סגור
מטה סיילספורס סן פרנסיסקו
מטה סיילספורס בסן פרנסיסקו (צילום: David Paul Morris/Bloomberg)

השורה התחתונה
העתיד של חברות שירותי הענן טמון ב־AI

עד לסוף העשור היקף השוק הכולל של מוצרים מבוססי בינה מלאכותית צפוי לעמוד על 2 טריליון דולר, ומי שעשויות להרוויח מכך הן חברות המספקות שירותי ענן שיוסיפו לסל השירותים גם יישומים מבוססי AI

ביל גייטס כתב לאחרונה כי פיתוח הצ'אטבוט ChatGPT דומה בחשיבתו לרגעי יצירת המיקרו־מעבד הראשון, האינטרנט והטלפון הנייד. דעתו של גייטס בנוגע לפוטנציאל השיבוש של טכנולוגיות הבינה המלאכותית (AI) אינה יוצאת דופן. שלל גופי מחקר מוערכים ויזמים מובילים מעריכים כי תחום ה־AI נושא פוטנציאל השפעה מהותי על הכלכלה העולמית. על פי בנק ההשקעות גולדמן זאקס וחברת הייעוץ העסקי מקינזי, פריצות דרך בתחום הבינה המלאכותית עשויות להביא לגידול בטווח של 7%-5% בתוצר העולמי בעשור הקרוב, שווה ערך ל־4.5 עד 7 טריליון דולר.
הסערה שבה הבינה המלאכותית פרצה לחיינו בשנה האחרונה נוטעת בנו תחושה שלפיה תחום זה החל לרקום עור וגידים ממש לאחרונה. אולם חוקרים החלו בפיתוח תוכנות של בינה מלאכותית כבר בשנות ה־50, ובמהלך שנות ה־90 החלה הטמעה של תכונות AI בארגונים עסקיים. בשנים האחרונות ענקיות הטכנולוגיה מיקרוסופט, גוגל ואמזון מפתחות ומשקיעות בעסקי ה־AI על תחומיה השונים. היקפי ההשקעה המשמעותיים הדרושים בתשתית מחשוב מתקדמת ובאימון מודל ה־AI מייצרים חסמי כניסה גדולים שמהווים יתרון לענקיות הטכנולוגיה עתירות המזומנים. לשם המחשה, ההשקעה של מיקרוסופט בהיקף של 10 מיליארד דולר בחברת Open AI, יוצרת ChatGPT, צפויה להיות מופנית למימון עלויות מחשוב ענן וחישובי AI. גם המשקיעים מהמרים על פוטנציאל הצמיחה של חברות בתחום כפי שהומחש היטב בעליות שערים משמעותיות שחווה הענף מתחילת השנה. כך, למשל, המניה של Nvidia, מפתחת המעבד הגרפי שבו משתמשת Open AI, רשמה עלייה של 192% מתחילת השנה.

מגמה בולטת בשנים האחרונות היא העברת סביבת העבודה של חברות וארגונים לפלטפורמות מבוססות ענן. המעבר לתשתית מחשוב מתקדמת פותח עולם חדש של אפליקציות ושירותי תוכנה חדשניים. יישומים חדשים מבוססי AI צפויים לרוץ על גבי סביבת הענן, וזהו מקור משיכה נוסף עבור חברות השוקלות לבצע את המעבר לענן. החיבור העתידי בין עולמות הענן והבינה המלאכותית צפוי להזניק קדימה את שוק ה־AI Cloud. בעולם חדש זה חברות שירותי הענן יוכלו למכור שירותי AI כמינוי. על פי חברת המחקר Statista, עד לסוף העשור היקף השוק של מוצרים מבוססי AI צפוי לעמוד על 2 טריליון דולר, המשקף זינוק של פי 10 מהרמה הנוכחית של 200 מיליארד דולר.
כאן נכנסות לתמונה שתי חברות שירותי ענן מובילות שעשויות להרוויח בגדול מן הפוטנציאל הגלום במכירת שירותים נוספים לבסיס המנויים הקיים הגדול שלהן. הראשונה היא Salesforce האמריקאית המוכרת בזכות מערכת ניהול קשרי הלקוחות שלה, ה־CRM. לאחרונה הציגה כמה יישומים מבוססי AI מסקרנים במיוחד. הבולט שבהם הוא "איינשטיין GPT", כלי המשלב בין יכולות AI לבין בסיס הנתונים הרחב של החברה ממערכת ה־CRM. כך יוכלו מנויי החברה לבקש פרטי קשר על חברות, ניסוח מייל היכרות ראשוני ועוד. גם בתחום שירות הלקוחות הכלי המתקדם של החברה צפוי לאפשר לחברות רבות לתת מענה מדויק ומהיר יותר לפניות של לקוחות.
מרוויחה פוטנציאלית נוספת היא ענקית התוכנה Adobe, הידועה בזכות תוכנת המסמכים שלה PDF ותוכנת עיצוב התמונות Photoshop. החברה עברה בשנים האחרונות למודל מכירה מבוסס שירות כמינוי. כיום החברה צופה כי תחום ה־AI עשוי להביא לעלייה נרחבת בהיקף השימוש בתוכנות העיצוב שלה. לאחרונה השיקה תוסף AI לתוכנת Photoshop, שבעזרתו המשתמשים יכולים לתאר תמונה במילים והתוסף ייצור תמונה על בסיסו. התגובות הראשוניות של המשתמשים היו נלהבות והמניה הגיבה בעלייה של 41% בחודש האחרון.
שנות הבהלה לזהב במאה ה־19 הוכיחו שהמרוויחות הגדולות מהטירוף היו ספקיות ציוד ושירותים למחפשי הזהב. המקבילה המודרנית הן חברות השבבים המתמקדות בתחום ה־AI, שצפויות לספק את כוח המחשוב המשמעותי הנדרש. ענקית ייצור השבבים Taiwan Semiconductors היא דוגמה לחברה שכזו. לאור הדומיננטיות העסקית של החברה בתהליכי ייצור בטכנולוגיה מתקדמת, היא צפויה לראות גידול חד בהכנסותיה מתחום ה־AI , בין היתר מכיוון חברת השבבים אנבידיה, לקוחה מרכזית של החברה ואחראית לכ־6% מן הכנסותיה בשנה החולפת.
הכותב הוא אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי