמצת הזדמנות, מסקנה סבירה נוספת תהיה שהפרסום פונה לאלו שחולמים על קרש הצלה.
עכשיו יגידו חלקים בשוק הקריפטו – ובכן, זו העלות של חופש ששוק זה מגלם – זכותו של אחד לבחור ולעשות כרצנו בכספו, גם אם זה אומר להשקיע במטבע מטופש. לשגות היא זכות ולא חסד. זו עמדה לגיטימית ככל העמדות, ואכן השאלה בנוגע לשיווק מוצרים אלו, באופן שהיא משווקת, קשורה עבותות לסוג החברה אותה אנו בוחרים לבנות ולחיות בה. האם מדינה שבה מגינים על החלשים, או כזו שבה כל אדם לעצמו.