בלעדיקרן פורטיסימו מנהלת מגעים לרכישת השליטה ב־Gett לפי שווי של 200 מיליון דולר
בלעדי
קרן פורטיסימו מנהלת מגעים לרכישת השליטה ב־Gett לפי שווי של 200 מיליון דולר
אם העסקה תתממש, הקרן תשקיע 120–130 מיליון דולר ב־Gett. בעלת המניות העיקרית, קרן VNV, מובילה את המהלך. גט גייסה עד כה כ־900 מיליון דולר כך שמדובר בשווי נמוך עבור המשקיעים
קרן ההשקעות פורטיסימו מנהלת מגעים ראשוניים לרכישת השליטה ב־Gett (גט טקסי לשעבר), כך נודע ל"כלכליסט". ככל הידוע, שווי החברה לצורך העסקה עומד על יותר מ־200 מיליון דולר. פורטיסימו, המנוהלת בידי יובל כהן, מצויה כעת בשלבי בדיקות נאותות התחלתיים אך נראה כי היקף ההשקעה שלה יהיה כ־500 מיליון שקל. בקרן פורטיסימו סירבו להתייחס לידיעה.
העמדתה של גט למכירה היא אירוע משמעותי מבחינתה. החברה, שהוקמה ב־2010, עברה תהפוכות ושינויים דרמטיים לאורך שנות קיומה, אבל בשנה האחרונה החלה להראות התייצבות אחרי שנים קשות.
גט גייסה עד כה קרוב ל־900 מיליון דולר, כך שהכניסה של פורטיסימו תתבצע בשווי נמוך עבור המשקיעים שלה לאורך השנים.
בכירים בגט אמרו בשנה האחרונה בשיחות פרטיות כי הפעילות בישראל הגיעה לשלב מתקדם של בשלות ורמזו על העמדת הפעילות למכירה. גט שכרה את שירותיו של גורם מקומי שישמש בנק השקעות והוא זה שהוביל למגעים מול פורטיסימו.
בשל השלבים המוקדמים יחסית של המשא ומתן לא ניתן עדיין להעריך את מבנה העסקה ואת היקף המניות שפורטיסימו אמורה לרכוש, אך ידוע כי מדובר ברכישת השליטה.
בעלת המניות העיקרית של גט היא הקרן השבדית VNV Global שמחזיקה בנתח של 43% ונראה כי היא זו שהובילה את ההחלטה על הכנסת שותף. הקרן השבדית השקיעה בגט סכום נמוך יחסית של 40 מיליון דולר ברכישת חוב של 140 מיליון דולר לסברבנק הרוסי, ובסך הכל השקיעה בגט עד כה 107 מיליון דולר. שווי של 200 מיליון דולר מחלץ אותה מההשקעה בשלום.
לעומת זאת, המשקיעים האחרים יסבלו מהפסדים. כך, קרן Baring Vostok ולן בלווטניק שהיה מהמשקיעים הראשונים בחברה. ב־2016 גט גייסה 300 מיליון דולר מיצרנית הרכב פולקסווגן אולם ב־2018 דווח בעיתונות הגרמנית כי החברה מחקה את ההשקעה.
ככל הנראה פורטיסימו תקבל אופציה לרכישת יתרת האחזקות בחברה בשווי גבוה משמעותית אם תצליח להוביל אותה להגדלת הפעילות. קיים סיכוי לא גדול שהעסקה תהיה רק על הפעילות בישראל המנוהלת בידי מארק און. הפעילות בישראל רווחית ועומדת על EBITDA (רווח תפעולי תזרימי של 50-40 מיליון שקל). לצורך העסקה, הפעילות בישראל עשויה להיות מופרדת לחברה־בת, וההון שיוזרם יאפשר לגט להתפתח לטריטוריות נוספות.
ההנפקה בוטלה, המנכ"ל עזב
גט, שנקראה במקור גט טקסי, הוקמה לפני 13 שנה בידי דייב וייזר ורועי מן שאינו פעיל בחברה זה שנים. וייזר פרש גם הוא בצעד דרמטי במאי 2022. כמנכ"ל החברה משמש כיום מטאו דה רזני, שהיה מנהל הפעילות בלונדון. החברה היתה פעילה בארה"ב, ברוסיה, בבריטניה ובישראל אבל לאורך השנים יצאה מרוסיה ומארה"ב.
