סגור
דנה עזריאלי יו"ר קבוצת עזריאלי
דנה עזריאלי, בעלת השליטה ויו"ר קבוצת עזריאלי (צילום: זיו קורן)

עזריאלי מתקדמת לקראת הכנסת שותף לתחום הדאטה סנטרס

קבוצת הנדל"ן מתכננת להקים חברת אחזקות שתרכז את כלל הפעילויות במגזר, שכיום מפוזרות בנורבגיה ובאנגליה; המהלך יקל על האפשרות לגייס עבורו הון ולהכניס שותף שיחזיק ב-20%-30% ממנה

קבוצת עזריאלי נערכת בצעד נוסף לקראת הכנסת שותף לפעילות הדאטה סנטרס שלה: חברת הנדל"ן המניב הודיעה היום על תוכניותיה להקמת חברת אחזקות זרה שתאגד את כלל הפעילות שלה בתחום הדאטה סנטרס באירופה. הקמת חברה מאגדת לפעילות תקל על עזריאלי בתוכניות ההמשך שלה, לגייס הון ולהכניס שותף לאותה הפעילות.
כיום פועלת עזריאלי בתחום הדאטה סנטרס באירופה באמצעות שלוש חברות - העיקרית שבהן היא גרין מאונטיין הנורבגית, ושתי חברות נוספות שפועלות באנגליה.
מניית עזריאלי טיפסה ביותר מ-6% היום בבורסה בתל אביב לאחר הדיווח. ככל הידוע החברה עדיין אינה מנהלת משא ומתן עם שותף ספציפי אלא נערכת על מנת לקדם את המהלך.
דאטה סנטרס הם מרכזים המשמשים לאחסון וניהול נתונים ומתפקדים כחוות שרתים. המעבר לאחסון בענן והתפתחות ה-AI הובילו לעלייה בצרכי אחסון ועיבוד נתונים על ידי חברות שונות ומכך לצמיחה בתחום.
בינואר דיווח בלומברג שעזריאלי בוחנת אפשרות לגייס הון ממשקיעים פרטיים שייכנסו כשותפים בפעילות הדאטה סנטרס שלה, או להנפיק אותה בבורסה בלונדון לפי שווי שעשוי להגיע עד ל-3.2 מיליארד דולר (כ-12 מיליארד שקל).
בחודשים האחרונים מסתמן כי הכיוון העיקרי של החברה הוא להכנסת שותף והאפשרות להנפקתה עשויה להיבחן בהמשך. כשבכוונת החברה להמשיך להחזיק ב-70%-80% מהפעילות ושהשותף שייכנס יחזיק ביתרתה.
בפברואר הסבירה היו"ר ובעלת השליטה דנה עזריאלי כי "העסקאות במגזר כבר דורשות השקעות הון גבוהות ומאפשרות פוטנציאל תשואה גבוה. כיוון שאנחנו מעוניינים להמשיך להשקיע, אך רוצים להפחית את הסיכון הפיננסי, אנחנו מחפשים שותף מתאים. במגזרי הפעילות האחרים שלנו אנחנו רגילים לעבוד לבד, אבל כאן אנחנו באמת מחפשים שותף כדי להמשיך להגביר פעילות".
עזריאלי נכנסה למגזר הדאטה סנטרס ב-2019, כשרכשה 19.5% מחברת קומפאס שפועלת בצפון אמריקה ובהמשך העלתה את אחזקתה בה ל-32.5%, וב-2021 הרחיבה את פעילותה לאירופה ברכישת גרין מאונטיין. באוקטובר היא השלימה את מכירת החזקותיה בקומפאס בתמורה ל-3.2 מיליארד שקל, שהניבה תזרים נטו של 2.7 מיליארד שקל ורווח של 900 מיליון שקל.
מגזר הדאטה סנטרס הניב עבור עזריאלי ב-2023 הכנסות מתואמות מדמי שכירות (NOI) של 154 מיליון שקל מתוך NOI כולל של 2.1 מיליארד שקל שרשמה החברה.
שווי נכסי הדאטה סנטר היווה בשנת 2019 נתח של 2% מכלל נכסי עזריאלי, והגיע בסוף מרץ השנה ל-15% מהם (7.9 מיליארד שקל). בכוונת עזריאלי להרחיב את הפעילות בו כך ששווי נכסיו יגיע בטווח של שנתיים עד חמש שנים ל-20%-25% משווי נכסיה הכולל. כבר כיום זהו המגזר השלישי בגודלו בקבוצה במונחי שווי הנכסים אחרי המשרדים (33%) והקניונים (30%), ומימוש התוכניות יהפוך אותו לזרוע משמעותית לצידם.