סגור
סניף שופרסל במודיעין
סניף שופרסל במודיעין. קבוצת הקמעונאות מגיבה למתחרה בצעד שלא דורש מבחינה סיכון גדול (יריב כץ)

ניתוח
שופרסל פועלת כאילו קרפור של יינות ביתן מזיזה לה את הגבינה

לפי איציק אברכהן, כל עוד אחרים מחקים את שופרסל, זה אומר שהיא מובילה. אתמול, היה זה הוא שנאלץ לחקות את הרשת המתחרה שבראשה עומד אורי קילשטיין, מי שהיה המשנה שלו בשופרסל ועבר ליינות ביתן, ולהשיק את רשת SPAR ההולנדית

שופרסל, מובילת שוק הקמעונאות בישראל, מגיבה למתחרה יינות ביתן שנערכת להשקת רשת ומותג קרפור בישראל. החברה דיווחה אתמול כי חתמה על מזכר הבנות עם עמית זאב, בעל הזיכיון למותג הבינלאומי ספאר (SPAR), להקמת חברה משותפת שתקים ב־3 השנים הקרובות 10 חנויות ותשיק את המותג הפרטי ספאר, שישווק גם ברשת שופרסל.
לאורך שנים נהג איציק אברכהן, יו"ר שופרסל ומי שכיהן כמנכ"ל החברה במהלך העשור החולף, להגיב למהלכים של מתחרים בשוק באמירה שלפיה "כל עוד מחקים אותנו, זה אומר שאנחנו מובילים". אתמול, היה זה הוא שנאלץ לחקות את הרשת המתחרה, שבראשה עומד אורי קילשטיין, מי שהיה המשנה שלו ויועד על ידו להתמנות למנכ"ל שופרסל, אך בחר לפני כחצי שנה לחצות את הקווים ליינות ביתן.
רק לפני חודש, עם פרסום דו"חות הרבעון השלישי התייחס אברכהן להשקה של קרפור, וניסה להפחית מעוצמת ההשפעה של הדבר על שופרסל: "יש לנו 27% מותג פרטי, זו עוצמה אדירה. מי שטוען שאפשר למכור שמן זית איכותי ב־11 שקל מול 20 או 30 שקל, (אורי קילשטיין מנכ"ל קרפור' נ"ק), אז בסדר. החיים האמיתיים הם לא הלוס לידרים. 90% מהקניות שלהם ימשיכו להיות מהספקים והיצרנים בארץ.
"יש להם 5-3 שנים להגיע לאלף מוצרים. על מה אתם מדברים? זה לא מזיז את המחוג של האצבע הקטנה". כעת נראה כי חרף ההצהרות, בשופרסל חשו את הפגיעה התדמיתית שגרם להם קילשטיין עם השקת מותג קרפור בחודשים האחרונים.
המהלך של שופרסל, בניהולו של אורי וטרמן וספאר שמיוצגת על ידי זאב, כפוף לתנאים מתלים ובראשם אישור רשות התחרות, שתדרש לאשר למי ששולטת בשוק קמעונאות המזון עם 314 חנויות; עם פעילות סיטונאית שמכירותיה מוערכות במיליארד שקל בשנה; ועם רשת פארם הפועלת בחפיפה משמעותית עם רשתות המזון בתחומי הטואלטיקה והבית; לשלוח זרוע נוספת לכיס של הצרכן הישראלי.
אפשר להעריך שבשופרסל לא היו חותמים על מזכר ההבנות עם זאב, לפני שערכו בדיקה מקדמית וראשונית עם גורמים ברשות התחרות וזיהו שאין התנגדות גורפת לכך שתכנס לשותפות. מכיוון שהרשות אינה רואה בהתרחבות של חברות ענק פגיעה בתחרות, לא מן הנמנע שתאשר לשופרסל להיות בעלת מניות מיעוט בחברה שתוקם. אלא שאישור זה יעצים עוד יותר את כוחה הרב במילא של שופרסל, במקום לפתח מתחרים נוספים בענף, שאולי יעוררו תחרות.
אף שהיא מגיבה למתחרה ולא מובילה את מגמת הכנסת רשתות זרות לישראל, ואף שספאר אינה מותג קמעונאות מזון עוצמתי ומוכר כמו וולמארט, עבור שופרסל מדובר בצעד משמעותי. שופרסל הצליחה בתוך כמה חודשים לבצע את ההתאמות הנדרשות ולמצוא מענה לאתגר שיצרה לה אלקטרה צריכה, בעלת השליטה ביינות ביתן שחתמה על ההסכם עם קרפור.
