סגור
טורבינות של אנרג'יקס
טורבינות של אנרג'יקס (רותם גרוזוביק)

30 מיליארד שקל נפתחים לתחרות ויזמי החשמל מסתערים

כבר כיום יכול כל בעל מונה דיגיטלי חכם לרכוש חשמל מספק פרטי מורשה, אבל לחברת ניהול המערכת נגה יש עדיין אצבע על הדק אקדח המחירים. מינואר התחרות בשוק תקבע את המחיר, ו־30 החברות הציבוריות בתחום כבר מחזרות אחרי המשתמשים הגדולים

מ־2024 יוכלו יצרני אנרגיה מתחדשת להתקשר ישירות עם ספקי חשמל פרטיים ולמכור להם חשמל במחיר תחרותי במקום במחירים שקובעות חברת ניהול המערכת נגה ורשות החשמל ("אסדרת השוק"). מדובר בשלב נוסף ברפורמה בחברת החשמל מ־2018, שמטרתה היתה להפוך את משק החשמל לתחרותי.
יותר מחצי שנה לפני תאריך היעד כבר נחתמות עסקאות לאספקת החשמל: חברת הנדל"ן מליסרון הודיעה שתרכוש חשמל בהיקף של כמיליארד שקל בעשור הקרוב מדוראל ושיכון ובינוי אנרגיה, המחזיקות ברישיון לאספקת חשמל; רמי לוי חתם עם סולגרין על עסקה בהיקף 150 מיליון שקל; אלקטרה פאוור (לשעבר סופרגז) חתמה בשבוע שעבר על רכישת חשמל ירוק מאנרג'יקס ב־500 מיליון שקל ל־20 שנה. דוראל, שיכון ובינוי אנרגיה, סולגרין ואלקטרה פאוור מחזיקות ברישיון מספק חשמל, אחרי שעמדו בתנאי הסף והותר להן למכור חשמל לצרכנים בעלי מונה חכם. יש כיום יותר מ־30 חברות כאלה בארץ.
במסגרת הרפורמה הוחלט שהתחרות תתקיים במקטעי הקצה של אספקת החשמל: הייצור והאספקה. בשוק הייצור החלו לפעול יותר יצרני חשמל פרטיים, ונאסר על חברת החשמל להקים תחנות כוח חדשות, מלבד שתיים בחדרה (יחידות 70־80). חברת החשמל גם חויבה להפריט את תחנות הכוח רמת חובב, אלון תבור, חגית מזרח, אשכול ורידינג, ששלוש מהן כבר הופרטו תמורת יותר מ־7 מיליארד שקל, ועתה מתבצע הליך המכירה לתחנה הרביעית - אשכול.
גם מקטע האספקה, שכולל את הקשר עם הצרכן ואת מערכי החיוב והשירות, נפתח לתחרות. במרץ 2021 החלו חברות פרטיות שעמדו בתנאי הסף להחליף את חברת החשמל כספקיות לצרכני חשמל גדולים - בעיקר עסקים ומפעלים שברשותם מונה חכם. ב־2022 ביצעה רשות החשמל פיילוט, שאיפשר זאת גם לחלק ממשקי הבית, ומינואר השנה יכולים כל משקי הבית בעלי מונה חכם להתחבר למספק פרטי.
צריכת החשמל הגוברת משנה לשנה הופכת את שוק האספקה למשמעותי. לדברי ארז בלשה, מנכ"ל ג'נריישן קפיטל, בעלת השליטה בסולגרין וברפק אנרגיה, המפעילה את power, ספק חשמל משותף לרפק ולחברת פרטנר, "שוק אספקת החשמל בארץ מוערך בכ־70 מיליארד קוט"ש, שהם כ־30 מיליארד שקל (בשנת 2022), מתוכו כ־49 מיליארד קוט"ש מספקת חברת החשמל והיתר מספקים פרטיים, שהנתח שלהם צפוי לגדול משמעותית בשנים הקרובות". המשנה למנכ"ל דוראל אנרגיה יוני חנציס מעריך כי "בעוד שבשנת 2021 נשלטו כ־30% ממקטע האספקה בידי חברות פרטיות, כלומר תחנות כוח פרטיות באותה עת, ורק 0.6% ממקטע האספקה נוהל בידי מספקים וירטואליים (מספקי חשמל שאינם מחזיקים במתקני ייצור חשמל, ע.