ניתוחבדרך לפרויקט X? משקיעי טסלה לא מרוצים
ניתוח
בדרך לפרויקט X? משקיעי טסלה לא מרוצים
בטסלה לא אוהבים את האירוע הקולני של רכישת טוויטר וחוששים כי תשומת לבו הניהולית תהיה נתונה יותר לבייבי החדש על חשבון יצרנית הרכב. ויש גם תרחיש אימים נוסף שמטריד את מנוחתם: כעת, למאסק יש את המסה הקריטית הנדרשת ליצירת מעין קונגלומרט־על שיאחד את כל החברות שלו תחת קורת גג אחת
“נותנים קוויאר כדי לקנות נקניקייה ברחוב", במשפט זה תמצת אתמול אחד האנליסטים בוול סטריט את מורת רוחם של המשקיעים בטסלה לנוכח רכישת טוויטר על ידי אלון מאסק. בעלי המניות בטסלה היו סבלניים והמתינו לא מעט שנים להתגשמות חזון הרכב החשמלי של מאסק ודווקא כשהוא מתממש, מנחית על ראשם יזם העל את העסקה.
בטסלה לא אוהבים את האירוע הקולני של רכישת הנקניקיה. הם זוכרים למאסק את כל הציוצים שלו בשנים האחרונות בהם תהה עד כמה מוצדק שווי השוק של טריליון דולר לטסלה אליו הגיעה החברה לראשונה במהלך הקורונה, אבל יתרה מכך הם חוששים כי תשומת לבו הניהולית תהיה נתונה יותר לבייבי החדש על חשבון יצרנית הרכב.
ויש גם תרחיש אימים נוסף שמטריד את מנוחתם: כעת, עם רכישת טוויטר, למאסק יש את המסה הקריטית הנדרשת ליצירת מעין קונגלומרט־על שיאחד את כל החברות שלו תחת קורת גג אחת. היו מי שנזכרו אתמול בהצעה שהועלתה בציוץ בטוויטר למזג את טסלה, את זרוע החלל SpaceX, סטארט־אפ התחבורה The Boring Company וחברת חקר המוח Neuralink לחברה אחת שתיקרא X. מאסק עצמו, שמחזיק בכ־20% ממניות טסלה ושווה היום כ־270 מיליארד דולר יחד עם אחזקותיו האחרות, צייץ בתגובה להצעה: "רעיון טוב".
כעת, במסמכי הרכישה של טוויטר שהוגשו לרשות ניירות הערך האמריקאית, התברר כי הרכישה זכתה לשם "פרויקט X". על רקע כל אלה, בעוד שבטוויטר חגגו את העסקה עם עלייה במניה במהלך המסחר בוול סטריט, דווקא במניית טסלה נרשמה ירידה.
כמו כל דבר שקשור במאסק, רכישה בסדר גודל של טוויטר על ידי איש עסקים, שהוא עדיין מנכ"ל פעיל של חברת טכנולוגיה אחרת, אינה אירוע טריוויאלי. היכן תתמקד עיקר תשומת הלב שלו? מעבר לכך, ההיסטוריה מלמדת כי משקיעים נוטים לתמחר בחסר קבוצות אחזקה גדולות.
אבל מה שמפחיד את המשקיעים של טסלה, בעיקר המוסדיים, הוא שהחברה - שעדיין לא חפה ממחלות ילדות אך עלתה בשנתיים האחרונות על פסי רווחיות וצמיחה מהירים - תכניס את ראשה הבריא לתסבוכות של טוויטר. אחד הדיונים שהתפתח אתמול העלה למשל את הסוגיה של חסימת טוויטר בסין, שהיא השוק השני בגודלו של טסלה שגם מחזיקה שם מפעל ענק.
מה מכתיר את טסלה לקוויאר של וול סטריט? המספרים הפנומנליים שלה שהפכו את השווי של טריליון דולר ממופרך לפני שנתיים, למשהו שכבר יותר קל להצדיק אותו לאור הצמיחה המואצת של החברה. את הרבעון הראשון של השנה סיימה עם הכנסות של 18.8 מיליארד דולר, זינוק של 81% מול הרבעון המקביל. על היקף ההכנסות הזה, שהיה גבוה מהציפיות, הצליחה לייצר רווח נקי של כ־3 מיליארד דולר - שולי רווח של 17.7%.
מדובר במהפך אדיר לעומת רווחיות אפסית רק בתחילת 2020, כאשר טסלה מצליחה גם להעלות מחירים בעקבות הביקוש הגבוה וגם ליהנות מיתרון לגודל. על רקע זה טסלה הציגה בדו"חות האחרונים את המספרים שמראים כי היא מרוויחה כבר 32.9% על כל רכב וזאת לעומת 26.5% ברבעון הראשון של 2021. שיעורי הרווחיות שלה גבוהים פי שלושה מן הממוצע בתעשיית הרכב.
טסלה הצליחה להתמודד טוב יותר עם השיבוש בשרשראות האספקה שנגרם בגלל הקורונה, מחסור עולמי בשבבים וגם בעקבות המלחמה באוקראינה. אמנם בדו"ח הכספי האחרון שפורסם בשבוע שעבר גם היא ציינה כי מפעליה הצליחו לייצר פחות רכבים מכושר הייצור, אך היא נפגעה פחות מהמתחרות הוותיקות. הסיבה לכך נעוצה בביצוע התאמות מהירות בתוכנה וברכיבים, דבר המתאפשר גם בגלל הגמישות המחשבתית וגם בגלל שטסלה עובדת לרוב ישירות עם ספקים ולא עוברת דרך גורם שלישי. העבודה הישירה שלה מול הצרכנים היא עוד המחשה לצורת החשיבה הלא סטנדרטית של החברה.