המענה לא כרוך מבחינתה של שופרסל בסיכון גדול, מכיוון שהתחייבה לפתוח בהשקעה מוערכת של עשרות מיליוני שקלים בלבד, 10 חנויות ב־3 שנים ולהשיק את המותג ההולנדי בסניפיה, כך שהיא לא מסכנת את מותג הדגל הישראלי הותיק שופרסל הן בפן הקמעונאי והן בפן של המותג הפרטי. כך, אם תזהה שמדובר במהלך שמגדיל מכירות ומעורר עניין, תוכל לחזקו, ואם תראה שלא, תוכל להנמיך את העוצמות.
ככזה, מדובר במהלך דרמטי של שופרסל, שיבטל את היתרון היחסי שיצרה אלקטרה צריכה ליינות ביתן, עם החבירה למותג בינלאומי. אלא שרמיסת היתרון העסקי של אלקטרה צריכה, לא היה ההישג היחיד של שופרסל וזאב בעסקה. השניים, נחבלו בשנה האחרונה מההתנהלות של צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה, ואפשר לראות בעסקה הנוכחית גם סגירת חשבון. זאב, שכיהן כמנכ"ל דור אלון, גוייס על ידי שווימר, מיד אחרי רכישת השליטה ביינות ביתן ביוני 2021, לתפקיד מנכ"ל הרשת.
בתחילת השנה התפטר אברכהן מתפקיד מנכ"ל שופרסל וניהל עם שווימר מגעים על כניסה אפשרית לניהול תחום המזון באלקטרה צריכה. במקביל, התפטר אורי קילשטיין מתפקיד מנכ"ל קניוני עזריאלי, מתוך כוונה להתמודד על הכיסא שפינה אברכהן בשופרסל. תוך זמן קצר החל אברכהן לתכנן את חזרתו לשופרסל כיו"ר והגיע להבנות עם קילשטיין על חזרה משותפת לחברה, כיו"ר ומנכ"ל בהתאמה. אלא ששווימר זיהה את חלון ההזדמנויות שנפתח בזמן שהשניים ממתינים לשובם לשופרסל, וגייס את קילשטיין לתפקיד מנכ"ל יינות ביתן, מה שהוביל לכך שזאב סיים את הכהונה כעבור 10 חודשים בלבד ואברכהן נאלץ לחפש מועמד חלופי לניהול שופרסל ובחר באורי וטרמן.
כבר ביולי האחרון, כשנודע כי זאב חתם על מזכר כוונות וייצוג עם ספאר לקראת השקתה בישראל, העביר שווימר מסרים שלפיהם לא יהסס לתבוע אותו. זאת ככל הנראה מכיוון שעוד בטרם חתם עם קרפור, בחן שווימר גם את האפשרות להשיק את ספאר בישראל וזאב, כמנכ"ל יינות ביתן, היה שותף לבחינה זו. אפשר להעריך כי שווימר יראה בנוסף לפוטנציאל הפגיעה העסקית שיש בהשקת ספאר, גם פגיעה אישית, בחיבור בין זאב לשופרסל.
מי שנקלעו לקו האש וצפויים להפגע מהכניסה הצפויה של ספאר, הם הספקים המקומיים, שיאלצו לוותר על שטחי מדף, לטובת מותג נוסף שינגוס בהם. רשת ספאר פועלת ב־48 מדינות, עם 13,623 חנויות ומותג פרטי המונה 10,000 מוצרים. מחזור המכירות השנתי של ספאר העולמית ב־2021 היה 41.2 מיליארד יורו, צמיחה של 3.3% לעומת 2020. לחברה 7.5 מיליון מ"ר של שטחי מסחר, 255 מרכזי הפצה והיא משרתת 14.5 מיליון לקוחות ביום בממוצע. עיקר פעילותה במערב אירופה, שם היא מייצרת 63% מההכנסות, והיתר מתחלק ברובו בין מזרח ומרכז אירופה לאפריקה, עם מעט פעילות באסיה. לפני כחצי שנה הכריזה ספאר כי תכפיל את פעילותה בשוק הבית שלה, הולנד, ל־1,000 חנויות בתוך שלוש שנים.
אורי וטרמן מנכ"ל קבוצת שופרסל מסר "שופרסל בוחנת ומקדמת כמה מנועי צמיחה, אשר אחד מהם הוא שיתוף פעולה עם רשת בינלאומית. מוצרי ספאר העולמית ישווקו במחירים הוגנים ונמוכים משמעותית מהנהוג בישראל ובכך יתרמו להוזלת יוקר המחייה בישראל".
זאב שישמש גם כמנכ״ל החברה המשותפת מסר: "אני סמוך ובטוח שיחד נוכל להביא לשינוי אמיתי, לתת ללקוח חוויית קניה חדשה הכוללת את איכות המוצרים והשירות שכולנו מכירים מאירופה לצד מחירים שמפתיעים כל ישראלי בביקורו בסופרמרקט ברחבי היבשת״.