סגור
פרוסת סיליקון נכנסת ל מכונת מדידה של נובה בתהליך ייצור שבבים
שבב של נובה בתהליך ייצור (צילום: יורם שרף)

נפילה הולנדית במניות השבבים הישראליות: נובה מחקה 3.6 מיליארד שקל משווייה ביום

בעקבות תחזית מאכזבת של ענקית מכונות ייצור השבבים ASML ההולנדית, שהושפעה מהיחלשות אינטל וסמסונג והירידה במכירות לסין, השוק ירד. נובה צללה ב־14.8% וירדה משווי של 24 מיליארד שקל ל־20.4 מיליארד. טאואר מחקה 720 מיליון שקל וקמטק 540 מיליון שקל 

מניות חברות השבבים הישראליות ירדו אתמול בבורסת ת"א, כשהן מיישרות קו עם הבורסות בארה"ב, שבהן הן נסחרות. בראש היורדות ניצבת נובה, שצנחה בכ־14.8%, תוך שהיא מוחקת כ־3.6 מיליארד שקל משווי השוק שלה, שעומד על 20.4 מיליארד שקל. טאואר ירדה ב־3.6% ומחקה כ־720 מיליון שקל לשווי של 19.4 מיליארד שקל. קמטק ירדה ב־3.5% ומחקה כ־540 מיליון שקל לשווי של כ־14.4 מיליארד שקל.
ברקע הנפילות עומדת תחזית מאכזבת של הענקית ההולנדית ASML, שמייצרת מכונות לייצור שבבים. במקביל לפרסום התוצאות שלה לרבעון השלישי של השנה, ASML העריכה שאת 2025 תסכם עם מכירות של 35-30 מיליארד יורו, הטווח הנמוך של התחזית הקודמת שסיפקה החברה, שאמורה להנות מרוח גבית מהביקוש הער לשבבים ברחבי העולם. כתוצאה מכך, צנחה מניית החברה ב־16% ביום אחד והיא מחקה 50 מיליארד יורו משווי השוק שלה. לפי ברנרד מנור, מנהל השקעות ב־IBI ניהול תיקים, "גם בשנה הבאה ASML צפויה להמשיך לצמוח, אבל במקום בקצב של כ־30%, הצמיחה תהיה של כ־20%. עדיין מדובר בצמיחה משמעותית, אך כשהחברה נסחרת במכפיל של 35, ירידה של כ־2 מיליארד יורו ברווח הצפוי גורר ירידה דרמטית במניה". השוק, לפי מנור, ציפה שהחברה תרשום ב־2025 הכנסות של 38-37 מיליארד יורו.
ASML, בשל המיקום המרכזי שלה בתעשיית השבבים, מספקת קריאה כיוון לתעשייה כולה. "היא ממוקמת במקום ייחודי", אמר לכלכיסט שחר כהן מקרן לוסיד קפיטל. "היא מייצרת מכונות שבאמצעותן ניתן לצרוב פרוסות סיליקון לשבבים מתקדמים. זה השלב הראשון בהליך הייצור, והיא למעשה מונופול". ומהתחזית של אותו מונופול עולה כי כעת כל העיניים נשואות לתחום הבינה המלאכותית, וכל היתר חשוב פחות. "בפועל, מה שאומרים ב־ASML הוא שהשוק כעת ממוקד בשבבים שמיועדים לבינה מלאכותית, ויש ירידה בצריכה של שבבים אחרים, כמו אלו שמשרתים מחשבים אישיים או רכבים. בנוסף, חברות שבבים בארה"ב מתמקדות בהגדלת ניצולת של מפעלים קיימים, ולא בבניית מפעלים חדשים. המשמעות היא שתעשיית השבבים צומחת, אבל לאט יותר ולאורך יותר זמן", אמר מנור, והוסיף כי גם נובה וקמטק מתמקדות בתחום ה־AI, אך הן לא בחזית התחום, והמשקיעים מגיבים לכך.
בניגוד אליהן, טאואר מתמקדת בשבבים אנלוגיים, ולכן היא אמורה להיות מושפעת פחות מהאחרות. לפי מנור, טאואר מייצרת "שבבים שנמצאים במצלמות או שבבי RF של תקשורת רדיו. לכן, החשיפה של טאואר לדברים שעליהם מדברת ASML נמוכה משל האחרות". עם זאת, מוסיף מנור, "עדיין יש סנטימנט לפגיעה בשוק השבבים והחברה הושפעה גם היא. ייתכן וגם החשיפה של החברה לשבבי הרכב משפיעה".
לחולשה שאותה משרטטת התחזית של ASML יש שתי סיבות מרכזיות. הראשונה היא ההיחלשות של אינטל וסמסונג בשוק השבבים, והשנייה היא היחלשות המכירות בסין. "המשבר באינטל, שהוביל לקיצוצים בחברה ברחבי העולם, וחוסר היכולת של סמסונג לפתח רכיבי ושבבי זיכרון שעומדים בדרישות של אנבידיה, הובילו לדחיית הזמנות לציוד לייצור שבבים מ־ASML, וזו אחת הסיבות לירידה בתחזית ל־2025", אומר כהן.
הסיבה השנייה היא הירידה במכירות לסין. ב־2024 סין צפויה להוות כ־40% מהמכירות של ASML, ואילו ב־2025 הצפי של החברה הוא שמכירות אלו יהיו 20% בלבד. לפי כהן, "בשנתיים האחרונות סין הזמינה מכונות רבות. בשוק עלתה השאלה אם מדובר בהזמנות אמיתיות, שנובעות מביקוש למוצרי השבבים, או בניסיון סיני להקדים הזמנות בטרם הבחירות בארה"ב, והחשש מהחרפת הסנקציות עליה. הירידה במכירות בסין מאששת את הסברה שמדובר בניסיון להקדים תרופה למכה הצפויה".