סגור
רז רודיטי מנכ"ל רייזור לאבס לצד בורסת תל אביב
רז רודיטי, מייסד, יו"ר ומנכ"ל רייזור לאבס. "יש לנו עוד דרך ארוכה וטובה לפנינו" (צילום: Rina Castelnuovo/Bloomberg)

ניתוח
יחד עם טרנד ה־AI: מניית רייזור לאבס זינקה בכמעט 1,000% בשנה האחרונה

חברת הבינה המלאכותית שהונפקה ב־2021 צופה שצבר ההזמנות המחייבות שלה, נכון לסוף יוני השנה, ישלש את ההכנסות לעומת 2023 כולה. אף שמניית רייזור נסחרת כיום ב־63% פחות ממחירה בהנפקה, השיפור בתוצאות העסקיות שלה עשוי להפגיש את האופטימיות של הנהלת החברה עם המציאות  

עלייה חדה כתער: צמד המילים "בינה מלאכותית" מושך את מדדי המניות בארה"ב ובעולם לשיאים חדשים, והוא אחראי במידה רבה לעובדה שבשבוע שחלף מדדי דאו ג'ונס ו־S&P 500 הגיעו לשיא של כל הזמנים.
הגל הסוער של ה־AI לא פוסח על שוק ההון הישראלי, בשינויים המתחייבים כמובן. כאן אצלנו בלבנט אין את אנבידיה, מייקרוסופט ואפל, ולכן נגזר עלינו להסתפק בחברות פחות מוכרות כמו רייזור לאבס, שכמה שהיא קטנה, ככה היא ישראלית.
וזה לא דבר של מה בכך. אומנם מחזור המסחר שלשום ברייזור בקושי גירד את המיליון שקל מלמטה, אבל בסופו של יום המניה של החברה זינקה ב־15%, והשלימה ריצה יוצאת דופן של 961% ב־12 החודשים האחרונים.
העלייה החדה הזו של רייזור לא נובעת רק הודות לעובדה שהחברה עוסקת בפיתוח ובשיווק של מוצרי בינה מלאכותית, אלא שאפשר לייחס אותה לשלושה גורמים מרכזיים.
צפי לשילוש ההכנסות
ראשית, הזינוק בשער המניה של רייזור לאבס דומה לזינוק בצבר ההזמנות של החברה. צבר ההזמנות המחייבות של רייזור ב־30 ביוני 2024 עמד על 75.9 מיליון שקל, והוא היה גבוה ב־1,142% מהצבר שנה קודם לכן, שעמד על 6.1 מיליון שקל בלבד. הצבר הזה כולל רק הזמנות מחייבות שלא ניתן לבטל אותן, ולא כולל הזמנות שהתקבלו בפועל ושעל פי התנאים שלהן ניתנות לביטול. לפי ההערכות של רייזור, כפי שהן מופיעות בדו"ח למחצית הראשונה של 2024, התממשות צבר ההזמנות צפויה לשלש את הכנסות החברה לעומת 2023.
שנית, הזינוק בשווי השוק של רייזור מגיע במקביל לשיפור בתוצאות העסקיות של החברה. אומנם ההפסד התפעולי של רייזור במחצית הראשונה של 2024 נותר דומה לזה שהחברה רשמה בתקופה המקבילה אשתקד ועמד על כ־9 מיליון שקל, אבל ביתר הסעיפים ניכר שיפור: ההכנסות צמחו ב־143% ועמדו על 5 מיליון שקל, והרווח הגולמי קפץ ב־818% והגיע ל־1.7 מיליון שקל. כמובן שיש קשר ישיר בין השיפור בתוצאות של רייזור לצבר ההזמנות של החברה. הצמיחה בהכנסות נובעת מהכרה בהכנסה הודות להתקשרות לפיתוח והטמעת מערכות של מוצר ה־ Inspection AI לזיהוי וסיווג אוטומטי של פגמים בתחמושת, מהכרה בהכנסה עם לקוחות גלובליים, ומהכרה בהכנסה בזכות התקשרות בפיילוטים לבדיקת התכנות מוצר ה־DataMind AI.
"מתחילים לקטוף את הפרי"
בשיחת הוועידה למשקיעים שהתקיימה באוגוסט השנה לאחר פרסום הדוח החצי שנתי, רז רודיטי, אחד משלושת המייסדים של רייזור, אחד משני בעלי השליטה בחברה, ומי שמכהן כיו"ר ומנכ"ל, הביע אופטימיות לגבי המשך הדרך ואמר "אנחנו בעצם שלוש שנים השקענו השקעות מאוד מהותיות כדי להפוך מחברת שירותים לחברת מוצר ובעצם תחילתן של הפירות אפשר לראות פה. אנחנו מתחילים לקטוף אותם, אבל זאת באמת רק רק ההתחלה. אנחנו אומנם צמחנו פה פי 2.5, אבל זו רק תחילת המגמה, יש לנו עוד דרך ארוכה וטובה לפנינו".

