סגור
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה תמונה עדכנית
איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה (צילום: טל גבעוני)

המוסדיים מתנגדים להארכת האופציות למנכ"ל אלקטרה - האם החברה תעקוף את ההחלטה?

92% מבעלי מניות המיעוט הצביעו נגד הארכת תקופת מימוש האופציות של איתמר דויטשר, הטבה ששוויה עבורו מוערך ב-6.3 מיליון שקל - אך החברה כבר עקפה החלטות דומות בעבר. הפעם המוסדיים מאיימים להתנגד לכהונת דח"צים שיתמכו במהלך

רוב גורף מקרב בעלי מניות המיעוט של אלקטרה (92%), בהם כל הגופים המוסדיים שמחזיקים במניות החברה, התנגדו, והצעתה של ענקית הבנייה והתשתיות להארכת תקופת המימוש של האופציות שמחזיקים המנכ"ל איתמר דויטשר ונושאי משרה נוספים לא אושרה.
עם זאת, אלקטרה כבר עקפה חמש פעמים מאז 2015 את התנגדות אספת בעלי המניות לאישור תנאי השכר של דויטשר ומדיניות התגמול שלה. בפעם האחרונה, באפריל 2023, דירקטוריון אלקטרה קיבל החלטת "אובר-רולינג" ואישר, למרות התנגדות האספה, את הקצאת אותן האופציות שהארכת תקופת מימושן נדונה הפעם - כך שייתכן שהיא תעשה זאת שוב.
הצבעת האספה התקיימה לפני החג. אלקטרה כרכה בה בין האופציות של דויטשר לבין אופציות שהוקצו לנושאי משרה נוספים וביקשה מבעלי המניות להצביע על הארכת תוקף המימוש שלהן. התנגדות האספה נוגעת לכלל האופציות שהוגדרו ולא רק לאלו של דויטשר. אך אלו שלו הן העיקריות בהן, ומתוך 8.7 מיליון שקל שווי ההטבה של החבילה כולה, שווי ההטבה עבורו מוערך ב-6.3 מיליון שקל.
מדובר ב-76 אלף אופציות שהוקצו לדויטשר באפריל 2023 בשווי של 24 מיליון שקל, והביאו את עלות שכרו ב-2023 ל-20.5 מיליון שקל. מחיר המימוש שלהן נקבע על 1,886 שקל, שהיה גבוה ב-25% ממחיר המניה בסמוך להקצאה, ונותר גבוה משוויה גם כעת. כלומר, האופציות מצויות מחוץ לכסף ולדויטשר אין תמריץ לממש אותן. הן הוקצו בארבע מנות שנתיות שיבשילו בתום שנה מהקצאתן, כשלזו הראשונה נקבעה תקופת מימוש אפשרית (עד לפירעון) של 15 חודשים, משמע עד ליולי 2025, ולאחרות של שלושה חודשים (עד ליולי 2025, יולי 2026 ויולי 2027).
בבקשת ההארכה רצתה אלקטרה לדחות את מועדי הפקיעה של המנות בשנה, ונימקה זאת "בשים לב לירידה במחיר המניה כתוצאה מהשפעות שליליות וחיצוניות של מלחמת חרבות ברזל". אולם, עד לפקיעתן של שתי מנות האופציות הראשונות ביולי 2025 נותרה קרוב לשנה, שבמהלכה עוד עשויים להתרחש שינויים במלחמה ובמצב המניה, והמנות הבאות יבשילו רק שנה ושנתיים מאוחר יותר - פרק זמן ארוך מכדי להעריך את השלכות המלחמה בסופו.
המלחמה היא רק גורם אחד שעשוי להשפיע על ביצועי המניה. למרות השיפור בביצועי החברה, שבו נימקה החברה במקור את הקצאת האופציות לדויטשר (עלייה של יותר מ־50% בהכנסות ושל יותר מ־40% ברווח הנקי ב־4 השנים שקדמו לכך), ב-12 החודשים שקדמו להקצאתן - עוד לפני המלחמה – המניה איבדה 35% מערכה, ובמהלך מחצית השנה שממועד ההקצאה ועד ל-7 באוקטובר היא ירדה בעוד 1%. כיום, שנה מפרוץ המלחמה, מחיר המניה נמוך ב-1% משוויה טרם פריצתה.
בשיקוליה האם לעקוף שוב את החלטת האספה, אלקטרה תידרש להתחשב בשינוי שחל בשנה האחרונה בהתנהלותם של הגופים המוסדיים: אלה החלו לפעול בקשיחות אל מול דח"צים שהשתתפו בהחלטות "אובר-רולינג" או תמכו בהנהלות במאבקן מולן. בדצמבר 2023 ובמרץ השנה המוסדיים הצביעו נגד הארכת כהונתם של איתיאל אפרת ונגה קנז-ברייר שתמכו בהחלטות כאלה במטריקס ובביג. באוגוסט הסירה איילת נחמיאס ורבין את מועמדותה לתקופת כהונה נוספת במגוריט, לאחר שנציגי המוסדיים הבהירו שלא יתמכו בכהונה נוספת שלה. זאת לאור עמידתה לצד הנהלת הקרן במאבק מול הפניקס ומור, שביקשו להפחית את דמי הניהול שמקבלים מנהלי הקרן.
הגופים המוסדיים הגדולים שמחזיקים במניית אלקטרה והתנגדו להארכת תקופת המימוש הם מגדל שוקי הון (11.7%), כלל ביטוח (7.7%), מנורה (6.3%) והפניקס (6.7%). ברקע להתנגדותם עומדת המלצתה של חברת הייעוץ עמדה, המייעצת בנוגע לסוגיות שנדונות באספות בעלי המניות, שהייתה שלילית. זאת לאור עלות שכרו הגבוהה מלכתחילה של דויטשר, ובשים לב לירידת ערך המניה.
מכמה מהגופים המוסדיים שפנינו אליהם נמסר כי אם החברה תבצע "אובר-רולינג" הם ישקלו בעתיד את תמיכתם בהארכת כהונת הדח"צים שהצביעו בעד המהלך. מבחן מעשי לכך עשוי להתקיים בקרוב: בפברואר צפויה להסתיים תקופת כהונתה הראשונה של דבורה אלחנטי כדח"צית באלקטרה, כשלאישור תקופת כהונה נוספת שלה נדרשת תמיכתם של רוב בעלי מניות המיעוט בחברה. שני הדח"צים הנוספים, אברהם אלדד ועודד שמיר, החלו את כהונתם בסוף אפריל, כך שנותרו עוד שנתיים וחצי עד לסיום תקופת כהונתם הראשונה.
בדומה לאלקטרה, גם בקרסו מוטורס התנגדה האספה לאחרונה לתנאי האופציות של המנכ"ל יצחק וייץ. לפני החג קרסו מוטורס כבר קיבלה החלטת "אובר-רולינג" ועקפה את התנגדות האספה. גם במקרה זה, הצבעה שצפויה עד לינואר על הארכת כהונתו של אחד הדח"צים שתמכו בהחלטה תהווה מבחן לתגובתם של המוסדיים לעקיפתם.