השגרה השיבה את רכבת ישראל לפסים: ההכנסות מנסיעות קפצו פי 16
השגרה השיבה את רכבת ישראל לפסים: ההכנסות מנסיעות קפצו פי 16
החברה הממשלתית עברה לרווח כולל של 2.6 מיליון שקל ברבעון השני של 2021, לעומת הפסד של 4 מיליון שקל ברבעון המקביל, שבו הסגר צמצם משמעותית את היקף הנסיעות
חברת רכבת ישראל פרסמה הערב (ד') את נתוניה הכספיים לרבעון השני של 2021. הדו"ח של הרכבת מציג מגמה חיובית של החברה הממשלתית, גם אם מדובר בשינויים לא מאוד גדולים: הרווח הכולל של החברה ברבעון השני של 2021 עמד על 2.6 מיליון שקל, לעומת הפסד כולל של כ-4 מיליון שקל ברבעון השני של 2020.
הנתונים ברבעון טובים משמעותית מאלה של הרבעון המקביל ב-2020, שכלל את שיאו של משבר הקורונה והסגר הראשון, שצמצמו משמעותית את תנועת הנוסעים ברכבת.
הכנסות החברה טיפסו ב-28% ל-652 מיליון שקל, ועלות ההכנסות קפצה ב-30% ל-610 מיליון שקל.
הרווח הגולמי ברבעון הראשון של 2021 עמד על 42.2 מיליון שקל, הפרש זעום לעומת 42.5 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה. ההסבר העיקרי לצמיחה בהכנסות ובהוצאות היא העלייה במספר הנוסעים ב-2021, לעומת הרבעון השני "האבוד" של שנת 2020.
לאחר כל ההוצאות הקבועות, הרווח התפעולי עלה ב-47% ל-2.5 מיליון שקל.
בכל הקשור לנתוני הסעת נוסעים, ברבעון השני של 2021 התבצעו 8.7 מיליון נסיעות שיצרו הכנסות של 79 מיליון שקל, וזאת לעומת 300 אלף נסיעות בלבד ברבעון המקביל ב-2020, שיצרו הכנסות של 5 מיליון שקל. מדובר בזינוק של פי 15.8 בהכנסות מנוסעים.
השינוי במספר הנוסעים גרר גם שינויים בהכנסות מדמי ההפעלה שהמדינה מזרימה לחברה, שטיפסו ב-16% ל-526 מיליון שקל.
הרכבת הציגה גם שיפור משמעותי בדיוק הרכבות, כשממוצע הדיוק בחציון הראשון לשנת 2021 עמד על 97.18% - בהשוואה ל-93.3% בתקופה המקבילה אשתקד. לפי הרכבת, השיפור בנתון הדיוק מיוחס למיקוד בהיערכות התפעולית, שיפור הכשירות התחזוקתית של הרכבות, תשתיות המסילה ומערכות הבקרה והשליטה, העמדת רכבות כונניות במיקומים אסטרטגיים ברשת המסילתית ו"תשומת לב ניהולית".
במגזר המטענים, בחציון הראשון של 2021 הובילה רכבת ישראל כ-3.7 מיליון טון, בהשוואה ל-3.9 מיליון טון בחציון הראשון של 2020. הכנסות הרכבת מהובלת מטענים עמדו בחציון המדווח על 142 מיליון שקל, בהשוואה ל-152 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
הפסדי מגזר המטענים בחציון הראשון של 2021 עמדו על 40 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 20.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
לפי הרכבת, ההפסד מיוחס בין היתר להפסקות תנועה יזומות לצורך עבודות תשתית ופיתוח - בעיקר לשם הסבת רשת המסילות להנעה חשמלית - וכן להפסקות תנועה ושינויים בקווי נסיעה שנגרמו בשל מבצע "שומר החומות".
כמו כן ברכבת טוענים כי הובלה באמצעות הרכבת יקרה יותר בהשוואה למשאיות, ולכן נדרשת סובסידיה ממשלתית המשקפת את האינטרס הלאומי להפחתת הגודש בכבישים, הזיהום ותאונות הדרכים. בשל כך נעשית ההובלה כיום בעלויות שאינן משקפות את עלויות ההובלה.