ניתוחההתייקרויות זלגו לשורה התחתונה: עליות המחירים ברשת הרימו את רווחי שופרסל
ניתוח
ההתייקרויות זלגו לשורה התחתונה: עליות המחירים ברשת הרימו את רווחי שופרסל
דוחות שופרסל לסיכום 2021 משקפים את המגמות בשוק המזון בשנה זו: ירידה בכמויות הנמכרות לצד עלייה ברווחיות, בעיקר בזכות העלאות מחירים שאפיינו את החודשים האחרונים ועוד לפני גל ההתייקרויות הנוכחי. המנכ"ל הפורש אברכהן דווקא הפנה אצבע מאשימה לספקים הגדולים: "מצבם מעולם לא היה טוב יותר"
עליות המחירים בשוק המזון בחודשים האחרונים משתקפות בתוצאות שופרסל לסיכום השנה החולפת. ענקית קמעונאות המזון חתמה את 2021 עם שיפור ברווחיות הגולמית והתפעולית, ועלייה של 1.5% ברווח הנקי שהסתכם ב־393 מיליון שקל. זאת למרות ירידה במכירות בשיעור גבוה מזה שרשם השוק.
השיפור ברווחיות וברווח השנתי נרשמו למרות הרעה בתוצאות החברה ברבעון הרביעי של השנה, במהלכו התפטר מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, בתום עשור של כהונה. לאחר פרסום הדו"חות הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד בגובה 140 מיליון שקל.
למרות הירידה במכירות, שמרה החברה על הרווח הגולמי, שירד רק ב־0.5%, כך שהרווחיות הגולמית השתפרה ל־27.2% לעומת 26.5%. החברה הסבירה את השיפור ברווחיות, בשיפור תנאי הסחר מהספקים, והמשמעות היא שהחברה לא העבירה לצרכנים את ההנחות שקיבלה מספקים והשאירה אותן בידיה.
אברכהן, שיסיים מחר את כהונתו, אישר ל"כלכליסט" כי החברה העלתה מחירים של מוצרי מזון טריים ושל מוצרי ספקים קטנים ובינוניים שמייצרים עבור הרשת את מוצרי המותג הפרטי. "ברבעון השני והשלישי בשנה שעברה, הגדלנו מאוד את ההוצאות, בכדי לתת מענה לביקושים החריגים שהיו בתקופת הקורונה וזה השפיע על הרווח הגולמי שירד. השנה חזרנו לפעילות רגילה ובהתאם, הרווח הגולמי עלה. נדמה שביצענו עליית מחירים דרמטית, אבל בשנתיים האחרונות עליית המחירים היתה בגובה 1.5%-1% ביחס לשנים האחרונות ונרשמה בעיקר בפירות וירקות ועופות וקצת בשאר המוצרים".
אברכהן הדף את הטענה שהספקים שלא התאפשר להם להעלות מחירים, לא באמת שיפרו את תנאי הסחר של הרשת, אלא ששופרסל לא העבירה לצרכנים את מבצעי ההוזלות שהציעו דרכה הספקים ואמר כי "לפי כל מה שמפורסם אצל הספקים, לא ראיתי שמעולם מצבם היה טוב יותר. הספקים הגדולים יכולים להגיד מה שהם רוצים, ועל הספקים הקטנים, שקשורים אלינו במותג הפרטי אנחנו צריכים לקבל מדליה על האחריות שגילינו לגביהם, שאנחנו משמרים אותם, מטפלים בהם ונותנים להם לצוף מעל המים בתקופה קשה של התייקרויות שהם מתמודדים איתן".
בדברים אלו מתכוון אברכהן לכך שהעלה את מחירי מוצרי המותג הפרטי שמייצרים עבור הרשת ספקים קטנים.
מכירות בירידה אחרי זינוק בקורונה
מכירות רשת שופרסל ירדו ב־5.1%, שיעור גבוה מהירידה שרשם שוק המזון (3.2%), אך פעילותה בשוק המוסדי באמצעות מכירה ישירה למכולות ועסקים שונים, צמצמה את הירידה ל־4.3% ואלו הסתכמו ב־13.7 מיליארד שקל. מכירות החנויות הזהות של רשת המזון, ירדו ב־5.6% ביחס לשנת 2020.