א"מ), להערכתנו ב־2024 ישלטו החברות הפרטיות ב־50% לפחות ממקטע האספקה, ולפחות 20% ממספקים וירטואליים". חנציס מוסיף כי "הסיבה שלא רואים עדיין הרבה עסקאות כאלה היא שלרוב אספקה וירטואלית אינה משתלמת למספק. כמו כן, החשמל שנמכר כיום בשוק החופשי הוא כזה שנרכש מחברת מנהל המערכת (נגה) בלבד, ואינו חשמל ירוק. השינוי הדרמטי יחול בינואר 2024, אז מספקים וירטואליים יוכלו לקנות ולספק חשמל מאנרגיה מתחדשת ישירות משדות סולאריים משולבי אגירה. היכולת של צרכן לרכוש חשמל ירוק יצרה שוק ער וביקוש עצום בקרב שחקני ESG (חברות השקעה אחראית - ע.א"מ), בעוד ההיצע די מוגבל".
העסקאות משתלמות לכל הצדדים: יצרניות החשמל הירוק נהנות מוודאות להכנסות לטווח הארוך, וגם יוכלו למכור תעודות ירוקות, המעידות על כך שהצרכן שילם על חשמל שהופק מאנרגיות מתחדשות - תעודות שחשובות לחברות המחויבות ביעדי פליטות והגשת דוחות ESG. מספקי החשמל יוכלו להציע לצרכן חבילות שבהן הוא יבחר כמה מהחשמל יהיה ממקורות אנרגיה מתחדשת, והצרכנים - כפי שכבר קורה היום - ימשיכו ליהנות מהנחות של 5%–10%.
גם חנציס וגם בלשה מדגישים את חשיבות השילוב בין האחזקה במתקני ייצור ורישיון האספקה.על פי בלשה: "כחברה בעלת אמצעי ייצור סולאריים, המשלבים יכולת אגירת אנרגיה, אנחנו יכולים לספק חשמל ירוק בשעות היום ואת ייצור החשמל העודף לאגור בסוללות ולהמשיך לספק בשעות הערב והלילה. ההנחה לצרכן נובעת מכך שייצור החשמל ואגירתו זולים מעלות הייצור הממוצעת של משק החשמל".
בניגוד להם, טוען מנכ"ל אלקטרה פאוור חן מלמד כי "אנחנו מתמקדים באופטימיזציה של ניהול מערכת החשמל, בעולם הסחר. כשבודקים את כל שרשרת הערך יש מקום לכולם, ואנחנו בוחרים להתמקד בסחר ולא בברזלים עצמם". אלקטרה פאוור בחרה להתמקד באספקת חשמל למשקי הבית, דבר המחייב מערכים משמעותיים של שירות לקוחות וחיוב. רק ארבע חברות פועלות בתחום זה: אלקטרה פאוור, סלקום, הוט ופזגז. מלמד מוסיף כי "השוק הביתי בישראל מהווה שליש מהביקוש לחשמל. יש לנו כיום כ־10,000 לקוחות, ואנו מקווים לסיים את השנה עם 50 אלף".
מכשול מרכזי בדרך ליישום נרחב של האספקה הפרטית הוא התקנת המונים החכמים (דיגיטליים) - בעיקר בקרב משקי הבית. חברת החשמל היא שפורסת אותם לפי תוכנית שהוכנה מראש, וכיום היא מחויבת לכמיליון מונים בקצב של כ-200 אלף בשנה. באחרונה החליטה החברה על הכפלת הקצב לכ-400 אלף מונים עוד השנה. בישראל יש כ-2.5 מיליון משקי בית, ועד היום חוברו פחות מ-10%.