המוסדיים נושי חלל נכנעו לסבלנות של אהרון פרנקל
המוסדיים נושי חלל נכנעו לסבלנות של אהרון פרנקל
שלוש שנים אחרי שהציע לרכוש את חברת הלוויינים מידי המפרק, תמורת 9 שקלים למניה שרק התרסקה מאז, רכש אתמול המיליארדר 26% ממנה במחיר של 4.58 שקלים והקפיץ את המניה ב־24%
רכישת השליטה בחלל תקשורת על ידי אהרון פרנקל איננה מפתיעה. פרנקל לוטש עין לחברה הזו כבר יותר משלוש שנים. אבל העסקה שעליה דווח לראשונה באתר כלכליסט אתמול, תציב את חלל כחברה הראשונה שבה משקיע פרנקל השקעה אסטרטגית נטו, ולא פיננסית. בכוונתו של איש העסקים, שעשה כמה סיבובים משובחים על מניות אחרות בבורסה בתל אביב בשנתיים האחרונות, להשביח את החברה תוך ניצול סינרגיה עם חברות אחרות בתחום. לפרנקל אחזקות בכמה חברות בתחום התעופה והחלל, כולן פרטיות.
פרנקל ביצע את העסקה מול חגי אולמן, נאמן האג"ח של חברת יורוקום נדל"ן שנשלטה בעבר בידי שאול אלוביץ'. תמורת חוב לנושי יורוקום נדל"ן שעבד אלוביץ' את מניות השליטה בחלל תקשורת שבעבר עמד למכור אותה תמורת 1.5 מיליארד שקל, והיום נסחרת בבורסה בשווי 100 מיליון שקל בלבד.
האופציה היא לרכישה של 26% ממניות חלל במחיר של 4.58 שקלים למניה לפי שווי של 110 מיליון שקל. ב־2019 הגיש פרנקל הצעה במחיר של 9 שקלים למניה, כפול מהשווי הנוכחי. המוסדיים הנושים שמחזיקים בשעבוד על המניות - אלטשולר שחם, מנורה, כלל ביטוח ומזרחי־טפחות - יכולים לחוש טעם של הפסד.
אבל בפני חלל ופרנקל עומד אתגר נוסף בדרך למהלך. הקבוצה ההונגרית 4iG המקורבת לראש ממשלת הונגריה, יכולה לפי הסכם שיש לה עם חלל, ובאישור משרד התקשורת שנתן איתות שאכן יהיה אישור כזה, לרכוש כ־20% ממניות חלל. ההונגרים חתמו תחילה על הסכם לרכישת השליטה, אבל נאלצו לסגת לאחר שמשרד התקשורת התנגד להעניק להם את היתר שליטה בחלל.
אם ההונגרים יחליטו לרכוש את ה־20%, זה יהיה בהקצאת מניות, תמורת הזרמה של כ־40 מיליון שקל פנימה לתוך החברה, מחיר גבוה מזה שמשלם פרנקל. המניות שבידי הכונס ידוללו במקרה כזה ל־37%, ופרנקל יחזיק באופציה לרכוש 26% מהן, יקבל גם זכות סירוב לרכישת 21% המניות הנוספות מידי הכונס ובמסגרת של עסקה נוספת יוכל להגיע במקרה הטוב ל־37%-36% ממניות חלל. אם ההונגרים ייסוגו מרכישת המניות צפוי פרנקל לרכוש 44.9% ממניות חלל.
גם כך, מדובר בסוג של שליטה. פרנקל מחזיק בחברות פרטיות בתחום שיחות לוויין במטוסים, מכירות של שירותי לוויין והתקנות של ציוד בתעופה האזרחית, וחלל הציבורית תהיה עבורו פלטפורמה ראשונה שבה יוכלו המשקיעים למדוד גם את יכולותיו הניהוליות והאסטרטגיות ולא רק הפיננסיות.
ההיכרות של פרנקל עם תחום התעופה החלבסוף שנות התשעים אז החל לייצג במזרח אירופה את התעשייה האווירית ויצרניות מטוסים ומסוקים אחרות. הוא גם רכש חברת מל"טים בשם יו־ויז'ן והתרחב בתחום התעופה והחלל. "הייתי מעורב במהלך השנים בעסקאות בעשרות רבות של מיליארדי דולרים. תחום התעופה ענק ואנו שולטים ברזיו" , אמר לאחרונה בראיון ל"כלכליסט".
פרנקל נכנס לשוק ההון הישראלי ברכישה של מניות אירונאוטיקס. מסוף 2018 ועד מרץ 2019 רכש פרנקל מניות של יצרנית המל"טים בהשקעה של 170 מיליון שקל, והגיע לאחזקה של קרוב ל־32% בחברה, מתוך הבנה שאחת מחברות התעשיות הביטחוניות הממשלתיות תרצה לרכוש אותה בעתיד. כשרפאל ואביחי סטולרו רכשו את מלוא מניות אירונאוטיקס ומחקו אותה מהבורסה, קיבל פרנקל לידיו כ־260 מיליון שקל. כלומר, הוא הרוויח 90 מיליון שקל בפרק זמן של פחות משנה — סכום המשקף תשואה של יותר מ־50%.
החברה השנייה היתה חברת הנדל"ן המניב גב־ים שפרנקל רכש 37% ממניותיה בסוג של מאבק שליטה מול דסק"ש של צחי נחמיאס והאחים זלקינד. הוא מכר את המניות בכ־3.1 מיליארד שקל וברווח של 1.5 מיליארד. ב־930 מיליון שקל מתמורת מכירת מניות גב־ים רכש פרנקל מניות בנק לאומי בהנפקה האחרונה, שוויין הנוכחי עומד על יותר ממיליארד שקל, והוא מורווח עליהן כבר ב־80 מיליון שקל.
לחלל יש חוב של קרוב למיליארד שקל (270 מיליון דולר) למחזיקי האג"ח שלה, וקופת המזומנים שלה מכילה 80 מיליון דולר בלבד. סדרות האג"ח השונות של החברה נסחרות בתשואה דו־ספרתית, מה שמעיד על כך שהמשקיעים חוששים שיש סיכוי שהחברה לא תוכל לעמוד בפירעון החובות שלה. אתמול זינקה סדרה יז' בעקבות העסקה ב־6%. את הרבעון הראשון השנה סיימה חלל עם הכנסות של 24 מיליון דולר והפסד של 2.1 מיליון דולר. ההון העצמי עמד על 71 מיליון דולר. בתחילת אוגוסט רשמה החברה תהליך חשבונאי שמנע ממנה להיות בהפרה מול מחזיקי האג"ח שלה.