לטענת אברכהן, הירידה בשיעור גבוה מזה של השוק, נבעה מהצמיחה החדה שרשמה הרשת בשנת 2020. "שופרסל לקחה את השוק ב־2020, כי בנינו תשתיות לוגיסטיות ומערכות מידע יוצאות דופן ולקחנו 1.9 מיליארד שקל לעומת צמיחה סטנדרטית של 300-200 מיליון בשנה. עכשיו השוק חוזר לשגרה וזה על חשבון המקומות שצמחו הכי הרבה. יכולות הביצוע של שופרסל, באו לידי ביטוי בכניסה למגפת הקורונה ב־2020, ואפשרו לה להציג תוצאות עסקיות מאוד טובות, בזמן שלמתחרים לקח זמן להתעשת ולהגיב. החציון הראשון של 2021 המשיך את המגמה, אבל אחרי החלפת הממשלה, המדיניות השתנתה והשוק נפתח מוולט, דרך מסעדות, בתי מלון וקניונים והכסף חזר להתחלק בין כל המקומות".
לדברי אברכהן, למרות זאת ולמרות אירועי הרבעון האחרון עם החקירה ופשיטת רשות התחרות על משרדי שופרסל וחקירתו בחשד להסדר כובל, ועם המהדרין - אתר אונליין המציע מחירים נמוכים למגזר החרדי, "הצלחנו להוציא מהשנה הזאת את התוצאות העסקיות הטובות אי פעם שהיו בשופרסל".
הירידה במכירות, נתנה אותותיה בפעילות האונליין, המהווה אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של הרשת ואלו ירדו ל־2.8 מיליארד שקל, לעומת 3 מיליארד שקל אשתקד. יחד עם זאת, הפעילות שמרה על שיעורה מהמכירות וממשיכה להוות כחמישית (20.5%) מפעילות שופרסל בדומה לשנת 2020 (20.3%). הירידה נרשמת, במקביל להשקעה של כ־600 מיליון שקל בהקמת 2 מרכזי ליקוט אוטומטיים, הראשון שכבר נפתח בקדימה והשני שיפתח בשנה הבאה במודיעין.
"צמחנו במיליארד שקל במכירות האונליין בתקופת הקורונה ועכשיו, כשהשוק חזר לנורמליות, ירדנו ב־200 מיליון וגם זה כי אין לנו מספיק עובדים, אז בסך הכל, שמרנו יפה על הנתח שלנו בפעילות וכמי שמסיים היום, אני חושב שקבלת ההחלטות בעניין הזה היתה מאד טובה", אומר אברכהן. "לראיה, כל הרעש סביבנו עם קוויק ויאנגו - מי שלא בונה מערכות רציניות איכותיות גדולות משמעותיות ויש לו נסיון מקצועי, לא קל לו. גם לנו לא קל, אבל אנחנו יודעים להתמודד ולשפר ואני בטוח שאת עולם האוטומציה נראה בשנים הבאות".
פתיחת מרכזי הליקוט, תאלץ את שופרסל לסגור סניפים, בהיקף שאברכהן העריך בעבר בעשרות אלפי מ"ר. לדבריו, המרכז בקדימה עובד בהיקף של 85% וככל שתתקדם פעילות המרכזים האוטומטיים, הרשת תידרש להתייעל בחנויות הפיזיות שמנהלות מכירות אונליין. להערכתו יסגרו השנה 3 חנויות שחורות מתוך 8 חנויות שמשמשות מרכזי ליקוט.
חשמל כדי לא להעלות מחירי מזון
בחודש שעבר חתמה שופרסל על הסכם לרכישת 60% ממניות מיני ליין יבואנית, משווקת וקמעונאית החשמל, לפי שווי של 936 מיליון שקל. בשופרסל היו משוכנעים כי המיזוג יקבל את אישור רשות התחרות, אלא שבשבוע שעבר פרסם משרד האוצר תוכנית לצמצום הריכוזיות, בין היתר על ידי הקשחת התנאים לאישור מיזוגים.
אברכהן שיגר איום מרומז, שהתנגדות למיזוג היא שתוביל לעליית מחירי המזון. "אני מקווה מאוד שהממשלה, ועדות הכנסת והרגולטורים יבינו שאם אנחנו רוצים, לעשות ככל שביכולתנו שלא להעלות מחירים, חשוב שנרחיב ונגוון את הפעילויות שלנו על מנת לא לפגוע בחברה. הוכחנו לוועדה הבינמשרדית של משרדי הכלכלה והחקלאות, שהבעיה במרווחים פירות וירקות לא אצלנו וזה נכון גם לגבי שאר העולמות של בשר עופות ביצים וחלב".