ב־2019 גט קידמה הנפקה בנאסד"ק לפי שווי 1.1 מיליארד דולר באמצעות מיזוג עם חברת הספאק רוזקליף, וגייסה לשם כך 120 מיליון דולר. ההנפקה עוררה רעש בקרב העובדים שהתאכזבו מהשווי הנמוך לאור האופציות שבידיהם.
ב־2020 החברה הודיעה על סבב של 100 מיליון דולר לפי שווי של 1.5 מיליארד ועל דחיית ההנפקה. המיזוג עם הספאק אמור היה להזרים לחברה 250 מיליון דולר.
באפריל 2022 בוטלה ההנפקה. במקביל, גט הודיעה על יציאה מהפעילות ברוסיה, שיחד עם בריטניה וישראל היתה אחת משלושת השווקים המרכזיים שלה אחרי שיצאה מארה"ב כבר ב־2018.
רוסיה היתה שוק פוטנציאלי עבור גט בשל היקף השוק המשמעותי של נסיעות קרקעיות במדינה. היציאה מרוסיה באה לאור הסנקציות שהטילה ארה"ב על רוסיה בעקבות המלחמה מול אוקראינה. גם התחרות העזה מול יאנדקס ברוסיה זירזה את היציאה של גט משם. חודש אחרי ביטול ההנפקה הודיע דייב וייזר, שהיה אחד ממייסדי גט, על עזיבת החברה. מנכ"ל קרן VNV פר בריליות אמר בראיון ל"כלכליסט" על רקע עזיבתו של וייזר, כי הוא התאים לעבר ואילו החברה זקוקה להנהגה חדשה.
בדיווח למשקיעים בחודש שעבר ציינה הקרן כי גט תתמקד בתקופה הקרובה בשיפור המוצר, בפתרונות לנוסעים עסקיים ובהזדמנויות עסקיות חדשות. על פי הדו"ח, גט היא החברה המובילה כיום בישראל בשירותי הסעות והיא בעלת נוכחות משמעותית בלונדון ובמספר ערים נוספות באנגליה.
הקרן התחילה להשקיע בגט ב־2014 והשקיעה עד היום 107 מיליון דולר. על פי הדיווח, שווי ההשקעה ירד ב־15% ב־2023. גט ממשיכה להיות רווחית במונחי EBITDA מאז הרבעון השלישי של 2022.
היציאה מרוסיה הביאה את גט למצב משופר לאור ירידה בשריפת המזומנים שרוסיה היוותה חלק משמעותי ממנה ומעבר למודל פעילות חדש: במקום להציע שירותי הסעות של מוניות שהיא מפעילה בעצמה, גט הגדירה את עצמה כחברת תוכנה תאגידית לארגונים (B2B), ולא כחברת זימון נסיעות כפי שהיא מזוהה בישראל. בשוק זימון הנסיעות גט לא הצליחה להתחרות בחברות כמו אובר וליפט. במקום זאת, החלה גט להפעיל פלטפורמת תוכנה מבוססת ענן, שמאפשרת להזמין נסיעות של מוניות, לימוזניות, ומכוניות פרטיות — גם כאלה שהיא עצמה מפעילה אבל גם כאלה שמופעלות בידי חברות צד שלישי. את השירות הציעה לארגונים ברחבי העולם וכך הקימה שותפויות פעילות עם יותר מ־2,000 ארגונים.
אובר, החברה הגדולה בעולם לנסיעות, עזבה את ישראל ביוני האחרון. על פי פרסומים, אובר ניסתה שלוש פעמים לרכוש את גט, אבל הניסיונות לא הבשילו לעסקה. בעבר ניסתה גט לעניין את אובר ברכישת נכסי החברה ג'ונו מניו יורק שגט רכשה ב־200 מיליון דולר.
מגט נמסר: ״מאז שחברת Gett הפכה להיות מהחברות הרווחיות היחידות בעולם בתחומה היא מרכזת התעניינות רבה בקרב גורמים פיננסיים ושותפים אסטרטגיים מישראל ומהעולם. החברה מנועה מלהתייחס לשיחות שהיא מקיימת עם גורמים עסקיים״.