סגור
מובילאיי אינטל Mobileye
רכב אוטונומי של מובילאיי (צילום: Mobileye, an Intel Company)

מובילאיי לא הורידה תחזית שנתית לראשונה מ-2023; הכנסות הרבעון מעל הצפי

יצרנית המערכת לרכב אוטונומי של אמנון שעשוע רשמה ברבעון השלישי הכנסות של 486 מיליון דולר, לעומת צפי השוק ל-467 מיליון דולר; החברה לא הנמיכה תחזית לשנה הנוכחית ועדיין צופה הכנסה שנתית של 1.6 מיליארד דולר; כל זה לצד מחיקת ענק של 2.6 מיליארד דולר, בגלל ירידת שווי

מחיקת ענק של 2.6 מיליארד דולר בגין ירידת השווי בבורסה מול המוניטין ברכישה על ידי אינטל מעיבה על הדוח הכספי של מובילאיי לרבעון השלישי.
בעוד שהחברה מציגה התייצבות תפעולית מסוימת, היא רושמת הפסד של 2.7 מיליארד דולר לפי כללי החשבונאות המלאים.
המחיקה נובעת מהפער שנוצר בין השווי של מובילאיי בוול סטריט שעומד על 10 מיליארד דולר לאחר צניחה של 70% מתחילת השנה, לבין המוניטין בגינה, כפי שנרשם לקראת הנפקתה המחודשת על ידי אינטל.
בצד התפעולי יצרנית המערכת לרכב אוטונומי סיימה את הרבעון השלישי עם הכנסות של 486 מיליון דולר, המשקפות ירידה של 8% מול הרבעון המקביל ורווח של 10 סנט למניה. הציפיות היו להכנסות של 467 מיליון דולר ברבעון ורווח של 10 סנט למניה, כך שהחברה של אמנון שעשוע הפתיעה לטובה בשורת ההכנסות.
עם זאת, הרווחיות ממשיכה להישחק ושיעור הרווח הגולמי הגיע ל-49% בלבד, מה שחתך את הרווחיות התפעולית ל-16% מתוך ההכנסות וזאת לעומת 34% בתקופה המקבילה. הירידה נבעה הן מכך שמספר המערכות לסיוע לנהג (ADAS) שנמכרו היה נמוך יותר וגם מחיר המכירה התכווץ מעט.
בגזרת החדשות הטובות ניתן לציין גם את העובדה שמובילאיי לא מנמיכה את התחזית לראשונה מאז שהחל המשבר בה בסוף 2023.
בינתיים המשקיעים מעדיפים להתמקד בהתייצבות ושמירה על התחזית כך שהמניה עולה במסחר טרום פתיחה ב-8%. מובילאיי צופה הכנסות של כ-1.6 מיליארד דולר בסיכום 2024, והפסד תפעולי של 3.2 מיליארד דולר, שנובע ברובו מהמחיקה. בנטרול המחיקה היא תדווח על רווח תפעולי של 160-190 מיליון דולר.
"בעוד שהסביבה העסקית שלנו בטווח הקצר נותרה מאתגרת, היעדים שלנו מתמקדים בהזדמנויות לטווח הבינוני והארוך, ואנו צופים שאלו יבואו לידי ביטוי בצורה ברורה יותר בחודשים הקרובים", סיכם את הדוחות אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי.
החברה לא מספקת בשלב זה תחזיות לשנה הבאה, אך שעשוע שידר אופטימיות זהירה: "ברור שאנחנו מצפים לצמיחה ב-2025, ולו רק משום שסוגיית המלאים התייצבה. התזרים בשנה הבאה יהיה גבוה יותר ויש לנו גם 1.3 מיליארד דולר במזומנים גם לרכישות וגם לצמיחה. יש לנו את כל מה שצריך כדי לתמוך בצמיחה".
במהלך השנה ביצעה מובילאיי מספר צעדי התייעלות, האחרון שבהם היה סגירת חטיבת הליידארים, חיישני תנועה מתקדמים שנמנים עם רכיבי רכב אוטונומי.