1 צפייה בגלריה
אינפו רכבת ההרים של רייזור לאבס
אינפו רכבת ההרים של רייזור לאבס
רכבת ההרים של רייזור לאבס

את הסיבה השלישית לזינוק החד של רייזור בשנה האחרונה, אי אפשר לראות במנותק מהצניחה בשער המניה מיום ההנפקה לפני שלוש שנים וחצי. בשנת 2021 נשבר שיא של 28 שנים ולבורסה המקומית הצטרפו 97 חברות חדשות שהתקבלו בהסתערות של המשקיעים שנהנו מתמחור נדיב במיוחד. רייזור, שהונפקה בתל אביב בימים העליזים של פברואר 2021, הייתה אחת מהן. המניות של רייזור הונפקו במחיר של 12.6 שקל, ובשפל שרייזור הגיעה אליו לפני שנה, שער המניה שלה עמד על 42.8 אגורות בלבד, משמע צניחה של 97%. מאז כאמור המניה התאוששה, אולם השער שלה עדיין נמוך ב־44% מהשיא שנרשם השנה, וב־63% מהמחיר בהנפקה. זאת המתמטיקה הפשוטה של שוק ההון — מניה שיורדת ב־50% צריכה לעלות ב־100% רק כדי להגיע לנקודת הפתיחה שלה.
אם האופטימיות של הנהלת רייזור תפגוש את המציאות, השיפור שניכר בתוצאות העסקיות ובהיקף הצבר יימשך לאורך זמן, והחברה תשכיל לתרגם זאת לרווח נקי ולתזרים מזומנים חיובי - אז בעיכוב של כמה שנים טובות, ואחרי רכבת הרים שלגמרי לא מתאימה לגיל שלי — אולי ניתן יהיה להצדיק את המחיר של רייזור בהנפקה. כמו תמיד, חובת ההוכחה על ההנהלה של החברה.
לא רק רייזור לאבס: מועדון ה־200% פלוס - המניות שקפצו בלפחות פי 3 מאז פרצה המלחמה
רייזור לאבס, שמציגה תשואה של קרוב ל־1,000% ב־12 החודשים האחרונים, היא המניה הבולטת בבורסת ת"א מאז פרצה המלחמה, אך היא לא היחידה שמציגה תשואות גבוהות במיוחד.
בבורסה המקומית ישנן עוד שמונה מניות שעלו משמעותית, בשיעור של לפחות 200%. מדובר בחברת האנרגיה הירוקה פריים אנרג'י (370%); סולרום החזקות (355%), שפועלת בתחום הדפסת המוצרים בתלת־ממד; חברת הטכנולוגיה אלארום (340%), שפועלת בתחום הדאטה; חברת ההתחדשות העירונית י.ב התחדשות עירונית (301%); מפתחת הכבישים לטעינה חשמלית של רכבים אלקטריאון (241.5%); מולטי ריטייל, שהיא הבעלים של אייס (220.8%9); חברת התעופה אל על (201%); ומנועי בית שמש, שמייצרת רכיבים למטוסים (200%). להוציא את אל על, אלקטריאון ובית שמש, רוב החברות שברשימה הן חברות קטנות במונחי שווי שוק (עד 437 מיליון שקל), וחלקן, גם לאחר הזינוק המשמעותי במניה, הסבו הפסדים למשקיעים בטווח הארוך, בדומה לרייזור לאבס.
את העליות במניות של אל על שבשליטת משפחת רוזנברג, בית שמש שבשליטת קרן פימי, וסולרום, ניתן לייחס במידה רבה למלחמה, שיצרה ביקוש למוצרים הקשורים לתעשיות הביטחוניות, וכן הביאה לכך שחברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס לישראל והותירו את על על כמעט לבדה בקווים הכי רווחיים שלה, דוגמת הקווים לצפון אמריקה. שווי השוק של אל על הגיע לשיא והוא עומד על 3.3 מיליארד שקל.
בניגוד לכך, אלקטריאון, שמפתחת טכנולוגיות של הטענת רכבים חשמליים באמצעות הכביש שעליו הן נוסעות, הצליחה להציג השנה התקדמות בטכנולוגיה שלה וכן השיגה כמה חוזים משמעותיים עבורה, מה שמשך את תשומת הלב של המשקיעים, בהם גם צחי חג'ג'. וכך, שווי השוק שלה הגיע ל־2.6 מיליארד שקל.