"כל עוד אנחנו עם 27% רווחיות גולמית, 22% הוצאות ו־ 5% רווחיות תפעולית, אנחנו חברה בריאה בקמעונאות", הוסיף אברכהן. "אנחנו לא חזירים, אנחנו לא גדולים ממה שקורה בעולם וכדי שנוכל לתרום לנושא יוקר המחיה, אנחנו צריכים את האוויר הזה לנשום בפעילויות נוספות שמייצרות סינרגיה לפעילות שלנו במזון ושומרת על היציבות והצמיחה של החברה".
החזרה לשגרה, שמובילה לכך שהציבור שנאלץ לקנות בשנתיים האחרונות מזון בעיקר ברשתות השיווק, מחלק את ההוצאה גם על מסעדות, בתי קפה, בתי מלון וחופשות בחו"ל, אינה הגורם היחיד שצפוי לנגוס במכירות הרשת. רכישת יינות ביתן ומגה על ידי אלקטרה צריכה, שתמתג אותן בשנים הקרובות תחת מותג קרפור ותשיק במקביל רשת חנויות נוות תחת מותג סבן אילבן, כמו גם חברת הדלק פז, שהגדילה את פעילותה בשוק המזון עם רכישת סופר יודה ופרשמרקט, צפויות לצמוח על חשבון שופרסל בשנים הקרובות.
לטענת אברכהן, שופרסל תפעל לבלימת הפגיעה הצפויה. "בכל פעם מסבירים ששופרסל היא דינוזאור ולא תשאר על המפה ובכל פעם אני אומר מחדש שבכל פעם שיש לנו אתגר נוסף, אנחנו מצליחים לייצר את הבידול ואת ההתאמות כדי להמשיך להוביל את השוק הזה ואין סיבה שזה לא יקרה גם בעתיד. אני מכבד ומעריך אותם, לא מזלזל באף אחד, תמיד ידעתי מה אנחנו צריכים לעשות וכשעושים את מה שצריך כדי לייצר מנועי צמיחה, כדי לטפל בגולמי, אנחנו יודעים להביא את התוצאות הנקובות בתכניות העבודה שלנו. אני לא אומר אף מילה רעה וגם לא מנסה להעביר מסר שאנחנו מאבדים את הצפון בגלל הארועים האלה, אנחנו נדע להתמודד כמו שצריך כדי להביא את החברה קדימה. גם שופרסל תעשה מהלכים, אני לא אלמן".
אלא שאת המהלכים, אברכהן הפורש יראה מהצד. כזכור, בינואר האחרון, הפתיע אברכהן את דירקטוריון החברה עם מכתב התפטרות. ברקע הדברים, מחלוקות קשות בינו ובין יו"ר החברה יקי ודמני, שזכה לתמיכת הדירקטוריון והצר את צעדיו של אברכהן במה שהתפרש בשוק כמהלך הדחה.
איך זה שתוצאות השיא שהצגת לא סייעו לך לקבל את גיבוי הדירקטוריון שתמך בעמדת ודמני והתפטרת?
"אחרי עשר שנים בתפקיד החלטתי שהגיעה העת לסיים ולחתום על הדו"חות השנתיים".
ודמני דחה את ההערכות ששופרסל פועלת להפוך לחברת אחזקות, דווקא בתקופה מאתגרת המחייבת מהלכי התייעלות ואמר כי "קבוצת שופרסל, היא חברה שפועלת במגוון רב של תחומים מאשראי ועד נדל"ן כשבמצע יש את הקמעונאות שהיא הפעילות המרכזית שלנו. אנחנו לא הולכים, לא מתקרבים ולא חולמים על מבנה של חברת אחזקות".
בנוגע לנטישת עובדי מטה בחודשים האחרונים אמר ודמני כי "אף אחד מהסמנכ"לים לא עזב, ואם עזבו אנשים מדרג 2, 3 ו־7 עם משכורת של 20-10 אלף שקל, אז זה לא מה שמתואר, בטח אם החברה רצתה שחלקם יעזבו. זה דווקא יפה ששופרסל הפכה להיות המקום שכולם תרים בו אחר הטאלנטים שלהם".