סגור

כלכליסט-טק
רכישה שנייה בתוך שבועיים: איירון סורס רוכשת את בידלגו הישראלית

בידלגו פיתחה פלטפורמה לפרסום וניתוח אפליקציות מובייל, והיא עובדת עם פייסבוק, גוגל, אפל וטיקטוק; הכנסותיה הוערכו בעבר ב-300 מיליון דולר בשנה; הרכישה מגיעה בהמשך לרכישת טאפג'וי, חברה לפרסום דיגיטלי, ב-400 מיליון דולר

איירון סורס היתה ההנפקה הישראלית הגדולה ביותר של השנה, הן במונחי שווי שוק והן במונחי הגיוס. היא גם בינתיים החברה היחידה שהונפקה באמצעות מיזוג עם ספאק שמצליחה לשמור על גובה המניה בלי להתרסק, כפי שקרה לכל היתר. החברה גייסה 2.1 מיליארד דולר לפני ארבעה חודשים, לפי שווי של 11 מיליארד דולר, ומאז היא לא מהססת להשתמש במזומנים. היום היא הודיעה על רכישה שנייה בתוך 10 ימים, והמניה הגיבה בעלייה קלה, שהביאה את איירון סורס לשווי של 12 מיליארד דולר.


הרכישה החדשה היא של חברת בידלגו הישראלית (bidalgo), שפועלת בתחום המשיק לזה של איירון סורס ואמורה להרחיב את הפתרון שהחברה משווקת היום. איירון סורס פועלת בשוק של שיווק והפצה דיגיטלית של אפליקציות ומשחקים, בעוד הפלטפורמה של בידלגו מספקת כלי ניתוחי שבודק את איכות ויעילות הקמפיינים של לקוחותיה. לבידלגו שיתוף פעולה עם פייסבוק וגוגל, שתי הפלטפורמות השיווקיות המרכזיות בעולם הדיגיטל, והפתרון שלה מאפשר ללקוחותיה שמפרסמים ברשתות אלה לעקוב אחרי הקמפיינים שלהם.

1 צפייה בגלריה
איירון סורס תחילת מסחר הנפקה בורסת ניו יורק
איירון סורס תחילת מסחר הנפקה בורסת ניו יורק
בכירי איירון סורס ביוני השנה, בהנפקה בבורסת ניו יורק
(צילום מסך: יוטיוב)

בידלגו הוקמה ב־2010 על ידי פלאי בארי, מור בארי, ניב ימיני ועודד פריד. החברה מעולם לא גייסה כסף ממשקיעים חיצוניים, ומומנה לאורך כל השנים ממקורות עצמיים ותזרים המזומנים. היום היא מעסיקה 110 עובדים, מתוכם 85 בישראל.
ואולם יש סימן שאלה סביב ההתפתחות של בידלגו בשנים האחרונות, שכן גם ב־2018, כלומר לפני שלוש שנים, העסיקה החברה מספר דומה של עובדים. מעבר לכך, לפי פרסומי החברה ב־2017 היו לה הכנסות של 250 מיליון דולר, וב־2018 הן כבר הגיעו ל־300 מיליון דולר. עצם העובדה שאיירון סורס לא מפרסמת בדיווח הרשמי לבורסה את סכום הרכישה מראה כי היא אינה מהותית בהיקפה. מכאן סביר להניח כי הכנסות בידלגו לא רק שלא צמחו בשנים האחרונות, אלא אפילו ירדו, שכן גם אם היתה נרכשת לפי מכפיל הכנסות של אחד, איירון סורס היתה צריכה לדווח על עסקה של כמה מאות מיליוני דולרים.
"בידלגו עברה בשנים האחרונות למודל עבודה שונה של רישיון שימוש (בעבר עבדה בידלגו במודל של גביית עמלה בשיעור מסוים מעלות הקמפיינים של לקוחותיה, ס"ש), ולכן לא ניתן להשוות את ההכנסות שלה בעבר להיקף ההכנסות היום, אבל היא צומחת ויש לה ביצועים מצוינים", אמר עומר קפלן, מייסד משותף ומשנה למנכ"ל איירון סורס.
באיירון סורס אמרו ל"כלכליסט" עם ההודעה על העסקה כי "מבחינתנו בידלגו מביאה כלי ניהולי אנליטי שמשלים את הכלים שלנו, והלקוחות שלהם דומים ללקוחות שלנו כי מדובר בחברות שמפתחות משחקים ואפליקציות". עם זאת, קפלן לא מוכן לספק גם הערכות לגבי תוספת ההכנסות הצפויה לאיירון סורס בעקבות העסקה, ומחזק את ההערכה כי הרכישה היא יותר "רכישת כוח אדם". "יש להם צוות יוצא דופן ולאחר השלמת העסקה איירון סורס תעסיק 900 עובדים בישראל, וזה עוד לפני תוספת העובדים שאנחנו מתכננים לגייס ואנחנו ממשיכים לגייס בפול פאואר", מוסיף קפלן.
העסקה הנוכחית שונה מהרכישה האחרונה של איירון סורס, זו של חברת TAPJOY האמריקאית, שעליה הודיעה איירון סורס לפני פחות משבועיים. עבור החברה האמריקאית, שפועלת בשוק שלה ופועלת בפרופיל מאוד דומה, שילמה החברה 400 מיליון דולר. TAPJOY אמורה להגיע להכנסות של 80 מיליון דולר השנה, ולספק לאיירון סורס מקור נוסף לצמיחה. לאחר שתי הרכישות תעסיק החברה הישראלית כ־1,400 עובדים.