עולם הליידארים נחשב לאחד התחומים המבטיחים עד לפני כמה שנים, אך באחרונה מחירי החיישנים האלה הוזלו משמעותית מצד אחד, ומצד שני התקדמות שחלה בתחומי ה-AI מעלה את שאלת נחיצותם ובמובילאיי מאמינים היום ברדאר הדמיה imaging radar כרכיב שיצטרף למצלמות בתהליך הפיכת הרכב לאוטונומי.
סגירת חטיבת הליידאר שהעסיקה 60 עובדים, הצטרף להפסקת הפעילות הוותיקה שממנה מובילאיי החלה את דרכה – מערכות התראה לנהגים מפני סטיה מנתיב או התקרבות לרכב אחר. כחלק ממהלך זה היא נפרדה בתחילת מ-130 עובדים, 90 מתוכם בישראל. לאחר הקיצוץ הנוכחי, ירד מספר העובדים לכיוון של 3,500 עובדים.
אבל הבעיה הגדולה של מובילאיי עדיין נותרה בעינה - השוק הסיני. שוק הרכב הענק והצומח במדינה יחד עם הייצוא הגדל, היו הבסיס לתוכניות הצמיחה של החברה הישראלית. אלא שתנועת המלקחיים שנוצרה מקשה על מימוש התוכניות - מצד אחד הכלכלה הסינית מאטה ועימה גם צמיחת השוק המקומי ומצד שני האיחוד האירופי הקפיץ את המכסים על הרכבים החשמליים שמיובאים מסין.
ברקע גם ההחלטה האסטרטגית, כפי שהודה אתמול שעשוע, לעבור לפיתוח פנים סיני ולא להסתמך על רכב חיצוני וגם התחרות מצד ענקיות כמו אנבידיה וקוואלקום. בשנים האחרונים הלכה מובילאיי והפכה לתלויה יותר בשוק הסיני שייצר לה גם את הצמיחה המהירה, זאת בעקבות חוזים עם יצרניות רבות ועבור מותגים מוכרים ויוקרתיים כמו זיקר ופולסטאר — עד שנעצרה בחריקת בלמים.
במחצית הראשונה של 2023 עוד נרשם בסין זינוק של 100% באספקת כלי רכב עם מערכות סיוע לנהג (ADAS) מהסוג שמפתחת מובילאיי. באותה תקופה ההכנסות של מובילאיי ממכירות בסין עמדו על 269 מיליון דולר, אך במחצית הראשונה של השנה הן התכווצו ל־199 מיליון דולר. בספטמבר האחרון לראשונה נרשמה עלייה במכירות בשוק הרכב הסיני לראשונה מזה חמישה חודשים וזאת בעקבות סובסידיות נדיבות של הממשלה.
שעשוע התייחס להחלטה של יצרנית זיקר, רכב מנהלים חשמלי מקבוצת ג'ילי, לעבור לפיתוח פנימי של מערכת סיוע לנהג (ADAS) שתתבסס על השבבים של אנבידיה: "המערכת הפנימית החדשה שלהם עולה כפול משלנו, אבל נותנת את אותם הביצועים. זה לא משנה מה היינו עושים, כי מדובר בהחלטה אסטרטגית בסין ויש הנחיה לפתח הכל מקומי בכל מחיר, גם אם יקר יותר. עם זאת, יש לנו עדיין את הצי הקיים של 300 אלף רכבי זיקר עם המערכת של מובילאיי".
על כן, מובילאיי שמה את יהבה היום בעיקר על יצרניות הרכב האירופיות כפי שציין זאת שעשוע: "אנו ממשיכים להתמקד ביעדים האסטרטגיים המרכזיים שלנו לשנתיים הקרובות, הכוללים שמירה והגדלה של מעמדנו בתחום ה-ADAS מחוץ לסין והעמקת קשרינו עם עשרת הלקוחות המרכזיים שלנו".
מטבע הדברים, התלות של מובילאיי בלקוחות המרכזיים שלה גבוהה ו-10 הלקוחות הגדולים, רובם סיניים, אחראים ל-80% מהכנסות החברה.