סגור
ארקיע איירבוס  Airbus Neo A321 LR
מטוס של ארקיע בעת המראה. נחיתה רכה באחוזת בית? (צילום: פייסבוק / ארקיע)

בלעדי
ארקיע בדרך לבורסה: קרובה למיזוג עם שלד בורסאי

חברת התעופה של האחים נקש קרובה לחתימה על מיזוג לתוך השלד הבורסאי טכנופלס ונצ'רס לפי שווי של 130-120 מיליון שקל. טכנופלס נסחרת לפי שווי של 28 מיליון שקל. בעלי המניות של ארקיע יקבלו 75% מהחברה הממוזגת ובעלי המניות בשלד ידוללו ל־25%

חברת התעופה ארקיע נכנסת לבורסה באמצעות מיזוג עם השלד הבורסאי טכנופלס ונצ'רס. ל"כלכליסט" נודע כי העסקה, שהמגעים סביבה ארכו יותר מחודשיים משקפת שווי של 130-120 מיליון שקל לארקיע והיא עשויה להיחתם כבר בימים הקרובים. טכנופלס ונצ'רס נסחרת לפי שווי של 28 מיליון שקל. כיו"ר החברה מכהן חגי כלימור מזרחי, והמנכ"ל היה עד לשבוע שעבר תומר חפץ אולם הוא התחלף בדינה שרעפי לאחר שהודיע באוגוסט כי ברצונו לפנות לאתגרים חדשים. בעלי המניות הגדולים הם יואל יוגב, ובעלי השליטה ריאן מואנד, משה צוק וערן מיטל. מואנד הוא הבעלים של מלרן, חברת אשראי־חוץ בנקאי שנסחרת בשווי 267 מיליון שקל.
ארקיע המנוהלת בידי גדי טפר ניהלה מו"מ למיזוג עם אל על שלא הבשיל לכלל עסקה ולאחר שבמשך חודשים חיפשה את דרכה לשוק ההון החליטה לקדם מיזוג עם טכנופלס. ארקיע זקוקה למהלך כזה כדי לקבל מהמדינה סיוע בדמות מקדמות לכרטיסי טיסה ל־20 שנה קדימה למערך המאבטחים. ישראייר ואל על המתחרות כבר קיבלו סיוע כזה אבל ארקיע טרם קיבלה כשחלק מהתנאים לסיוע כזה היא הזרמת הון לחברה. מיזוג עם שלד בורסאי בעל מזומנים מהווה עמידה בתנאי זה.
טכנופלס מחזיקה במניות בשתי חברות טכנולוגיה, סגרמאטה (3.2%) שעוסקת בפיתוח מערכות מבוססות טכנולוגיה בתחום כריית מידע, עם שווי אחזקה של 900 אלף דולר, וטב טק (9.7%) שמפתחת ומוכרת מערכות רפואיות להטריית פצעים וחידוש תאי עור. טב טק היא בעלת מכירות של כ־5 מיליון דולר בשנה ושווי האחזקה של טכנופלס בה עומד על 1.4 מיליון דולר. המניות בשתי חברות הפורטפוליו יימכרו לפי ההסכם המתגבש עם ארקיע והתעופה תהיה הפעילות היחידה בחברה הממוזגת.
בעלי השליטה, האחים נקש ג'ו רפי ואבי המחזיקים ב־70% ממניות ארקיע. ב־30% הנותרים מחזיקים עובדי ארקיע המאוגדים בארגון תו"ת (תיירות ותעופה). במסגרת העסקה יקבלו בעלי המניות של ארקיע כ־75% ממניות החברה הממוזגת ואילו בעלי המניות של טכנופלס ידוללו לכ־25%. עובדי ארקיע המיוצגים בידי ירון זליכה קרובים להסכמות עם בעלי השליטה האחים נקש בנוגע להלוואה של 25 מיליון שהעמידו האחים נקש לחברה לפני יותר משנתיים עם פרוץ משבר הקורונה, וסגירת השמיים לטוסות, ועשויה לדלל מעט אחת האחזקה של העובדים. הנקשים רכשו את השליטה בארקיע ב־2005 לפי שווי 16 מיליון דולר מידי משפחת בורוביץ'. את המו"מ מטעם הבעלים מנהל נציגם בישראל אבי חורמרו ואילו מטעם ארקיע מנהל את המו"מ המנכ"ל גדי טפר.
ארקיע, שמפעילה טיסות ליעדים בינלאומיים וטיסות בקו הפנים לאילת מעסיקה כ־400 עובדים. בבעלות החברה חמישה מטוסים כשהיא מפעילה בין שניים לארבעה מטוסים נוספים בחכירה.
כמו חברות התעופה האחרות נהנית ארקיע מהגאות בהיקף הטיסות בעולם. במהלך חודש אוקטובר חצו את המרחב האווירי הישראלי 15,663 טיסות, מתוכן 12,130 טיסות לנתב״ג. מדובר בגידול של 63% יחסית לאוקטובר שנה שעברה. ארקיע צפויה לסיים את 2022 עם מכירות של 250 מיליון דולר, שיפור של 150% לעומת 2021 עבור טכנופלס מדובר בהכנסת פעילות צומחת בענף שנמצא בתקופה טובה.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי בחודשים האחרונים התנהלו מגעים בין ישראייר וארקיע למיזוג אבל עובדי שתי החברות התנגדו והעסקה לא יצאה לפועל. בין החברות גם התנהל ויכוח על יחס המניות במיזוג. באוקטובר 2021 דיווחה אל על כי היא מנהלת שיחות למיזוג עם ארקיע, והמגעים שיקפו שווי של 120-85 מיליון שקל לארקיע שבעלי מניותיה אמורים היו לקבל בעסקה 15% ממניות אל על ו־10% מכמות האופציות בחברה. אבל המשמעות מבחינת ארקיע היתה, בין היתר, הפסקת הטיסות בשבת ועובדי החברה יצאו בגלוי נגד המיזוג שלהערכתם יגרום לה נזק של 10 מיליון שקל בשנה וכי מדובר באיום קיומי על החברה. ארקיע נותרה היחידה מבין שלוש חברות התעופה הישראליות שטסה בשבת. רמי לוי ושלום חיים שרכשו את השליטה בישראייר עצרו בה את הטיסות בשבת, ואל על שמצויה גם היא בשליטה של קני רוזנברג שהוא אדם דתי לא טסה בשבתות. ביוני האחרון הופסקו המגעים מול אל על שאחר שחלף תאריך היעד להגעה להסכמות והעסקה נפלה והמגעים הופסקו.
אם אכן יבשילו המגעים מול טכנופלס לכלל עסקה יהפכו שלוש חברות התעופה הישראליות לחברות ציבוריות: אל על שנסחרת לפי שווי 650 מיליון שקל אחרי שעלתה ב־80% מתחילת השנה, ישראייר שנסחרת בשווי 300 מיליון שקל לאחר שמנייתה עלתה ב־9% מתחילת השנה, וארקיע שתחל להיסחר בשווי הנמוך ביותר.